Din syn på greener och puttning?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Delar här med mig av min syn på greener och puttning och vår hets mot en hög stimpmeter.
http://www.mxpgolf.se/?p=121

Hur ser ni på puttning och greener?
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Viktigaste för mig e tex att det e samma på hela banan. Å som du skrev på hela greenerna. Hellre snabbare än för slöa om man sks nämna hastigheten. Men måste va samma hastighet på hela banan.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Att greenerna ska vara likadana på alla hål är självklart viktigt och bollen ska ju självklart rulla rätt. Men annars vill jag klart ha upp hastigheterna på dem då det ju blir klart roligare att putta. Tyvärr på min hemmabana så verkar de inte jaga hastighet alls vilket är lite tråkigt.

Spelare med högre handicap kanske gillar mer när det inte rullar så snabbt. Själv vill jag ju att det ska kosta om man t ex spelar in en boll på fel sida om hålet. Det är ju även klart roligare att putta ifall bollen verkligen faller istället för att bara putta hårt och rakt.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bra artikel! :)

Min erfarenhet av olika banors greener är inte så stor men skillnaderna är gigantiska.

Ett par exempel:
- På min egen hemmaklubb (Kungsängen) är farten olika från hål till hål. De använder olika grässorter som dessutom har blandats genom åren.
Den ena banan (Kings) har i mitt tycke sämre greener än Queens som känns mjukare och jämnare.

- Spelade Sigtuna i höstas och där hade de lyckats få en klippkant på green. Vet inte om greenkeepern var full eller vad som hände.

- De bästa greenerna jag spelat är utan tvekan Bro-Hof. Där går bollen i den bana man slår den och hoppar inte till i sid- eller höjdled.

Det viktigaste för mig är inte hastigheten i sig så länge den är någorlunda lika och greenerna är jämna i rullen.
Skriv svar