I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

För den som vill lägga till mig i GameBook.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

JohanAdministratör skrev: 29 jul 2023, 18:10 Gick jag in på Min Golf och kikade på HCP-tavlan och kunde se alla HCP k klubben.
Vi har 50st spelare med +HCP.

Hur många har din hemmaklubb?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum


Vi har 28 st som har +hcp

Den som har bäst hcp har +12.6

Jag ligger på 988e plats i klubben 🤓
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
eGolf
Inlägg: 63
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Sohlberg skrev: 31 jul 2023, 13:03
Vi har 28 st som har +hcp

Den som har bäst hcp har +12.6

Jag ligger på 988e plats i klubben 🤓
Vilken klubb om man får fråga?

På Skerike finns det 11st.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sohlberg skrev:
JohanAdministratör skrev: 29 jul 2023, 18:10 Gick jag in på Min Golf och kikade på HCP-tavlan och kunde se alla HCP k klubben.
Vi har 50st spelare med +HCP.

Hur många har din hemmaklubb?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum


Vi har 28 st som har +hcp

Den som har bäst hcp har +12.6

Jag ligger på 988e plats i klubben Bild

+12,6 det är rätt bra det Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 27 jul 2023, 11:52 Det finns säkert en mojlighet att apollo funkar bättre men siffrorna du visar stämmer inte med verkligheten.

Smash är helt orimlig och det enda sättet som du kan få dessa siffror är om någon variabel inte mäts korrekt.

Det är i princip omöjligt att få en smash över 135 med järn7 och när loftet sen ökar så droppar det rejält. Tourspelarna ligger t.ex i snitt på 1.33 med j7 och eftersom det är den längden du har på skaften så får vi utgå från det.

Oavsett om du vill tro på det jag skriver (orkar inte länka in källor) så tycker jag du ska vara lite restriktiv mot siffror och mer titta på bollflykt irl. Det kommer att hjälpa dig mer.

Apollo är ett gammalt hederligt klubbmakarskaft som i den mest använda modellen lätt kunde trimmas till såväl L som X-flex. Liknande modeller fanns (finns än?) även hos true temper och royal precision (rifle/px) men de har utvecklats och satt en massa olika modeller på marknaden sen den tiden. Varför!?
Senaste gången jag såg Apollo i ett OEM var i deras Hump som cobra erbjöd på gravity back-järnen. Inget fel på det, men ändå.

Så vad menar jag med det här?
Jo, du ämnar byta ut ett premiumskaft som är anpassat för en viss typ av spelare mot ett mer lågbudget versatile. I min värld så är det inget fel i sig, eftersom det beror på vem som ”stoppar i det”. Du, däremot, kanske inte vet hur det ligger till?

Egon
Tycker du ska ta och titta på denna video som motbevisar det du påstår utan att ge någon som helst källa.
https://www.youtube.com/watch?v=kRGQ7otlaX4
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 01 aug 2023, 10:38
Egon skrev: 27 jul 2023, 11:52 Det finns säkert en mojlighet att apollo funkar bättre men siffrorna du visar stämmer inte med verkligheten.

Smash är helt orimlig och det enda sättet som du kan få dessa siffror är om någon variabel inte mäts korrekt.

Det är i princip omöjligt att få en smash över 135 med järn7 och när loftet sen ökar så droppar det rejält. Tourspelarna ligger t.ex i snitt på 1.33 med j7 och eftersom det är den längden du har på skaften så får vi utgå från det.

Oavsett om du vill tro på det jag skriver (orkar inte länka in källor) så tycker jag du ska vara lite restriktiv mot siffror och mer titta på bollflykt irl. Det kommer att hjälpa dig mer.

Egon
Tycker du ska ta och titta på denna video som motbevisar det du påstår utan att ge någon som helst källa.
https://www.youtube.com/watch?v=kRGQ7otlaX4
Verkligen intressant att du tar dig tid att bemöta en liten del i ett inlägg som mer handlade om val av skaft och att man bör vara försiktig med att lita på siffror.

Du verkar inte ha förstått vad jag menade och ville få fram. Du vill hellre tro på att siffrorna säger att ditt ev. byte av skaft is da shit för dig och nu kommer du spela bättre samt under hcp. på nästa tävling.

Nåväl, smash är ball speed dividerat med club speed.
Ball speed:
Trackman mäter med radar och får ett fair värde på ball speed. Perfekt inställd utomhus så mäter den med +- 2 mph noggrannhet. Inomhus vill ingen berätta om hur bra/illa det kan bli alls, men det beror på avstånd till nät/duk och position. Räkna med större differens.

Club speed:
Denna mäts också med radar men det är en svårare uppgift eftersom den alltid mäter en kortare sträcka.
Den kan inte mäta face (den står ju bakom) och därför blir huvudformen avgörande för ackuratess. Detsamma gäller var på huvudet den mäter. Tå, mitt eller häl. Det skiljer upp till 4mph mellan dessa hos någon som verkligen releasar huvudet.
Sen har du en sak till och det är att en normalisering kan adderas så att club speed kalkyleras om efter den mer säkrare faktorn ball speed..

Smash:
Är inget annat än förhållandet beskrivet ovan och när man adderar loft till ekvationen blir det fysiskt omöjligt att få Driver Smash med en j7. Effektiviteten i en normalt slagen J7 läcker alltså energi som går åt till spinn ist.f ball speed.
Det är ren fysik.

Det han säger i klippet är kort och gott att en ”dålig träff” ger värden med en klubba som kan ge högre smash.
ABSOLUT… en toppad j7 sticker iväg med en fart som är högre än om den hade träffat mitt i sweet spot.
Detta förstår väl alla!?
Att ta en boll på nedersta skårorna med stängt huvud och en massa shaftlean kommer också minska spinn och därmed öka ball speed.

Så… det omöjliga är bara omöjligt om vi pratar riktiga golfslag som är värda att mätas.
Vill man m, som du, dra slutsatser och tro på värden som har all möjlighet att bli felaktigt presenterade .. så får man.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

eGolf skrev: 31 jul 2023, 15:22
Sohlberg skrev: 31 jul 2023, 13:03
Vi har 28 st som har +hcp

Den som har bäst hcp har +12.6

Jag ligger på 988e plats i klubben 🤓
Vilken klubb om man får fråga?


Örebro City Golf & Country Club

På Skerike finns det 11st.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 01 aug 2023, 12:37
svingit skrev: 01 aug 2023, 10:38
Egon skrev: 27 jul 2023, 11:52 Det finns säkert en mojlighet att apollo funkar bättre men siffrorna du visar stämmer inte med verkligheten.

Smash är helt orimlig och det enda sättet som du kan få dessa siffror är om någon variabel inte mäts korrekt.

Det är i princip omöjligt att få en smash över 135 med järn7 och när loftet sen ökar så droppar det rejält. Tourspelarna ligger t.ex i snitt på 1.33 med j7 och eftersom det är den längden du har på skaften så får vi utgå från det.

Oavsett om du vill tro på det jag skriver (orkar inte länka in källor) så tycker jag du ska vara lite restriktiv mot siffror och mer titta på bollflykt irl. Det kommer att hjälpa dig mer.

Egon
Tycker du ska ta och titta på denna video som motbevisar det du påstår utan att ge någon som helst källa.
https://www.youtube.com/watch?v=kRGQ7otlaX4
Verkligen intressant att du tar dig tid att bemöta en liten del i ett inlägg som mer handlade om val av skaft och att man bör vara försiktig med att lita på siffror.

Du verkar inte ha förstått vad jag menade och ville få fram. Du vill hellre tro på att siffrorna säger att ditt ev. byte av skaft is da shit för dig och nu kommer du spela bättre samt under hcp. på nästa tävling.

Nåväl, smash är ball speed dividerat med club speed.
Ball speed:
Trackman mäter med radar och får ett fair värde på ball speed. Perfekt inställd utomhus så mäter den med +- 2 mph noggrannhet. Inomhus vill ingen berätta om hur bra/illa det kan bli alls, men det beror på avstånd till nät/duk och position. Räkna med större differens.

Club speed:
Denna mäts också med radar men det är en svårare uppgift eftersom den alltid mäter en kortare sträcka.
Den kan inte mäta face (den står ju bakom) och därför blir huvudformen avgörande för ackuratess. Detsamma gäller var på huvudet den mäter. Tå, mitt eller häl. Det skiljer upp till 4mph mellan dessa hos någon som verkligen releasar huvudet.
Sen har du en sak till och det är att en normalisering kan adderas så att club speed kalkyleras om efter den mer säkrare faktorn ball speed..
Smash:
Är inget annat än förhållandet beskrivet ovan och när man adderar loft till ekvationen blir det fysiskt omöjligt att få Driver Smash med en j7. Effektiviteten i en normalt slagen J7 läcker alltså energi som går åt till spinn ist.f ball speed.
Det är ren fysik.

Det han säger i klippet är kort och gott att en ”dålig träff” ger värden med en klubba som kan ge högre smash.
ABSOLUT… en toppad j7 sticker iväg med en fart som är högre än om den hade träffat mitt i sweet spot.
Detta förstår väl alla!?
Att ta en boll på nedersta skårorna med stängt huvud och en massa shaftlean kommer också minska spinn och därmed öka ball speed.

Så… det omöjliga är bara omöjligt om vi pratar riktiga golfslag som är värda att mätas.
Vill man m, som du, dra slutsatser och tro på värden som har all möjlighet att bli felaktigt presenterade .. så får man.

Egon

Ja, jag vet hur man räknar ut smash.

Att jag har så bra smash betyder bara att jag är bra på att få över energin från klubba till boll.

Fortfarande. Videon var för att visa att andra har 1.4+ i smash med sina normala slag.
Vilket du påstår inte går att uppnå. Så du säger att alla fitters har fel och är dåliga. För det är ju lite det du faktiskt säger.

Du kanske skulle kontakta Trackman och erbjuda dig att rätta till deras mjukvara och hårdvara som enligt dig är defekta och beräknar alla värden fel.
Trackman är fortfarande defato standard. även fast det finns andra som Foresight GC Quad osv.

Dessutom byter jag skaft för att jag bygger klubborna längre. För att få en mer upprätt och atletisk uppställning bland annat.

Verkar mer som du bara snackar en massa. Men visar aldrig upp ditt egna spel.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag känns ryggen nästan återställd och suget på nytt järnset har satt sig i huvudet. Blir kanske golf i helgen till och med!


Gick i tankarna att göra en fitting nästa sommar men tror jag väntar med fittin till 2025 och då behöver jag nytt beg. för resterande av denna säsong och nästkommande.

Är jag dum som lurar på ett Taylormade M5 när jag idag har en uppsättning Callaway Rogue X?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pkgolf skrev: 01 aug 2023, 23:54 Idag känns ryggen nästan återställd Bild och suget på nytt järnset har satt sig i huvudet. Blir kanske golf i helgen till och med!


Gick i tankarna att göra en fitting nästa sommar men tror jag väntar med fittin till 2025 och då behöver jag nytt beg. för resterande av denna säsong och nästkommande.

Är jag dum som lurar på ett Taylormade M5 när jag idag har en uppsättning Callaway Rogue X?
Vad vill du få ut av dina nya järn?
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar