Mitt första Single Length set (Wishon EQ1-NX)

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Under hösten har jag provat Wishon EQ1-NX. Ett huvud som går att bygga som single length eller tradionellt set. Efter att testat några skaft så kom jag fram till att DG105 S300 med EQ1-NX var den bästa kombon.

Nästa vecka kommer jag göra en MOI-utprovning. För att hitta känslan/balansen jag söker.

Jag kommer bygga setet som ett Single Length set. Blir mitt första Single Length set jag spelar.

En fördel med Single Length är att klubborna känns lika att svinga och man behöver bara en sving. Det räcker alltså att plocka med sig Järn 8:an till driving rangen för att träna på svingen.

Jag har slagit både j5 och j9. Så bra som jag slog j5 har jag aldrig slagit en j5:a. Var lite ovant att slå en så kort j5:a, men efter ett tag tänkte jag inte på det. Samma gällde j9. Den var en tum längre än vad jag spelar annars.



Specifikation
—-
Huvud: Wishon EQ1-NX.
Skaft: True Temper DG105 S300.
Grepp: Jumbomax Ultralite (Small).
Längd: 36,5 tum.
Klubbor: 9 st (J5-LW).
—-

Pris/klubba: 1660 kr.

Länk: https://wishongolf.com/eq1-nx-single-length-irons/



Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Kör du single length hela vägen till LW med andra ord eller kör du j5-Pw och wedgar i standardutförande?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

mikael.josefson skrev:Kör du single length hela vägen till LW med andra ord eller kör du j5-Pw och wedgar i standardutförande? Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Kör Single Length hela vägen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Ah okej, intressant. Kan tänka mig att det blir rätt så annorlunda känsla med LW som är längre och framförallt vid halvslag, Chippar och bunkerslag men kul att du testar Man blev nästan sugen på att testa själv


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lite sent på det?
Den flugan är väl över även den här gången (3, 4?).

Det är absolut inget fel med att vilja spela ett single length set, men det visar sig gång på gång att de som vill också tror sig veta att det är bättre än ”normalt” konstruerade set.

Då kommer kommentarer som ”samma sving”, ”lättare” och annat hittepå som verkar självklart med reklam i bakhuvudet och den begränsade förståelse personen har.

En snabbkurs i varför klubbor är olika långa och vad det gör för spelet:

Bollen bör slås på samma peak height oavsett klubba. Det gäller en j9 likväl som en j3.
För att åstadkomma detta och samtidigt få till olika slaglängd så räcker det inte med att ha olika loft. Dvs. En j9 med en j3’s loft går inte lika långt som en j3.
Så, det som behöver adderas är klubbhastighet. Det är egentligen ganska självklart men tydligen tappar SL-ivrarna bort det lilla faktumet.

Hur gör man då för att erhålla högre klubbhastighet.
- jo, man ökar hävstången och för att det ska funka med balansen så behöver man lättare huvudvikt.

SL ger ”samma” klubbhastighet på alla klubbor eftersom allt är lika på en j3 och en j9 förutom loftet. I praktiken kommer j9 då gå på tok för högt och de enda sätten att få ner bollbanan är då att lofta ner samt försöka erhålla en ytterligare lägre utgångsvinkel. Genom att höja CoG på bladet så kan man manipulera utgångsvinkel men för att det ska fungera i praktiken så måste sulans massa flytta upp i höjd/över bollträff. Sen har du likväl den förhöjda klubbhastigheten att kämpa med… go figure.

Det är givet att en j3 byggd med ett j6 skaft kan funka bättre för vissa personer men det beror bara på att de inte har förutsättning för att slå en j3 öht.

Samma sving:
Syftet med olika längd på skaft och olika tot.vikt på klubborna är att balansera upp klubborna. Visst, bollposition bör justeras gradvis längre från kroppen och ev. längre fram i stancen… men det är små justeringar.
Vi kan väl säga så här… hade man inte kunnat se klubbhuvudet så hade man inte vetat om det var en j5, j6 eller j7 man svingar med… Det beror på att balansen är ”lika” på traditionella set.

Så visst, vill man ha ett gäng j6:or (eller j7, j8) i bagen som går olika högt så är det fritt fram.
Vem härinne kan säga att det valda mellanjärnet är det bästa i bagen?
För mig har det alltid varit j9/pw som funkat bäst och att bygga SL på det … ja, ni hör ju själva. Hellre då en j5-j6 jag kan hantera och en excellent j9 som jag limmar med.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mikael.josefson skrev: 29 sep 2022, 17:27 Ah okej, intressant. Kan tänka mig att det blir rätt så annorlunda känsla med LW som är längre och framförallt vid halvslag, Chippar och bunkerslag men kul att du testar Bild Man blev nästan sugen på att testa själv Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det är, i praktiken, inget fel i att ha wedgar i samma längd. Loftet är så högt att det påverkar bollbanan och längden betydligt mer än på resten av setet.
Grejen är att ju mindre loftet blir desto mer behöver du klubbhastighet för att få iväg bollen hyggligt. … och som jag skrivit ovan så är det syftet med gradvis längre skaft/lättare tot.vikt.

Någon kan kanske tycka att det här är krångligt men fysik är ändå rätt så logiskt.
Man behöver balans, klubbhastighet och utgångsvinkel på sin sida. Har man bara balans… så faller det platt.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

mikael.josefson skrev:Ah okej, intressant. Kan tänka mig att det blir rätt så annorlunda känsla med LW som är längre och framförallt vid halvslag, Chippar och bunkerslag men kul att du testar Bild Man blev nästan sugen på att testa själv Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Blir inte svårare att slå halvslag. Är bara att greppa ner. Precis som man gör annars. Kommer ha jumbomax ultralite small grepp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 30 sep 2022, 07:54
mikael.josefson skrev:Ah okej, intressant. Kan tänka mig att det blir rätt så annorlunda känsla med LW som är längre och framförallt vid halvslag, Chippar och bunkerslag men kul att du testar Bild Man blev nästan sugen på att testa själv Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Blir inte svårare att slå halvslag. Är bara att greppa ner. Precis som man gör annars. Kommer ha jumbomax ultralite small grepp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du menar att du hellre går över ån efter vatten och fyller flaskan i en gyttjepöl?

Personligen undrar jag varför det är så svårt att förstå praktisk fysik.
Folk håller på och dividerar om en svingviktspunkt hit eller dit som om det är superviktigt. Vi snackar 2gram på huvudet.
Nu tycker du att det är skitlätt att greppa ner och så har du i praktiken fuckat upp balansen genom att ta bort 21gram (10 svingviktspunkter).

Jag tror säkert att du klarar av det, så det är inte det… Jag önska en rimlighet eller åtm. lite konsekvenstänk innan man uttalar sig så självklart om saker man inte ”vet”.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Såg att du nu ska sälja ditt One length.

Var du inte super nöjd med det?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sohlberg skrev:Såg att du nu ska sälja ditt One length.

Var du inte super nöjd med det?
Jo, det är jag. Kollar intresse samt att jag måste fokusera på andra privata saker just nu (Kan ja löständer på andra sätt än att behöva sälja klubbor.). Klubbor kan man alltid bygga nya.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar