Skaft Spoon

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Musse
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2023, 12:04

Jag har en fundering kring min spoon som jag köpte lite på impuls förra säsongen. Det är en TSI2a, med ett HZRDUS RDX SMOKE BLACK skaft i 6.0 flex. Problemet jag har är att jag får inte upp bollen tillräckligt högt för att kunna använda den från fairway, vilket egentligen var tanken med köpet från början. Peak höjden ligger mellan 10-15m, så min fundering är att om detta går att lösa med ett annat skaft, som kan ge mig mer höjd och/eller spinn. Eller om det är att bita i det sura äpplet och köpa en helt ny klubba.
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Har du ställt upp den på max loft?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Musse
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2023, 12:04

Sohlberg skrev: 09 feb 2023, 10:19 Har du ställt upp den på max loft?
Ja, det hjälpte inte mycket. Ökade bara nån enstaka meter i höjd
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Musse skrev: 09 feb 2023, 11:13
Sohlberg skrev: 09 feb 2023, 10:19 Har du ställt upp den på max loft?
Ja, det hjälpte inte mycket. Ökade bara nån enstaka meter i höjd

Kan vara så att den klubban ej passar dig och din sving
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Musse skrev: 09 feb 2023, 10:13 Jag har en fundering kring min spoon som jag köpte lite på impuls förra säsongen. Det är en TSI2a, med ett HZRDUS RDX SMOKE BLACK skaft i 6.0 flex. Problemet jag har är att jag får inte upp bollen tillräckligt högt för att kunna använda den från fairway, vilket egentligen var tanken med köpet från början. Peak höjden ligger mellan 10-15m, så min fundering är att om detta går att lösa med ett annat skaft, som kan ge mig mer höjd och/eller spinn. Eller om det är att bita i det sura äpplet och köpa en helt ny klubba.
Har kollat spcen, och det är tom specificerat som ett low launch skaft, så ett skaftbyte vore ju att rekommendera. Sen om det är värt, eller om man ska titta på en helt ny klubba, ja det är en annan sak.
Undrar om inte jag har ett fujikura atmos i min spoon, den har en mid till high launch och det håller vad det lovar.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Low vs high launch på ett skaft syftar till hur styv tippen är i fh., till generell standard för det overall flex som står på skaftet.

Dvs. I praktiska ordalag handlar det om hur huvudet presenteras till bollen avs. Loft.

Så… har man testat att ändra loft via hoseln och det inte funkar, så lär inte ett high launch skaft funka heller.

Sen är det naturligtvis så här att bollbanan reagerar på klubbhastighet och inte minst club patfh. Mao. ett lättare skaft skulle kunna fixa till mer speed och naturligtvis så kan en annan infallsvinkel ge bättre lyft.

Så… igen.
Jag tror nog tyvärr att det är bättre att byta ut klubban. Inte för att det inte går att lära sig slå med den som man vill utan för att det är lättare gjort med en omstart/ny klubba.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Har en vän som hade exakt samma problem. Han hade en G425 spoon och en ny Titleist. Pingen slår han högt och fint med. Titleist kunde han fasiken knappt få att lyfta.

Mitt tips är testa en annan spoon. Tex Cobra, Ping eller liknande o se om problemet försvinner


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Håller med föregående…
Ska vi ta det åt det lite nördigare hållet så är huvudformen ofta en give away på hur bollbanan kommer bli.
Det handlar iofs också om var vikten ligger och då hur mycket vikt man får ner lågt men, som sagt, huvudformen skvallrar om vad man kan förvänta sig.

Rahm spelar sina woods 16.5 och 18 och i den här världen där folk drar sina egna hittepå-slutsatser så är mina 13.5 och 16,5 woods helt fel. :roll:

Jag har nog ett par klubbor till i förrådet som tickar in på 15-16 grader och som går på tok för lågt. Vad betyder det här…. ?
- Jo, huvudform och i viss mån hela specen på klubban betyder mer än ett angivet gradantal.
Min är fö. 13.7 och den faller öppen. Mumma för en vänsterkrokare. Jag kan ju tom. få till en hög fade med lite vilja.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Mikaelanstad skrev: 09 feb 2023, 14:10 Har en vän som hade exakt samma problem. Han hade en G425 spoon och en ny Titleist. Pingen slår han högt och fint med. Titleist kunde han fasiken knappt få att lyfta.

Mitt tips är testa en annan spoon. Tex Cobra, Ping eller liknande o se om problemet försvinner


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Faktum är att min fd Titleist spoon aldrig slogs från FW, jag kunde inte få upp den. Från Tee var den en njutning, en fin penetrerande bollbana, men ingen direkt "höjd". Jag hade tittat på ett alternativ...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Under alla år jag spelat golf har de jag spelat med som kan slå en hög spoon från fairway konsekvent gått att räkna på en hand. Måste vara bland det svåraste slagen i golf. Men om man vill ha det då kanske det är en klubba man verkligen måste prova ut om det ska fungera.
Hcp: ~12
Skriv svar