Lofoten Links

Recensera eller fråga om tips...
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

http://lofotenlinks.no

Jag funderar på att besöka Lofoten Links under några vardagar i augusti. Då är det tyvärr ingen midnattssol längre men jag tror nog att det ska vara en värd resa ändå.

Några här inne som har spelat denna pärla? Är den lika trevlig live som den är trevlig att se på bild? Hur är skicket?
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Krullet skrev:http://lofotenlinks.no

Jag funderar på att besöka Lofoten Links under några vardagar i augusti. Då är det tyvärr ingen midnattssol längre men jag tror nog att det ska vara en värd resa ändå.

Några här inne som har spelat denna pärla? Är den lika trevlig live som den är trevlig att se på bild? Hur är skicket?
Jag spelade den för ett år sen ganska precis. I midnattssol.

Hål 1-10 var i riktigt dåligt skick. Ö-greenen på 3an (?) var avstängd. Greenerna var halvpackad, gropig sandlåda med tussar av gräs. Fairways likaså. Hål 11-18 betydligt bättre, men fortfarande ungefär som en dålig pay-and-play.

Det är "fairway" eller myrmark, missar du är du borta. Det finns en del blinda slag, vilket gör det rätt komplicerat att nosa upp vart bollen kan tänkas. Du kommer sannolikt inte skjuta under 100. Jag slutade räkna vid 120 typ.
Rangen är typ 170 m, men det är OK för du ska slå järn på vart enda slag ändå i princip för att ha skoj.
Hotellet är av vandrarhemskvalitet och hamburgertallriken var bedrövlig och tog 45 min att få trots att vi bara var 2 som åt. Hyrseten var av senaste modell så om du inte ska spela något annat kan du gott hyra där.

Kanske låter motsägelsefullt, men jag rekommenderar den varmt. Det är en ohyggligt fin upplevelse, men framförallt i midnattssol och vindstilla. Rävfamiljen bakom stenen på 13 (?) är sällskaplig och naturen över lag är ju oslagbar. Det är kargt och vilt, berg och hav. Oslagbart.

Om banan reder sig skickmässigt blir det en av världens absolut bästa golfupplevelser. Det räcker med att greenerna går att putta på och att det växer lite gräs här och var så är det klart sen. Jag var där i säsongsstart så det händer säkert en hel del till juli/augusti.

5/5. Jag älskar den. Hoppas på att åka tillbaka om några år.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Enannantanke skrev:
Krullet skrev:http://lofotenlinks.no

Jag funderar på att besöka Lofoten Links under några vardagar i augusti. Då är det tyvärr ingen midnattssol längre men jag tror nog att det ska vara en värd resa ändå.

Några här inne som har spelat denna pärla? Är den lika trevlig live som den är trevlig att se på bild? Hur är skicket?
Jag spelade den för ett år sen ganska precis. I midnattssol.

Hål 1-10 var i riktigt dåligt skick. Ö-greenen på 3an (?) var avstängd. Greenerna var halvpackad, gropig sandlåda med tussar av gräs. Fairways likaså. Hål 11-18 betydligt bättre, men fortfarande ungefär som en dålig pay-and-play.

Det är "fairway" eller myrmark, missar du är du borta. Det finns en del blinda slag, vilket gör det rätt komplicerat att nosa upp vart bollen kan tänkas. Du kommer sannolikt inte skjuta under 100. Jag slutade räkna vid 120 typ.
Rangen är typ 170 m, men det är OK för du ska slå järn på vart enda slag ändå i princip för att ha skoj.
Hotellet är av vandrarhemskvalitet och hamburgertallriken var bedrövlig och tog 45 min att få trots att vi bara var 2 som åt. Hyrseten var av senaste modell så om du inte ska spela något annat kan du gott hyra där.

Kanske låter motsägelsefullt, men jag rekommenderar den varmt. Det är en ohyggligt fin upplevelse, men framförallt i midnattssol och vindstilla. Rävfamiljen bakom stenen på 13 (?) är sällskaplig och naturen över lag är ju oslagbar. Det är kargt och vilt, berg och hav. Oslagbart.

Om banan reder sig skickmässigt blir det en av världens absolut bästa golfupplevelser. Det räcker med att greenerna går att putta på och att det växer lite gräs här och var så är det klart sen. Jag var där i säsongsstart så det händer säkert en hel del till juli/augusti.

5/5. Jag älskar den. Hoppas på att åka tillbaka om några år.
Stort tack för svaret!

Jag hade planerat att boka resan dit ikväll men då inga flyg matchar för datumen jag planerade att åka ser det tyvärr ut som att jag får sikta in mig på ett annat resmål. Är otroligt besviken över det, och jag blev inte mindre sugen på att åka dit efter att ha läst ditt inlägg.

Hur reste du dit? Det verkar så otroligt svåråtkomligt.
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Krullet skrev:
Enannantanke skrev:
Krullet skrev:http://lofotenlinks.no

Jag funderar på att besöka Lofoten Links under några vardagar i augusti. Då är det tyvärr ingen midnattssol längre men jag tror nog att det ska vara en värd resa ändå.

Några här inne som har spelat denna pärla? Är den lika trevlig live som den är trevlig att se på bild? Hur är skicket?
Jag spelade den för ett år sen ganska precis. I midnattssol.

Hål 1-10 var i riktigt dåligt skick. Ö-greenen på 3an (?) var avstängd. Greenerna var halvpackad, gropig sandlåda med tussar av gräs. Fairways likaså. Hål 11-18 betydligt bättre, men fortfarande ungefär som en dålig pay-and-play.

Det är "fairway" eller myrmark, missar du är du borta. Det finns en del blinda slag, vilket gör det rätt komplicerat att nosa upp vart bollen kan tänkas. Du kommer sannolikt inte skjuta under 100. Jag slutade räkna vid 120 typ.
Rangen är typ 170 m, men det är OK för du ska slå järn på vart enda slag ändå i princip för att ha skoj.
Hotellet är av vandrarhemskvalitet och hamburgertallriken var bedrövlig och tog 45 min att få trots att vi bara var 2 som åt. Hyrseten var av senaste modell så om du inte ska spela något annat kan du gott hyra där.

Kanske låter motsägelsefullt, men jag rekommenderar den varmt. Det är en ohyggligt fin upplevelse, men framförallt i midnattssol och vindstilla. Rävfamiljen bakom stenen på 13 (?) är sällskaplig och naturen över lag är ju oslagbar. Det är kargt och vilt, berg och hav. Oslagbart.

Om banan reder sig skickmässigt blir det en av världens absolut bästa golfupplevelser. Det räcker med att greenerna går att putta på och att det växer lite gräs här och var så är det klart sen. Jag var där i säsongsstart så det händer säkert en hel del till juli/augusti.

5/5. Jag älskar den. Hoppas på att åka tillbaka om några år.
Stort tack för svaret!

Jag hade planerat att boka resan dit ikväll men då inga flyg matchar för datumen jag planerade att åka ser det tyvärr ut som att jag får sikta in mig på ett annat resmål. Är otroligt besviken över det, och jag blev inte mindre sugen på att åka dit efter att ha läst ditt inlägg.

Hur reste du dit? Det verkar så otroligt svåråtkomligt.
En rejäl roadtrip upp dit tror jag hade varit läckert som tusan. Finns massor att se om nån åker över Kiruna, abisko, narvik.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Du kan ju fundera på Island om du är sugen på något liknande. Spelat med en som spelat på Island och det var en riktigt häftig upplevelse som nog är väldigt likt det i Lofoten. Byt ut myrmarken mot lavasten bara.
Hcp: ~12
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Niklas skrev:Du kan ju fundera på Island om du är sugen på något liknande. Spelat med en som spelat på Island och det var en riktigt häftig upplevelse som nog är väldigt likt det i Lofoten. Byt ut myrmarken mot lavasten bara.
Kul att höra, Island är definitivt ett alternativ. Har personen i fråga tips på banor tro?
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Det är lätt att ta sig dit! Flyg Stockholm - Bodö sen Bodö - Svolvaer. Hyr en bil som lämnas på flygplatsen och kör 45 min. Inte så himla dyrt heller. Bilen behöver du för att ta dig runt överallt. Svinhärligt på Lofoten :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Krullet skrev:
Niklas skrev:Du kan ju fundera på Island om du är sugen på något liknande. Spelat med en som spelat på Island och det var en riktigt häftig upplevelse som nog är väldigt likt det i Lofoten. Byt ut myrmarken mot lavasten bara.
Kul att höra, Island är definitivt ett alternativ. Har personen i fråga tips på banor tro?
Det vet jag inte, bara spelat med personen en gång. Men var inte svensk golf på Island ganska nyligen? Men det är många 9-hålsbanor för det är ont om plats. Och så en golfbana i en vulkankrater som väl kanske ska vara den häftigaste. Hittade: http://www.svenskgolf.se/artiklar/leva/ ... ch-gejsrar.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här kommer en bump, @MaxP var på Lofoten i september...



även No Laying Up var där och spelade in riktigt golfporr...

PEriksson
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2018, 19:28

Hej
Jag och min sambo bilade runt på Lofoten under några dagar i juli 2019.
När rutten planerades spikade jag en dag på golfbanan och packade pencilbagen i bilen.

Jag prickade in en vindstilla dag med strålande sol och 18grader plus. En fantastisk upplevelse med riktigt fina vyer. Skicket på banan tyckte jag under omständigheterna var bra (det är ju rätt högt upp och kort säsong)

Jag var rak från tee den dagen och det hjälpte spelet för missar du fairway så får du ladda om.
Dagens golfmässiga höjdpunkt var en hålad 52gradare för eagle på hål5.

Jag rekommenderar alla som har möjlighet att ta några dagar och uppleva Lofoten som helhet och då givetvis klämma in en golfdag.

Resan till Lofoten var ganska lätt för oss då vi bor i Piteå så vi backade bara ut från infarten och körde bil hela vägen.
Skriv svar