Begränsning av bollen för proffsen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Nu såg vi vad som ände när de förlängde hål 13 på Augusta. Lägre snittscore. Den blev för enkel när det bara var att slå rakt ut från tee. Det var trist att man inte såg fler hamna uppe bland träden till höger. Phil sågade ju förändringen (ok, inte riktigt, men jag tolkade det som så när han fick frågan om han gillade hålet och valde att inte svara på det). Det jag menar med detta är att man måste inte göra hålen längre för att bollen går längre. En bana som The Old Course är redan alldeles för kort idag för proffsen i vindstilla perfekta förhållanden och man behöver nästan backa mycket mer än detta förslaget för att det ska göra skillnad. Men nu är det sällan det i Skottland så det fungerar för det mesta ändå.
Hcp: ~12
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Jag verkar vara ensam (förutom R&A och USGA) om att tycka att något behöver göras åt längderna.

Tycker det är ganska trist att kolla på driver-wedge-golf av samma anledning som jag slutade kolla tennis när servebombarna gjorde att bollen bara gick 2 gånger över nätet. Hur mycket roligare blev inte tennisen efter att de gjorde bollen långsammare? Man vill ju att bollkonstnärerna också ska ha en chans, inte bara bombarna.



Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Albatross skrev: 05 apr 2023, 16:39 Om man inte kan få fördel av att slå längre än sina motspelare så kan ju stryka aktiviteten som OS-gren. Men visst, så länge bombarna har fördel och Luke donald slår 220 yard med sin drive så är jag fine.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Massvis med grenar på OS-programmet har regler och krav på utrustning som begränsar utövarnas resultat utan att för den delen vara hotade på programmet. Utförsåkarnas dräkter är tex kontrollerade så de har korrekt luftgenomsläpp och med det inte för lite luftmotstånd, det är mest ett sätt att begränsa åkarnas hastighet. Lika så justeras i princip banan under löpande tävling för backhopparna iom att man ofta flyttar startbommen efter vindförhållandena som kan förändras under en tävling.
Golf är vad jag känner till den enda bollsporten på OS-programmet som tillåter helt personlig utrustning även ner på bollens nivå. Du får tex inte ta med en egen kula för kulstötning eller egna stenar i curling.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Albatross
Inlägg: 152
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

daniel.hermansson skrev:
Albatross skrev: 05 apr 2023, 16:39 Om man inte kan få fördel av att slå längre än sina motspelare så kan ju stryka aktiviteten som OS-gren. Men visst, så länge bombarna har fördel och Luke donald slår 220 yard med sin drive så är jag fine.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Massvis med grenar på OS-programmet har regler och krav på utrustning som begränsar utövarnas resultat utan att för den delen vara hotade på programmet. Utförsåkarnas dräkter är tex kontrollerade så de har korrekt luftgenomsläpp och med det inte för lite luftmotstånd, det är mest ett sätt att begränsa åkarnas hastighet. Lika så justeras i princip banan under löpande tävling för backhopparna iom att man ofta flyttar startbommen efter vindförhållandena som kan förändras under en tävling.
Golf är vad jag känner till den enda bollsporten på OS-programmet som tillåter helt personlig utrustning även ner på bollens nivå. Du får tex inte ta med en egen kula för kulstötning eller egna stenar i curling.
Det har du rätt i. För golf finns ju också regler på utrustning styrt av USGA/R&A. Utryckte mig klumpigt. Vad jag menade var att, så länge de som har högre klubbhastighet har en fördel så har jag inga problem. Vet inte hur de tänkt att begränsa bollen eller vad det har för påverkan.
Mitt problem på banan är sällan att bollen går för långt Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
eGolf
Inlägg: 63
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Då har det nyligen blivit klart att proffsen spelar med ny begränsad boll från 2028, följt av oss vanliga dödliga från 2030.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Är det verkligen nödvändigt?
Medelgolfaren är 48 år med HCP 24 i Sverige.
75% män 25% kvinnor av våra cirka 500.000 reggade golfare i förbundet.

Jag tror vi skulle bli fler golfare och att fler skulle ha roligare om man gjorde tvärtom, skapade bollar som går längre och rakare.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 09 dec 2023, 15:22 Är det verkligen nödvändigt?
Medelgolfaren är 48 år med HCP 24 i Sverige.
75% män 25% kvinnor av våra cirka 500.000 reggade golfare i förbundet.

Jag tror vi skulle bli fler golfare och att fler skulle ha roligare om man gjorde tvärtom, skapade bollar som går längre och rakare.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Man kan dra paralleller till alla sporter och försöka förstå att regelverken är likvärdiga. Man skiljer inte på elit och motionär avs. utrustning eftersom det skapar en problematik i kontroller etc. Därför så lägger man ansvaret/begränsningen på tillverkarna och de är allt annat än intresserade av att tillverka olika upplagor mer än de redan gör.

Problemet är mer hybris där hobbygolfare tar sig själv och sporten på för stort allvar. Detta är i sig en gåta eftersom golfen har ett handicapsystem där man får rabatt bara för att man är kass på sporten.

Men det i bakhuvudet bör man kanske inte tycka såå mycket och kanske bara gilla läget!?

Egon
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Rent tekniskt så kommer vissa spelare (motionär som elit) att drabbas mer än andra.
De som slår långt kommer tappa mer och det tycker jag känns bra.
Elitens country-club banor (pga) med flygfält till fairways gynnar bara hardhitters med wedge-kompetens.

Tillverkarna kommer få lite vägval att bena ut. Dagens bollar är en kompromiss mellan hur heta de är och en stabiliserande aerodynamik. Vad händer om man släpper på aerodynamiken lite? Kommer man få bollar som matchar den gamla längden men blir mer sårbara för vind och skruv?

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. De långtslående gör ju inte det för att de har tur varje gång, de har tränat hårt och gjort rörelsen optimerad. De längsta kommer att påverkas, men de kortare kommer inte påverkas i samma omfattning.
Jag tror att när de nya bollarna kommer så vet spelarna vad de ska optimera för att komma upp samma siffror ändå, det är en fråga om tid bara.

Visst, kostnader för att modifiera,/bygga nya banor med nuvarande boll påverkas, men det finns andra saker att göra. Inte greener på FW, tjockare ruffar, osv mm.

Kommer jag att påverkas, förmodligen inte.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Längd är ju inte enbart ett problem på tourerna. Bollen går tydligen för långt även för hackers.

När en 20hcp. slår bollen 280ish så skrattar jag lite inombords eftersom de sällan scorar bättre för det. Lite Avis blir man men också helt förundrad över hur de kan misslyckas med de andra delarna av spelet. Lyfter man då blicken och adderar en Ping-driver i ekvationen så är en par-tävling helt meningslös.

Jag välkomnar saker som gör golfen svårare på rätt sätt. Om nu de som faktisk ”kan och vet” tycker att bollen behöver begränsas så är det helt ok.
Att de även verkar kunna reglera/påverka den progressivt är ju helt fantastiskt… läs, komma åt de som slår längst med mindre påverkan på de som slår kortast.

Egon
Skriv svar