Man ska slå långt och snett!

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med diskussion!
Jag ska grotta ner mig i min statistik och kika på om hypotesen stämmer på mig.

Lite höftat tänker jag att om jag har chip / halvwedge kvar är chansen större att jag gör birdie/par än om jag har full wedge / järnslag.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

En fundering:
Det finns många golfare som spelar "tråkgolf" (som Golfprylar sa: spelar smart). Dessa kommer ofta ner till 7-10 i hcp men aldrig lägre trots att de spelar varje dag. Jag tror det beror på att de aldrig utmanar sig själva och därför inte blir bättre.

Som Per-Ulrik sa en gång, man måste försöka göra birdie på varje hål.

Vad tror ni? Vad är bäst? Om man är 45 år och aldrig kommer bli proffs ändå så kanske det handlar om att spela säkert för att få ner antalet dubbelbogeys? Om man är 15 år och har ambitioner så kanske man ska satsa för green hela tiden för att lära sig slå alla slag?

Jag vet då inte.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Vore även intressant att höra hur ni tänkt er att denna stora längdökning skulle gå till hos våra golfare, att sopa på bollen 20 meter längre t.ex. är en ganska stor gain av min erfarenhet. Själv har jag min "longdrive"-teknik som lånar många delar från just longdrive-killarna för att öka hastigheten i klubban. Enligt FlightScope kan jag räkna med en snittlängd på drygt tio meter över mitt normala. Men jag blir nog åtminstone 10 meter sneare också.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Jag tror nog att man alltid ska ha som mål att utmana sig själv, sen gäller det bara att göra det på ett smart sätt. Behöver ju inte börja gå för allt helt plötsligt utan istället utmana sig lite mer hela tiden.

Sen handlar det nog väldigt mycket om sitt syfte med golfen. Det känns som många bara spelar för att få motion och en trevlig runda med goda vänner. Då är nog resultatet mindre viktigt och därför kan man spela lite mer defensivt för att slippa in i skogen hela tiden och leta efter bollen vilket knappast är roligt.

Personligen är jag alldeles för sugen på att göra bra resultat för att spela så. Dock är jag medveten om att utslagen är min sämsta del så jag har normalt som taktik att spela lite försiktigt på utslagen för att sedan vara aggressiv på inspelen istället. Väljer dock aldrig en klubba från tee som inte ger mig en rimlig chans att spela in på ett bra vis och jag har i princip alltid som mål att nå par 5:or på två slag.

Syftet är det som avgör tror jag nog och är det då en 15 åring som vill bli bra är jag övertygad om att han måste utmana sig hela tiden för att lära sig att hitta rätt nivå av smart spel och att få träna på svåra saker och därmed få upp kvalitén på sitt spel.

Spela smart och tråkgolf tycker jag nog inte är samma sak. Själv försöker jag spela smart (oftast iaf) men jag spelar inte tråkgolf. Sen tror jag många skulle spela lite mer tråkgolf för att få ner scoren och jag kan mycket väl vara en spelare som skulle göra det lite mer.
obe skrev:En fundering:
Det finns många golfare som spelar "tråkgolf" (som Golfprylar sa: spelar smart). Dessa kommer ofta ner till 7-10 i hcp men aldrig lägre trots att de spelar varje dag. Jag tror det beror på att de aldrig utmanar sig själva och därför inte blir bättre.

Som Per-Ulrik sa en gång, man måste försöka göra birdie på varje hål.

Vad tror ni? Vad är bäst? Om man är 45 år och aldrig kommer bli proffs ändå så kanske det handlar om att spela säkert för att få ner antalet dubbelbogeys? Om man är 15 år och har ambitioner så kanske man ska satsa för green hela tiden för att lära sig slå alla slag?

Jag vet då inte.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag kommer helt klart fokusera med på att träna med drivern i år för att öka i längd.
Ett par lektioner med fokus speciellt på längd står på inköpslistan.

Sedan handlar det mycket för mig om att faktiskt träffa bollen bättre. Jag tycker att min förståelse för att slå drives har ökat en hel del nu i vinter efter att både ha studerat trackman och slagit i trackman. Där tror jag många har meter att hämta. Förståelsen för hur slaget rent teoretiskt maximeras.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ja, pratar vi teoretiskt för att maximera slaglängd för medelgolfare så är kortare drivers med mer loft första steget!
Skriv svar