Driverskaft

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Hej, Köpte en stealth 2 + beggad och upptäckte att skaftet är kortat drygt 2” träffen blir inte bättre och svinghastighet har gått ner några få mph så lite av en loose-loose..

så till min fråga: tänkte köpa ett nytt beggad skaft i fulllängd. Spelade tidigare ett Mitsubishi Kai’li White 60 (Grafit, Flex: X-Stiff) i fullängd som funkade bra tillsammans med första stealth drivern. Går det att ge några tips om vilka skaft att hålla utkik efter som i teorin är likvärdiga?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du letar efter ett low launch och low spin-skaft alltså, och här verkar de. ha gjort en kategori för just det ändamålet
https://golftechuk.com/collections/low- ... ood-shafts
Du borde testa, FUJIKURA VENTUS, det har jag och det går som tåget!
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 10 jan 2024, 15:15 Du letar efter ett low launch och low spin-skaft alltså, och här verkar de. ha gjort en kategori för just det ändamålet
https://golftechuk.com/collections/low- ... ood-shafts
Du borde testa, FUJIKURA VENTUS, det har jag och det går som tåget!
+1 på test av ventus, med betoning på test. Det kostar en del och hypen kostar nog mer än den individuella praktiska funktionen i sig.

Low/Low, Mid/Mid och High/High är en anpassad sanning. Det beskriver inte aut. den launch/spin som kommer ut i bollen utan det är relativt till overall flex.

Tyvärr så är overall flex ingen konstant märkning utan den sätts av tillverkaren och diffar betydligt mer än vad folk tror.

Sammantaget så blir det svårt att gå på märkningen ”stiff low/low” och tro att det säger något om resultatet.

Egon
JöggaE
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2019, 11:11

Marremarren skrev: 28 nov 2023, 11:05 Hej, Köpte en stealth 2 + beggad och upptäckte att skaftet är kortat drygt 2” träffen blir inte bättre och svinghastighet har gått ner några få mph så lite av en loose-loose..

så till min fråga: tänkte köpa ett nytt beggad skaft i fulllängd. Spelade tidigare ett Mitsubishi Kai’li White 60 (Grafit, Flex: X-Stiff) i fullängd som funkade bra tillsammans med första stealth drivern. Går det att ge några tips om vilka skaft att hålla utkik efter som i teorin är likvärdiga?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag skrev ett inlägg för ett par år sedan med en generell fråga om driverskaft då jag tyckte att min G400 Max visserligen gick stabilare än min föregående driver (ca 8 år gammal) men att jag hade tappat i längd. Efter lite skruvande på rangen kom jag fram till att G400 med Alta CB-Skaft inte funkade, jag spann bort längden helt enkelt. Så jag läste på och testade div lågspinnsmodeller och landade i Titleist TSi3 8 grader med Tensei Raw AV White stiff med low launch/low spinn. Det skaftet kändes mycket bättre och gav bättre resultat. Men det var inte förrän jag testade samma skaft i X-stiff och kapat 1 tum som jag fick ut det jag förmodligen kan krama ut med min sving (ss 105/bs +150 mph, carry +230/tot +250 m) med acceptabel spridning. Kapningen med 1 tum har jag kompenserat med en något tyngre vikt i klubbhuvudet, +6gr. Jag har aldrig sneglat åt X-stiff tidigare men trots att jag tappat ca 1-2 mph i ss så funkar det. Jag gillar den hårdare känslan, gör att jag vågar trycka på mer. Så kortare skaft behöver inte ge sämre utfall om det kombineras med rätt skaft.
Driver: Titleist TSi3 8*@9,5*
FW3: Titleist TSi2 13,5*
Hybrid: Titleist TSi3 18*@17*
Järn: Titleist T200 j3, T100 II j4-j9
Wedgar: T100 ll PW 46*, GW 50*, SM9 56/12D
Putter: Newport 2.5+
Boll: PRO V1
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag fattar vad du menar men variablerna skjuter i höjden (2 olika huvud och 2 olika skaft som aldrig mötts) så det blir svårt att förstå hur du kan dra din slutsats.

Att kapa ett skaft är inget som ger en logisk/generell förändring.
Vissa skaft är butt-stiff och att kapa där ger då lika/softare flex.
Andra är butt-soft och då går det mot lika/styvare flex.

Det positiva:
Att addera hälften av svingviktsbehovet, läs 6 vs 12g (1”=6svp), är iofs smart eftersom det bara lätttar upp flexet 1/3-del och den minskade svingvikten kan då göra att skaftet upplevs styvare eftersom balansen blir åt det lättare hållet.

Men men… det går inte att jämföra/dra slutsatser av hur ett spinny huvud med whippy tip upplevs kapat vs ett tillika kapat tip stiff skaft i ett low spin huvud.

Sorry för klargörandet men jag kände att det behövde göras.

Egon
Skriv svar