MOI Matchning/Fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
jonas.lindqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 apr 2019, 06:29

Egon skrev:Glömde frågan om var vikter placeras.

Nu tycker jag att man inte ska pilla med det själv även om det idag är lätt eftersom de flesta drivers har utbytbara vikter. Det handlar mer om vad som händer med klubban än själva bytet.

Har man en driver utan utbytbara vikter så borrar man helt enkelt ett hål i huvudet, sprutar in epoxi blandat med tungstenspulver och lutar huvudet så att det rinner till rätt ställe och sen så stelnar det där. Det kallas för hot melt och då kan man tro att det är någon typ av smältlim och en vanlig limpistol. Visserligen så har jag sett såna stavar… men old school innefattar tungstenspulver. Hålet pluggar man med epoxi. Nästan alla drivers har en liten svart plutt någonstans runt skaftinfästningen.. den är det.

Proffsens drivers sk. ”tour issue” sorters ut/görs lättare för att ha marginal för denna ”hot melt”. De är även ofta närmare max i trampolineffekt vilket också kan regleras nedåt med denna metod.

Egon
Tack Egon
Jag vet inte var skaftet är kapat, men vet detta

Driverskaft
44 tum
LA Golf A-series
Titleist original adapter
Flex 3
Vikt 50 gram

inkl adapter, trimning, kapning och montering. Skaftet sätts i spine eller flow. Mäts upp med laser. Det sitter ett TSI 2 huvud på skaftet

Tankar om det?


Skickat från min iPad med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

… Att du fört oss bakom ljuset. ;)

Ett skaft med adapter ger inte hela spellängden på klubban. Det kan naturligtvis vara lite skillnad mellan drivers men det är minst 1 tum som behöver adderas och troligtvis 1.5”.

Alltså, skaftet är troligtvis inte kortat alls.

Sen tog jag för givet att du hade bytt till lättare grepp. Var det tvärtom?

Edit/
Läste om ditt första inlägg.och blir ändå inte riktigt klok. Vad får du 44” från?

Egon
jonas.lindqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 apr 2019, 06:29

Hej det är den totala längden på driver skaftet som är en tum kortare än mitt förra.
På alla mina gamla skaft hade jag mcc+4grepp, de är tunga
Mina nya grepp är lättare vet ej hur mycket. Driverskaftet är lättare på grund av kapning och lättare utformning i okapat skick.

Ville prova en förändring av mina klubbor efter en lyckad wedgfitting som slutade med grafitskaft och ett mer standardbetonat grepp.
Jag bytte grepp i alla mina klubbor, i mina järn och fick en goare känsla, känner bladet bättre.
Upplever ingen stor skillnad på hybrid och Fw efter greppbytet, behöver slå mer.
Men på drivern blev inte känslan bättre.
Jag misstänker att jag behöver vikta klubbhuvudet för att få bättre känsla. Skriver här för att försöka lära mig mer.

Ska givetvis prata med han som hjälpte mig, jag har förtroende för honom.
Skriv svar