Utslagsklubba om man inte kan slå drive?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Jag tog mitt gröna kort i slutet av förra säsongen. Jag har hittills i princip enbart spelat med järn på utslag. Jag har i höst/vinter kunnat slå min J5 typ 150-160 meter. (Och då utan rull eftersom det varit så lerigt på min vinteröppna hemmabana).

I min bag finns också en driver och en fw5. Drivern har jag inte lärt mig använda. Det kommer ta lång tid innan den kan användas på banan. Jag tränar men är än så länge helt kass med den. Fw5:an har jag använt ibland, men där är felprocenten mycket större. Och faktum är att jag inte slår den så mycket längre än J5:an även om jag träffar bra.

Nu till min fråga: Kan man spela helt utan träklubbor? Är en hybrid ett lämpligt mellan-steg för mig nu? Eller borde jag bara träna mer med träfemman eller satsa på en spoon?

Jag har runt 30 i hcp. Jag har inga ambitioner att tävla men skulle gärna utvecklas till åtminstone en bogey-spelare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
eGolf
Inlägg: 63
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Ser inga problem med att spela enbart järn om målet är bogeygolf.

Om du som tankeexperiment ger dig själv 2 puttar per hål så har du ett extra slag per hål att transportera dig upp på green med. Par 3 blir par 4, par 4 blir par 5, och par 5 blir par 6.

Här blir det därför fördelaktigt att öva mycket puttning så att det finns en trygghet i den delen av spelet.
Sedan behövs spelstrategi och känsla för dina längder så att du spelar dig fram mot green på säkrast sätt utan att tappa slag.
Går att dela upp vägen fram till green på många olika sätt :)
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Dennis Bergkamp skrev:Jag tog mitt gröna kort i slutet av förra säsongen. Jag har hittills i princip enbart spelat med järn på utslag. Jag har i höst/vinter kunnat slå min J5 typ 150-160 meter. (Och då utan rull eftersom det varit så lerigt på min vinteröppna hemmabana).

I min bag finns också en driver och en fw5. Drivern har jag inte lärt mig använda. Det kommer ta lång tid innan den kan användas på banan. Jag tränar men är än så länge helt kass med den. Fw5:an har jag använt ibland, men där är felprocenten mycket större. Och faktum är att jag inte slår den så mycket längre än J5:an även om jag träffar bra.

Nu till min fråga: Kan man spela helt utan träklubbor? Är en hybrid ett lämpligt mellan-steg för mig nu? Eller borde jag bara träna mer med träfemman eller satsa på en spoon?

Jag har runt 30 i hcp. Jag har inga ambitioner att tävla men skulle gärna utvecklas till åtminstone en bogey-spelare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Helt krasst nej, men oxå ja 🤣 det beror helt på vilken bana man spelar. Spela en bana för 2v sen. Där Par 4orna var 360-400m ifrån gul Tee. Med andra ord man behöver ha ett bra närspel på en sådan bana med 160m ifrån Tee för att gå som en Bogeyspelare. Var oxå par 3or där front av green var 170m.

Såg att du inte slår fw5 längre än J5? Hur svingar du din FW5? Hybrider är enkla klubbor att slå! Man slår dem likt en järnklubba. Men träklubbor slår man inte riktigt som en järnklubba. Teknik, träning och åter träning gäller.

Sen angående Drivern, om den inte fungerar. Står du och matar fulla slag? Eller provar du att slå halvsving för att faktiskt känna när du börjar träffa den korrekt?

När min rygg va kass under en vecka förra året. Så kunde jag inte svinga mer än Max halvsving. Hade nog 110-120m Carry med Drivern. Ibland inte ens det. Där emot kunde jag använda mitt närspel eftersom det inte påverkade ryggen på samma sätt. Min poäng är, man behöver inte mata fullt med klubborna förens man börjar hitta tekniken. 160m Carry med en driver skulle du med 160m Carry med J5 kunna slå med 60-70% av kraften du använder med din J5 för att slå din driver och hitta en bra bollträff




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sen Spoon, det är enligt många den svåraste klubban att ha i en bag. Den har lite loft, kräver bra bollträff för att få ut det den är byggd för Bild

Drivern har oxå lite loft men är gigantisk om man jämför mot en Spoon


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Mikaelanstad skrev: 10 apr 2024, 12:48
Dennis Bergkamp skrev:Jag tog mitt gröna kort i slutet av förra säsongen. Jag har hittills i princip enbart spelat med järn på utslag. Jag har i höst/vinter kunnat slå min J5 typ 150-160 meter. (Och då utan rull eftersom det varit så lerigt på min vinteröppna hemmabana).

I min bag finns också en driver och en fw5. Drivern har jag inte lärt mig använda. Det kommer ta lång tid innan den kan användas på banan. Jag tränar men är än så länge helt kass med den. Fw5:an har jag använt ibland, men där är felprocenten mycket större. Och faktum är att jag inte slår den så mycket längre än J5:an även om jag träffar bra.

Nu till min fråga: Kan man spela helt utan träklubbor? Är en hybrid ett lämpligt mellan-steg för mig nu? Eller borde jag bara träna mer med träfemman eller satsa på en spoon?

Jag har runt 30 i hcp. Jag har inga ambitioner att tävla men skulle gärna utvecklas till åtminstone en bogey-spelare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Helt krasst nej, men oxå ja 🤣 det beror helt på vilken bana man spelar. Spela en bana för 2v sen. Där Par 4orna var 360-400m ifrån gul Tee. Med andra ord man behöver ha ett bra närspel på en sådan bana med 160m ifrån Tee för att gå som en Bogeyspelare. Var oxå par 3or där front av green var 170m.

Såg att du inte slår fw5 längre än J5? Hur svingar du din FW5? Hybrider är enkla klubbor att slå! Man slår dem likt en järnklubba. Men träklubbor slår man inte riktigt som en järnklubba. Teknik, träning och åter träning gäller.

Sen angående Drivern, om den inte fungerar. Står du och matar fulla slag? Eller provar du att slå halvsving för att faktiskt känna när du börjar träffa den korrekt?

När min rygg va kass under en vecka förra året. Så kunde jag inte svinga mer än Max halvsving. Hade nog 110-120m Carry med Drivern. Ibland inte ens det. Där emot kunde jag använda mitt närspel eftersom det inte påverkade ryggen på samma sätt. Min poäng är, man behöver inte mata fullt med klubborna förens man börjar hitta tekniken. 160m Carry med en driver skulle du med 160m Carry med J5 kunna slå med 60-70% av kraften du använder med din J5 för att slå din driver och hitta en bra bollträff

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag vill påstå att jag i teorin vet hur man ska hantera både träfemman och drivern. Jag har tillbringat en del tid framför skärmen och olika Youtube-coacher. Men i praktiken får jag inte till det. En rimlig lösning är kanske att ta en lektion och försöka lära sig använda träklubborna istället...

Men om jag har hyfsad teknik för att hantera mina järnklubbor, är det då troligt att jag kommer kunna slå rätt bra med hybriden direkt? Och att hybriden då bör gå en bit längre än järnfemman?
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Som du nämner själv är ju lektion på träklubborna…. Golfen kommer bli så mycket roligare om du kan få ut utslaget 180-200m
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar