I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag borde du läsa den här artikeln från Manors Golf om golfens nya sida… De porträtterar de nya kreativa golfarna i Los Angeles som hellre röker gräs, skiter i score och har på sig up and coming brands än snörar på sig golfskor och piké.

https://manorsgolf.com/journal/go-west- ... %3D.XRGafM


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 01 aug 2023, 21:58
Dessutom byter jag skaft för att jag bygger klubborna längre. För att få en mer upprätt och atletisk uppställning bland annat.
Jag delar upp ditt inlägg och svarar på dina alltför konstiga påståenden.

Ett OL-set har samma lie på alla klubbor.
Hur ser det ut på ett vanligt set med olika skaftlängd?

Olika Lie fixar uppställning och bollplacering på klubbor med olika skaftlängd. Det betyder att man har samma ”atletiska hållning” och därtill händer på samma höjd över marken oavsett om det är en j5, j7 eller j9.

Edit/
Så att du verkligen förstår vad jag menar…
Du är ute och cyklar med ”atletisk hållning” och att bara OL ger dig ”samma”.
Hela grejen med att ha olika skaftlängd, loft, vikt och lie syftar till att kunna slå klubbor med samma hållning men med olika bollplacering.
Den enda skillnaden med olika skaftlängd är att infallsvinkeln planar ut och blir flackare ju längre skaft du har.

Egon
Senast redigerad av Egon den 02 aug 2023, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 02 aug 2023, 08:01
svingit skrev: 01 aug 2023, 21:58
Dessutom byter jag skaft för att jag bygger klubborna längre. För att få en mer upprätt och atletisk uppställning bland annat.
Jag delar upp ditt inlägg och svarar på dina alltför konstiga påståenden.

Ett OL-set har samma lie på alla klubbor.
Hur ser det ut på ett vanligt set med olika skaftlängd?

Olika Lie fixar uppställning och bollplacering på klubbor med olika skaftlängd. Det betyder att man har samma ”atletiska hållning” och därtill händer på samma höjd över marken oavsett om det är en j5, j7 eller j9.

Egon
Nja där har du fel. Du kan inte få till samma upprätta uppställning med en klubba som är 30" lång mot en som är 37" lång. Hur hade du tänkt göra det? Åka till farbror plastikdoktorn och förlänga armarna då eller?
Angående att OL har sakka lie, är inte heller sant alltid. Jag har tex 3 olika lie för mina klubbor.

J5, J6 = 63*
J7-J9 = 62*
J9-SW = 61.5*.

Det är för jag inte svingar alla klubbor lika fort = Mindre shaft droop, vilket påverkar den dynamiska lien.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 01 aug 2023, 21:58
Ja, jag vet hur man räknar ut smash.

Att jag har så bra smash betyder bara att jag är bra på att få över energin från klubba till boll.

Fortfarande. Videon var för att visa att andra har 1.4+ i smash med sina normala slag.
Vilket du påstår inte går att uppnå. Så du säger att alla fitters har fel och är dåliga. För det är ju lite det du faktiskt säger.

Du kanske skulle kontakta Trackman och erbjuda dig att rätta till deras mjukvara och hårdvara som enligt dig är defekta och beräknar alla värden fel.
Trackman är fortfarande defato standard. även fast det finns andra som Foresight GC Quad osv.

Verkar mer som du bara snackar en massa. Men visar aldrig upp ditt egna spel.
Jaha, du har måhända bra energiöverföring och det bryr jag mig inte om alls…. men det är inte därför som du får siffror som inte stämmer.
Att det går att manipulera Trackman är vad videon visar. Betyder det verkligen att det är ”möjligt” med dessa värden och att det visar på en bra energiöverföring?

Du svingar OTT och trycker iväg bollen lågt . Det syns på dina siffror. Är det en normal bra sving?

Det finns en fysisk begränsning på smash. Det är club speed och loft. En j7 har ett visst läckage av energi i spinn och om man maskerar en klubba som en j7 men slår den som en j1 med nedbockat loft, -6 I AoA så tro fan att det visar siffror som jämställs med driver i smash.
Titta på din dyn.loft.
Snitt PGA är 26,2 på en j6 och du har 20.. nåt på j7.
Din J5 är på 15 nåt.

Kombinera det med att ball speed är den faktor som alltid mäts mest korrekt och club speed är den faktor som oftast inte gör det… go figure.

Varför skulle jag visa upp mitt spel och vad har det med att Trackman inte alltid får alla siffror rätt när folk svingar som den inte är gjord för att läsa?

Enda orsaken till att jag svarar på dina inlägg är att jag inte mäktar med att hålla käft när jag ser nåt korkat uttalande från en som tydligen letar efter uppmärksamhet.
Jag ska försöka bättra mig…

Egon
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

svingit skrev:
Pkgolf skrev: 01 aug 2023, 23:54 Idag känns ryggen nästan återställd Bild och suget på nytt järnset har satt sig i huvudet. Blir kanske golf i helgen till och med!


Gick i tankarna att göra en fitting nästa sommar men tror jag väntar med fittin till 2025 och då behöver jag nytt beg. för resterande av denna säsong och nästkommande.

Är jag dum som lurar på ett Taylormade M5 när jag idag har en uppsättning Callaway Rogue X?
Vad vill du få ut av dina nya järn?
Bra fråga. Ha kul och slå bollen bra. Det är vad jag vill att dom ska ge mig. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pkgolf skrev: 03 aug 2023, 15:05
svingit skrev:
Pkgolf skrev: 01 aug 2023, 23:54 Idag känns ryggen nästan återställd Bild och suget på nytt järnset har satt sig i huvudet. Blir kanske golf i helgen till och med!


Gick i tankarna att göra en fitting nästa sommar men tror jag väntar med fittin till 2025 och då behöver jag nytt beg. för resterande av denna säsong och nästkommande.

Är jag dum som lurar på ett Taylormade M5 när jag idag har en uppsättning Callaway Rogue X?
Vad vill du få ut av dina nya järn?
Bra fråga. Ha kul och slå bollen bra. Det är vad jag vill att dom ska ge mig. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Om du bara är ute efter att ha roligt och spela golf så funkar vilket set som helst som inte är blad eller players irons. Eftersom du tänkt göra en fitting 2025 så behöver det nuvarande setet inte kosta så mycket pengare.
Golfbidder så kostar ertt set med M5 järn 5000+ kr.

Järnset från 1500-3000 kr.

https://www.golfbidder.com/sv/golfklubb ... ow_to_high
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

svingit skrev:
Pkgolf skrev: 03 aug 2023, 15:05
svingit skrev:
Vad vill du få ut av dina nya järn?
Bra fråga. Ha kul och slå bollen bra. Det är vad jag vill att dom ska ge mig. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Om du bara är ute efter att ha roligt och spela golf så funkar vilket set som helst som inte är blad eller players irons. Eftersom du tänkt göra en fitting 2025 så behöver det nuvarande setet inte kosta så mycket pengare.
Golfbidder så kostar ertt set med M5 järn 5000+ kr.

Järnset från 1500-3000 kr.

https://www.golfbidder.com/sv/golfklubb ... ow_to_high
Det kommer vara mitt fokus alltid. Ha kul och slå bollen bra.

Min grundtanke var ju mest om det var värt att gå från Rogue X till ett M5 eller om dom var samma kategori. Har läst runt lite och det verkar som M6 påminner mer om Callaway-klubborna än M5. Player-distance kontra Game-improvement, om jag inte fattat allt fel.

Att avancera ur GI-träsket känns rätt.


Edit: Verkar som M5 ändå är ett gäng GI också men med tunnar blad och mindre offset.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 03 aug 2023, 19:07
Det kommer vara mitt fokus alltid. Ha kul och slå bollen bra.

Min grundtanke var ju mest om det var värt att gå från Rogue X till ett M5 eller om dom var samma kategori. Har läst runt lite och det verkar som M6 påminner mer om Callaway-klubborna än M5. Player-distance kontra Game-improvement, om jag inte fattat allt fel.

Att avancera ur GI-träsket känns rätt.


Edit: Verkar som M5 ändå är ett gäng GI också men med tunnar blad och mindre offset.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Eftersom jag kom igång med golf först när någon form av GI introducerades (1999) så kan jag säga att det spelar inte så stor roll vad du har så länge du tycker om dem.

Jag gick från den tidens GI ”oversize” till mid size inom en säsong. Hade även en sejour med blad och ”nästan så svåra som helvete”-titleist och trots det gick mitt hcp nedåt.

Dagens GI och SGI är hundra ggr bättre klubbor än det vi köpte tidigt 2000-tal. Spelbara, lätt att få upp i luften och ofta med betydligt bättre skaftval än det som fanns då.

Förstå mig rätt nu. Jag har ett intresse för skaft, klubbhuvud och teknik. Jag vet att klubbor från 80-90-tal inte är skit bara för att de tillverkades då. Det jag syftar på ovan är hur de paketerades, byggdes och specades. Det passade inte alla och det som ”club fitting” har gett oss är att OEM utrustar klubborna annorlunda nuförtiden. Ett GI elker SGI järn har numera bra passande skaft i som standard. Förr var det nästan uteslutande 120-130g om man inte ville ha grafit modell fiskespö.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Egon skrev:
Pkgolf skrev: 03 aug 2023, 19:07
Det kommer vara mitt fokus alltid. Ha kul och slå bollen bra.

Min grundtanke var ju mest om det var värt att gå från Rogue X till ett M5 eller om dom var samma kategori. Har läst runt lite och det verkar som M6 påminner mer om Callaway-klubborna än M5. Player-distance kontra Game-improvement, om jag inte fattat allt fel.

Att avancera ur GI-träsket känns rätt.


Edit: Verkar som M5 ändå är ett gäng GI också men med tunnar blad och mindre offset.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Eftersom jag kom igång med golf först när någon form av GI introducerades (1999) så kan jag säga att det spelar inte så stor roll vad du har så länge du tycker om dem.

Jag gick från den tidens GI ”oversize” till mid size inom en säsong. Hade även en sejour med blad och ”nästan så svåra som helvete”-titleist och trots det gick mitt hcp nedåt.

Dagens GI och SGI är hundra ggr bättre klubbor än det vi köpte tidigt 2000-tal. Spelbara, lätt att få upp i luften och ofta med betydligt bättre skaftval än det som fanns då.

Förstå mig rätt nu. Jag har ett intresse för skaft, klubbhuvud och teknik. Jag vet att klubbor från 80-90-tal inte är skit bara för att de tillverkades då. Det jag syftar på ovan är hur de paketerades, byggdes och specades. Det passade inte alla och det som ”club fitting” har gett oss är att OEM utrustar klubborna annorlunda nuförtiden. Ett GI elker SGI järn har numera bra passande skaft i som standard. Förr var det nästan uteslutande 120-130g om man inte ville ha grafit modell fiskespö.

Egon
Jag har ju ett par säsonger med GI kvar i kroppen egentligen, men när jag ändå tänkt byta så vore det kul med ett steg upp. Det vore också trevligt att titta ner på något tunnare blad än det tjocka man tittar ner på idag.

Hade det inte varit för att skaften rostar hade jag inte bytt järn överhuvudtaget.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Någon dag sent inlägg men ändå. Här om dagen så gick jag mitt livs bästa runda. +1 mot banans par och 43 poäng.

Spelade en runda dagen innan som jag gick in på +3 och 42p.

Vet inte riktigt men dessa två rundor satt allt, gav mig otroligt många fina Birdieputtar som man tyvärr brände på många hål, och jag räddade upp nästan allt runt greenerna när jag missa och gav mig tap in.

Slog inte driver på ett enda hål trots det är min safeklubba, men placerade mig lite mer strategiskt med andra klubbor vilket gav mig rätt bra inspel/transportlägen och kände mig aldrig tvingad att gå in på två på par 5or.

Allt under 200m på par 5or så går jag alltid för green annars. Nu slog man fram sig, la sig på green och hade bra birdiechanser. Det kändes som man fick ett annat lugn i spelet.

Nu blev det åka iväg några dagar innan nästa runda, se om spelet sitter i när man väl kommer hem igen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar