Den stora tråden: Idag sköt jag...(dagens score)

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

manget skrev:
svingit skrev: 11 maj 2024, 20:02 Dagens runda startade bra. Fyra raka par sen kom katastrofhålet.

Hål 5:
===
Utlaget:
Perfekt J8:a i fairway.


J8a på utslaget på en par femma? Ska vi tolka det som att drivern redan hamnat i skamvrån? ;)
Nejdå. Hålets layout gör att det är bättre att slå ett mellan- eller kort järn. Oftast räcker J8, J8, J8/J9.

Hålet ser ut så här.

Bild

För att det ska vara lönt att få för det över vattnet så behöver man iaf ha en 250 m drive. Det är dessutom oftast motvind på hålet. Vilket för det riskabelt att slå något annat än ett järn (för oss som slår järnen långt).
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Niklas
Inlägg: 1114
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svingit skrev: 14 maj 2024, 22:54
manget skrev:
svingit skrev: 11 maj 2024, 20:02 Dagens runda startade bra. Fyra raka par sen kom katastrofhålet.

Hål 5:
===
Utlaget:
Perfekt J8:a i fairway.


J8a på utslaget på en par femma? Ska vi tolka det som att drivern redan hamnat i skamvrån? ;)
Nejdå. Hålets layout gör att det är bättre att slå ett mellan- eller kort järn. Oftast räcker J8, J8, J8/J9.

Hålet ser ut så här.

Bild

För att det ska vara lönt att få för det över vattnet så behöver man iaf ha en 250 m drive. Det är dessutom oftast motvind på hålet. Vilket för det riskabelt att slå något annat än ett järn (för oss som slår järnen långt).
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hm, intressant hål att diskutera. Är någon någonsin på den vänstra fairwayen? Hur många slår en carry på 250 meter? Jag undrar om hålet hade varit bättre om det var omvänt? Känns som det ska vara ett risk/reward hål men nästan ingen kan utnyttja det. Att slå ut med ett kort järn på en par femma är ju bara fel. Jag har inte spelar där så svårt att veta hur det är, men vad är uppfattningen på klubben?
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1114
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Första rundan igår för året med 18 stycken ordinarie greener. Vet inte hur men gick 13 över vilket är mitt hcp på banan. Kunde inte slå drivern och satte inte en putt över 2 meter eftersom alla bollar bara hoppade fram på green. 9/14 fairway, 7 GIR och 35 puttar.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Han med 12 hål igår. Bästa 12 hålen jag spelat i år. Spelade på mitt hcp.

Bild
Niklas skrev:
svingit skrev: 14 maj 2024, 22:54
manget skrev:

J8a på utslaget på en par femma? Ska vi tolka det som att drivern redan hamnat i skamvrån? ;)
Nejdå. Hålets layout gör att det är bättre att slå ett mellan- eller kort järn. Oftast räcker J8, J8, J8/J9.

Hålet ser ut så här.

Bild

För att det ska vara lönt att få för det över vattnet så behöver man iaf ha en 250 m drive. Det är dessutom oftast motvind på hålet. Vilket för det riskabelt att slå något annat än ett järn (för oss som slår järnen långt).
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hm, intressant hål att diskutera. Är någon någonsin på den vänstra fairwayen? Hur många slår en carry på 250 meter? Jag undrar om hålet hade varit bättre om det var omvänt? Känns som det ska vara ett risk/reward hål men nästan ingen kan utnyttja det. Att slå ut med ett kort järn på en par femma är ju bara fel. Jag har inte spelar där så svårt att veta hur det är, men vad är uppfattningen på klubben?
Jodå. När vinden är gynnsam så plockar jag fram drivern. Som igår då jag iof fick en dålig träff och får lite för mycket draw. Men 257 m. Hade därifrån 198 m till mitten på green.

Bild

Slog min FE7:a och fick en lite för bra träff och bollen gick 229 meter. Nästan out dessutom. Var bara några meter kvar till outpinnarna.

Bild

Mina utslag med driver igår.
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår spelade jag helt ok golf. Två hål där jag treputtade för bogey. Både driver och spoon fungerade bra idag.

Birdiertorkan jag haft under några rundor är officiellt över Bild
Bild


Efter en bra drive på hål 5 så hade jag 155 meter kvar till flaggan. Valde fel klubba för andra slaget och gick över green. Dock blev det ändå par.

Bild

Några av mina slag med spoon 13,5°.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag hann jag med 9 hål. Spelade faktiskt bra idag. På hål 3 chippade jag i bollen för birdie.
På hål 5 gör jag ytterligare en birdie efter att chippar upp bollen till 1 meter från flagg. Vilket för att jag förgriplighet ett under par brutto och två under netto.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Ännu en tävlingsrunda som förstörs på sista nio hålen. Två par 5:or som totalförstör scoren. Hål 15 slår jag två bra slag. Andra slaget hamnar i bunkern. Har 138 meter till mitten på green. Det är medvind och jag tänker att jag slår en 3/4 sving med J9. Slaget blir bra men går tyvärr för långt och försvinner. Slår en p-boll med PW istället och bollen lägger sig strax utanför green. Chipp och två puttar.

Hål 18 slår jag ett bra utslag som hamnar på fairway. Det är kraftig motvind. Slår andra slaget med J6 och hookar ut den i en skogsdunge. Är uppe på green på 7 slag och av ren ilska så plockar jag upp bollen och skiter i hålet.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag hann jag spela 9 hål. Bästa score jag lyckats med i år på den slingan. Den enda plumpen i protikollet är treputten för bogey på hål 6.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag spelade jag bra golf. Drivern och järnen fungerade riktigt bra idag. Dock fick jag inte i någon av dom 5 bra birdie chanserna jag hade idag. Bollen strök hål varenda gång.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1453
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var det dags för seriespel H40 på Öregrunds GK.

Förutom fyra treputtar för bogey samt en trippel- och dubbelbogey så spelade jag faktiskt bra golf.

Treputtarna var pga av dom extremt långsamma greenerna. I övrigt tycker jag banan var riktigt fin. Banan är en mer teknisk bana där man inte bara kan banga på med drivern. Man kan ofta slå ut med järn.

Så i det stora hela är jag ändå nöjd med min insats.

Resultat:

Singelklass: 22/44.
Laglklass: 12/12.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S.
Putter: Wild Cat.
Boll: Titleist AVX.
Skriv svar