14e klubban i bagen?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
08golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2024, 08:51

Tjena!
Har hamnat i en sitts där jag har 13 klubbor i bagen och vet inte riktigt vad jag ska stoppa i som 14e klubba.
Har funderat på en förlåtande utility iron på 20 grader, då hemmabanan har många tighta utslag. Men har sen jag började spela golf för två säsonger sen tagit ner mig till 20 hcp. Så misstänker att en utility kanske är lite överkurs. Vilket får mig att fundera på en hybrid. Men min styrka just nu är mina järn, där jag slår min j7 runt 85mph.
Så därför är jag väldigt kluven och uppskattar lite hjälp Bild

Har i nuläget
Driver 10
Fw4 16,5
Fw7 21
J5-p 26-45
Wedgar 50-54-60
Putter

Mvh
Glad nybörjare på forumet Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Beror på vilka längder du har. Vart du har ett ”gap” mellan tex j5 och fw7
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
08golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2024, 08:51

Sohlberg skrev:Beror på vilka längder du har. Vart du har ett ”gap” mellan tex j5 och fw7
Tror jag har ett gap på på 20 meter mellan j5 och fw7, funderar på hybrid eller utility på 22-24 grader. Men åh andra sidan så om jag ska ha ett ytterligare alternativ från tee, kan man ju kolla på nått som går lägre och längre?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 431
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Är väl lite så bara för man har 14 platser behöver man ju inte ha 14 klubbor.

Man ska göra golfen så enkel som möjligt. Men nu var ju ändå frågan vad du bör skaffa.

Försök se vad du faktiskt behöver i Carry ifrån Tee? Är det någon klubba du saknar in mot green? Ett specifikt mått du behöver en klubba?

20 i HCP brukar ändå innebära att bollen ibland inte riktigt kommer där man tänkt? En Utility järn kräver ofta en bra bollträff med hygglig svinghastighet. Annars får man inte ut den extra längden den ska ge. Hybrid där emot hjälper och ger ofta ut längden vid sämre träff.

Jag själv har spelat hela början av denna säsong med 12 klubbor Bild sänkt mitt HCP med 2,2. Ifrån 9.9 till 7.7. För att jag slår mycket samma klubba ifrån Tee och vet vart den kommer. Där emot har jag fyllt på nu där jag sett att jag saknar klubbor för specifika längder. För att inte hamna bakom träd m.m ifrån Tee


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
08golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2024, 08:51

Mikaelanstad skrev:Är väl lite så bara för man har 14 platser behöver man ju inte ha 14 klubbor.

Man ska göra golfen så enkel som möjligt. Men nu var ju ändå frågan vad du bör skaffa.

Försök se vad du faktiskt behöver i Carry ifrån Tee? Är det någon klubba du saknar in mot green? Ett specifikt mått du behöver en klubba?

20 i HCP brukar ändå innebära att bollen ibland inte riktigt kommer där man tänkt? En Utility järn kräver ofta en bra bollträff med hygglig svinghastighet. Annars får man inte ut den extra längden den ska ge. Hybrid där emot hjälper och ger ofta ut längden vid sämre träff.

Jag själv har spelat hela början av denna säsong med 12 klubbor Bild sänkt mitt HCP med 2,2. Ifrån 9.9 till 7.7. För att jag slår mycket samma klubba ifrån Tee och vet vart den kommer. Där emot har jag fyllt på nu där jag sett att jag saknar klubbor för specifika längder. För att inte hamna bakom träd m.m ifrån Tee


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Så då kanske man ska kolla på en ställbar hybrid 4 på runt 21 grader. Som man både kan slå från tee vid tighta utslag men som man oxå kan ställa upp några grader för att fylla gap mellan j5 och fw7. Samt även nytta i rough istället för j6 på långa hål?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1114
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Gör en gapanalys och ta reda på dina snittlängder. Kanske har du redan två klubbor som går lika långt men inte riktigt är medveten om det? Omöjligt att säga vad du ska ha utan att veta det.
Hcp: ~12
mårten.wallin
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

Jag är lite inne på att man faktiskt inte behöver 14 klubbor i bagen.

Jag tänker så här nu under min comeback-säsong.

3 Wood
5 Wood
5 iron - Pitch (6 klubbor)
50, 55 60 graders wedgar (3 klubbor)
Putter

Det är 12 klubbor. Borde slå järnfemman nästan lika långt som träfemman så inget större gap där.

När jag får ordning på svingen ska jag köpa en driver. Men sen har jag ingen aning om vad den fjortonde klubban skulle kunna vara.
Skriv svar