Missbruk av golf-id

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lyckligtvis så spelar jag där det är ganska stor tillgång till tider. Något som jag naturligtvis indirekt betslar för iom. en högre avgift (färre medlemmar). Inget elitistiskt utan vardagen på en bonnaklubb.

Om någon fuskar medvetet (mer än en gång) så märks det eftersom alla känner nån som känner nån.

Jag ser en annan aspekt av problemet. Styrelser i dylika klubbar agerar som i 08-land. Här ska det förbjudas, sättas stopp och införas bevakning mm.
Självbetjäning är en ekonomisk nödvändighet och det finns tydligen ingen gräns för alla spekulationer om hur det missbrukas.
Till vilken nytta?
Självklart är det, för dessa människor, skönt att sätta dit någon men om en bana är långtifrån fullbokad så är en outnyttjad tid inget inkomstbortfall.

Egon
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Golfgal skrev: 29 feb 2024, 16:27 Det verkar bli allt vanligare att personer (läs: killar 18-30) lånar varandras golf-id i syfte att få spela gratis. Det lär till och med finnas Facebook-grupper för detta. Hur står ni i den här frågan, hur ska missbruket hanteras? Jag tror att detta kommer leda till att allt fler faktiskt blir strukna som medlemmar om de lånar ut, och får betala dubbel greenfee + straffavgifter om den lånat. Fler klubbar rapporterar om detta men mörkertalet är sannolikt enormt.
Definitionen på mörkertal innebär att man inte kan mer än att spekulera om storleken.
Tror man, så vet man inte.
Det kan vara ett reellt problem och profetian om den kan vara sannolik.

Jag tror att en någorlunda välmående klubb som har koll på sin medlemsskara inte bör slösa resurser för att undersöka saken mer. Vid påkommen överträdelse, go hard!

Egon
Skriv svar