Fw3 istället för driver

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Hej har lite funderingar att plocka bort drivern ur bagen och ersätta den med en fw3 ev nedställd fw3.

Har alltid haft problem att alltid va i spel med drivern från tee eller få ut maxpotential från slagen ofta blir spinnen alldeles för hög med drivern. Har alltid kommit lite inifrån i min sving men tagit lektioner senaste året och ligger nu mer neutralt eller en grad utifrån och in och slår lite mer ned på bollen ca -6 grader i snitt med j7 och detta har jag väldigt svårt att ändra när jag byter över till drivern..

Såå till min fråga: tycker ni jag gör mig en björntjänst att plocka bort drivern istället för att fortsätta ta lektioner och hoppas kunna till slut slå den lite bättre eller satsa på fw3 spåret?

Spelar idag fw5 under driver och ligger på ca 108-110 mph i klubbhastighet där och har den i 9/10 gånger i spel


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 74
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Låter som att du slår ner på bollen oavsett. Det blir ju ett problem även med fw3 fast det kanske inte blir lika kraftigt som med driver och det blir än mindre problem med fw5. Det hänger ihop med ju lägre loft, desto större blir knorren/spridningen/problemet om du förstår mig rätt. Så har jag fått det förklarat, har nämligen samma problem som dig men slår kanske 1-3grader ner.

Jag skulle ta en lektion, nöta i simulator/range eller vad nu du har möjlighet till och sedan följa upp med en lektion till senare för att få feedback efter en tids drillande. Fördelen att stå i simulatorn är ju att du kan jobba på attackvinkeln som du redan verkar ha bra koll på det finns några bra knep som funkar för mig.
Bollen långt fram som vanligt, men adressera klubbhuvudet mitt emellan fötterna. Min lägsta punkt blir då före bollträff, det är väl något psykiskt i detta också. Men det funkar och det blir oftare som jag slår upp på bollen när jag gör så. Jag tror Max Persson också kört någon sådan drill på något Youtube-klipp.

Men ta en lektion och be att få 2-3grejer att fokusera på och gärna i någon slags rangordning så du vet vad som gör störst skillnad för dig och sen är det nöta, nöta och nöta som gäller

Tråkigt svar kanske men vi är ju ändå i jan/feb så det finns tid för att få ordning innan merparten av dem svenska banorna öppnar

Lycka till!



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Om din miss är en spinnig bananslice så gör du livet lite enklare med en spoon/träklubba.
Du kommer pulla ut den med en låg bollbana och en lätt fade.

Jag vet många som spelar så eftersom det slår tilt i huvudet när de flyttar fram bollen i stancen och försöker slå upp på bollen mha driver.

Det är inte rätt och det håller kanske inte i längden men det kan vara ett bra sätt att spela medan man tränar på annat med drivern.
Det finns bättre och tekniska förklaringar till varför det blir tilt, men det lämnar vi därhän.

Nedloftad spoon blir åt samma håll som driver. Missarna blir större eftersom lägre loft, i ditt fall, ökar tilten på spinn-axeln.

En trä-5 eller hybrid borde klara jobbet med din ss.

Egon
Skriv svar