Niklas skrev: ↑18 jun 2024, 09:01
Egon skrev: ↑17 jun 2024, 21:06
Mikaelanstad skrev: ↑17 jun 2024, 19:56
Då har din erfarenhet fel om man jämför mot att jag faktiskt spelar med både klocka och kikare. Den visar så gott som exakta mått min Apple Watch med Golfshot. Då jag skjuter framkant, flagga och jämför mot klocka för att se att det är korrekt för att kunna se avståndet till bakkant av green.
Sent from my iPhone using
Svensktgolfforum
Nej, min erfarenhet är inte fel… du har en annan erfarenhet. Stor skillnad!
Vad som sen är korrekt är inte upp till mig eller dig.
Jag har tillgång till militär precision på GPS och vi pratar då cm i noggrannhet.
Nåväl, jag citerar ledarna inom golfklockor.
Garmin GPS-mottagare har en noggrannhet på 15 meter (49 fot) 95% av tiden. I allmänhet kommer användarna att se noggrannhet inom 5–10 meter (16 till 33 fot) under normala förhållande.
https://support.garmin.com/sv-SE/?faq= ... ky125aHsFA
Egon
Den supportsidan gäller inte Approach klockor dock. Skriv in en Approach produkt och informationen står som ogiltig. För golfklockor gäller den här sidan:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=f ... 6uFFoDycg5 där det står 3 meter istället för 15 meter. 3 meter fel tycker jag stämmer väldigt bra enligt min erfarenhet. Men den kan såklart visa tokfel ibland vid tapp med satelliter och molnigt väder och skogsbana. Det gäller att man tänker lite ibland och gör en rimlighetsbedömning av värdet som visas.
Strunt samma om den stämmer med alla klockor, bara att de skriver ut det är bevis nog för att GPS inte ”alltid” är så bra som folk vill få det till.
I en bil som har lite kalkyleringar och andra finesser som gör att bilen på kartan faktiskt ser ut att åka på vägen (och inte bredvid som den gjorde förr) så spelar det mindre roll om det diffar x eller xx meter när det ska svängas av på en avfart.
På en golfbana däremot så är det helt ok med några meter hit och dit men inte xx meter. Sen när exakt mått via laserkikare är minst lika billigt och tillgängligt så förstår inte jag fascinationen med golfklocka.
Eller… jag förstår naturligtvis hur folk tänker i absoluta tankar om en siffra och det är där jag blir lost. När det sen inte blir rätt på slaget så fattar jag inte hur man kan banna sig själv.
Som du skriver så är rimlighet, dvs. överslagsräkning mha andra fasta mått (150-, 100-markeringar) en enkel sak. Men.. som jag skrev ovan, många kan inte se förbi/relatera till siffran klockan ger.
Egon