Byta till större grepp

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Wolfsheim skrev:Gick upp till midsize 2015 å vete fan om det hjälper eller stjälper mig, men satans så mycket skönare känsla. Jag har M i FJhandskar. Då sitter de som ett extra skinn. Så jag kanske egentligen enligt "mallen" ha standard men känns bättre med midsize helt klart.
Getinthehole skrev:Liten video som visar all tejp som döljer sig under Bubbas midsize grepp.

https://youtu.be/ENAeIKPRDwM
Jag har testat flertalet midsize och gillar det riktigt mycket, kanske jag måste testa båda storlekar, alternativt standard med lite mera tejp. Greppen är 2-3 år nu så nya behövs oavsett.

Såg bubba klippet, lite väl mycket tejp:P
golftompa
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 maj 2014, 08:33

Hur påverkar ett större (tjockare) grepp handledsrörelsen?

Är det fördel med tjockare elller tunnare grepp om man drawar kraftigt eller om man slicar, påverkar grepptjockleken detta.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

golftompa skrev:Hur påverkar ett större (tjockare) grepp handledsrörelsen?

Är det fördel med tjockare elller tunnare grepp om man drawar kraftigt eller om man slicar, påverkar grepptjockleken detta.
Om jag förstått det rätt blir det svårare att flippa handlederna vilket bör medföra ett öppnare blad. Vilket i sig borde betyda mindre draw…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 11 jan 2024, 21:37
golftompa skrev:Hur påverkar ett större (tjockare) grepp handledsrörelsen?

Är det fördel med tjockare elller tunnare grepp om man drawar kraftigt eller om man slicar, påverkar grepptjockleken detta.
Om jag förstått det rätt blir det svårare att flippa handlederna vilket bör medföra ett öppnare blad. Vilket i sig borde betyda mindre draw…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
NJa, teorin utgår från att ”greppet” tas mer med hela handen än fingrarna (ju tjockare greppet är) och det begränsar konsekvensen av en ”flipp” (läs, det är kortare sträcka från mitten av handen till handleden än vad det är från fingrarna).

Egon
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

golftompa skrev: 10 jan 2024, 17:09 Hur påverkar ett större (tjockare) grepp handledsrörelsen?

Är det fördel med tjockare elller tunnare grepp om man drawar kraftigt eller om man slicar, påverkar grepptjockleken detta.
Jag fattar att du vill ha ett svart eller vitt svar men tyvärr så är det inte så det ligger till.

Ursprunget i allt är att fördelen ligger i att ha det som känns bäst.
Om sen det ger neg. effekter på spelet så har man 2 val.

1. Behåll det som känns bra och lär dig hur rörelsen bör göras för att eliminera missen.
2. Byt till det som ger bäst resultat.
När du väl spelat ett tag så känns det hur naturligt som helst (läs, = ”bäst”).

Egon
golftompa
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 maj 2014, 08:33

Ok, jag testar mig fram för att se om tjockare är bättre för mig, har standard nu...
Skriv svar