Basic app utan dyra prenumerationer?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mikaelanstad

Egon skrev:
Blander skrev: 17 jun 2024, 19:30
Egon skrev: 17 jun 2024, 17:37 Jag förstår inte hur frågan kan ställas?
Om någon mappar banor, skapar en app och sen vill ha betalt för det.. är det fel?
Reklamfinansierad app ger ju även den inkomst till den som gjort jobbet.. är det fel?

Egon
Jag har inte sagt att det är fel att ta betalt. Tvärtom, så skrev jag att jag gärna betalar. Men jag ville undvika dyra prenumerationer.
Ok.
Rent krasst är nog en Golfklocka enklast. Kostar en slant men inga abonnemang om jag förstått rätt.

Jag har laserkikare och som ger flaggans position, run out på fw. (om man kan mäta lite logiskt) och det funkar bättre än GPS.
Det sägs att mappade banor och full täckning på satelliter ska ge 3-5m i felmarginal. Min erfarenhet är 5-15m.

Egon
Då har din erfarenhet fel om man jämför mot att jag faktiskt spelar med både klocka och kikare. Den visar så gott som exakta mått min Apple Watch med Golfshot. Då jag skjuter framkant, flagga och jämför mot klocka för att se att det är korrekt för att kunna se avståndet till bakkant av green.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon

Mikaelanstad skrev: 17 jun 2024, 19:56
Då har din erfarenhet fel om man jämför mot att jag faktiskt spelar med både klocka och kikare. Den visar så gott som exakta mått min Apple Watch med Golfshot. Då jag skjuter framkant, flagga och jämför mot klocka för att se att det är korrekt för att kunna se avståndet till bakkant av green.

Nej, min erfarenhet är inte fel… du har en annan erfarenhet. Stor skillnad!
Vad som sen är korrekt är inte upp till mig eller dig.

Jag har tillgång till militär precision på GPS och vi pratar då cm i noggrannhet.

Nåväl, jag citerar ledarna inom golfklockor.
Garmin GPS-mottagare har en noggrannhet på 15 meter (49 fot) 95% av tiden. I allmänhet kommer användarna att se noggrannhet inom 5–10 meter (16 till 33 fot) under normala förhållande.

https://support.garmin.com/sv-SE/?faq= ... ky125aHsFA

Egon
Niklas

Egon skrev: 17 jun 2024, 21:06

Jag har tillgång till militär precision på GPS och vi pratar då cm i noggrannhet.

Garmin GPS-mottagare har en noggrannhet på 15 meter (49 fot) 95% av tiden. I allmänhet kommer användarna att se noggrannhet inom 5–10 meter (16 till 33 fot) under normala förhållande.

Egon
Den supportsidan gäller inte Approach klockor dock. Skriv in en Approach produkt och informationen står som ogiltig. För golfklockor gäller den här sidan: https://support.garmin.com/en-US/?faq=f ... 6uFFoDycg5 där det står 3 meter istället för 15 meter. 3 meter fel tycker jag stämmer väldigt bra enligt min erfarenhet. Men den kan såklart visa tokfel ibland vid tapp med satelliter och molnigt väder och skogsbana. Det gäller att man tänker lite ibland och gör en rimlighetsbedömning av värdet som visas.
Hcp: ~12
Magnil

Blander skrev: 17 jun 2024, 05:56 Vill kunna se avstånd till green på min Apple Watch/Iphone utan dyra prenumerationer och utan ständiga påminnelser om uppgradering till betalversion. Behöver inte så många funktioner utöver det. Tips?
Hole19 i gratisversion är riktigt bra till det du vill göra. Startar automatiskt i klockan när du startar runda på telefonen. Visar bakkant/center/framkant green på klockan utan fördröjning (Gamebook som för övrigt är en bra app visar endast center och det med fördröjning även i betalversionen). Har du klocka med GPS så ställ in att använda klockans GPS.

Edit: Dock får du leva med reklam och erbjudande om uppdatering till betalversion :)
Mats H

Titta på appen 15thclub.
Fungerar bra på min Samsung och frugans äppleklocka.
OK banguider i telefonen också!

Fungera bra och man kan föra score
Kostnadsfri och utan reklam!
Egon

Niklas skrev: 18 jun 2024, 09:01
Egon skrev: 17 jun 2024, 21:06

Egon
Den supportsidan gäller inte Approach klockor dock. Skriv in en Approach produkt och informationen står som ogiltig. För golfklockor gäller den här sidan: https://support.garmin.com/en-US/?faq=f ... 6uFFoDycg5 där det står 3 meter istället för 15 meter. 3 meter fel tycker jag stämmer väldigt bra enligt min erfarenhet. Men den kan såklart visa tokfel ibland vid tapp med satelliter och molnigt väder och skogsbana. Det gäller att man tänker lite ibland och gör en rimlighetsbedömning av värdet som visas.
Strunt samma om den stämmer med alla klockor, bara att de skriver ut det är bevis nog för att GPS inte ”alltid” är så bra som folk vill få det till.

I en bil som har lite kalkyleringar och andra finesser som gör att bilen på kartan faktiskt ser ut att åka på vägen (och inte bredvid som den gjorde förr) så spelar det mindre roll om det diffar x eller xx meter när det ska svängas av på en avfart.
På en golfbana däremot så är det helt ok med några meter hit och dit men inte xx meter. Sen när exakt mått via laserkikare är minst lika billigt och tillgängligt så förstår inte jag fascinationen med golfklocka.
Eller… jag förstår naturligtvis hur folk tänker i absoluta tankar om en siffra och det är där jag blir lost. När det sen inte blir rätt på slaget så fattar jag inte hur man kan banna sig själv.

Som du skriver så är rimlighet, dvs. överslagsräkning mha andra fasta mått (150-, 100-markeringar) en enkel sak. Men.. som jag skrev ovan, många kan inte se förbi/relatera till siffran klockan ger.

Egon
Skriv svar