Back in the saddle again.

Här snackar vi allmänt om golf...
kriminalaren
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 okt 2022, 17:32

Efter ganska många år golfspel sattes detta på paus runt 2010. En paus som kom att hålla i sig fram fram till dags datum. Under vintern ökade mitt intresse gradvis och har nu kommit till den punkt där jag bestämt att jag ska börja spela igen. Det är en skön känsla. Jag känner mig lite halvt vilsen på grund av alla nya appar, regler mm. Men tycker samtidigt att det är roligt att lära mig lite nytt.

Nu till mitt "bekymmer" beträffande utrustning.

När jag slutade spelade jag Titleist 704 CB J4- pw. Stålskaft, stiff. Dessa stickor trivdes jag med och kunde utan bekymmer slå J4 från fairway. Spelade på runt hcp 7 och gjorde så under de sista åren. Då jag troligen var världens sämsta puttare sett till handikapp föll chanser till bra score inte sällan på green.

När jag nu ska köpa nytt järnset är frågorna flera.

Hur mycket har jag tappat i känsla på dessa år? Åren har gått och jag är varken yngre eller smidigare än jag var när jag pausade spelet.
Ska jag slå till på ett par Apex Pro eller Titleist T 200 som jag lystet kastar mina blickar efter, eller blir det kanske att göra det för svårt för mig?

Är det någon mening att köpa ett bättre set och göra en custom fitting under rådande omständigheter, eller ska jag köpa ett billigare, mer förlåtande set (exv. Mavrik) och spela ett tag för att få upp känsla, svingteknik och hastighet innan jag köper nytt och gör en fitting under säsongen 2024?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen tillbaka till spelet och vad kul att du har hittat till forumet!

Jag tycker du ska ge dig själv bästa förutsättningarna för att få så kul som möjligt och göra en Custom fitting direkt.
T200/300 skulle vara toppenval för att komma igång igen. Eller snarlika klubbor.

De gamla järnen låter inte särskilt förlåtande och kan göra livet svårare än vad det behöver vara.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

704 var väl inte det sämsta man kunde ha men det är inte någon modell som gjort ett större eftertryck på marknaden.
Grejen är mer att om du slog dessa bra så finns det något som tål att tänka på. Varför och hur bra slog du dem?

Det finns så många fällor att ramla i idag eftersom att man tror på att det som skrivs/görs reklam för, stämmer på alla.
Klubbhuvud må vara hetare, ge längre slag och vara mer ”förlåtande” för träffar på hela bladet men det är ändå så att hela klubban styr hur du klarar av att hantera det.

Det refereras ibland till en ”bladklubba” när man ska förklara något och då i termer av hur ”svåra” de är.
Jag vet personer som inte kan träffa bollen med en dylik men ändå så slår de bra slag med andra klubbor.

Skillnaden ligger inte i klubbhuvudet utan hur en bladklubba generellt är specad. Det är tunga och vridstyv skaft med hög bend point som ger en tung känsla med en låg/penetrerande bollbana. Det krävs en bra leverans av bladet och/eller hög klubbhastighet.
Nya mer ”lättspelade” klubbor har en helt annan spec med lättare och mer kickiga skaft. Detta ger inget för någon som slår ett blad bra men massvis för de som inte kan hantera ett blad.

704 är närmare blad än ”lättspelade” klubbor.
Gå inte i fällan att köpa fladdriga klubbor med massvis av vikt i sulan. Bara för att du någon gång träffar bra och de flyger en mil… så betyder det inte att du kommer upprepa det kontinuerligt.
Leta efter något där det känns bra/behagligt och där resultatet inte varierar från det du tycker var en underbar träff till en lite sämre.

Egon
Skriv svar