Tja forumiter!
Någon som har en bag från Jones?
Jag har redan tre bagar i källaren men de är alla Titleist och jag skulle vilja ha en utan stor logga för en mer klassisk stil. Och på min hemmaklubb är det väldigt mycket bärbag som gäller.
Jones poppar upp i mina flöden och de är riktigt fina. Speciellt Players Series gillar jag. Sedan verkar det finnas två modeller carry bags till Original och Rover. Cart bags är inte aktuellt, stand bag skulle kunna vara något.
https://www.jonessportsco.com/collections/carry-bags
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jones Golfbagar
Det är snygga bagar men för mig faller det på att de är för tunga. Jag kör Titleist Player 4 Carbon istället.
Titleist har ju även sin serie Linkslegend om du vill ha klassiskt och samtidigt vara trogen dina sponsorer
Titleist har ju även sin serie Linkslegend om du vill ha klassiskt och samtidigt vara trogen dina sponsorer

WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Jag är lite nyfiken på de som väljer att bära bagen, varför? Är det inte bättre att spara den energin för när man ska slå? Eller är det för den extra träningen? Stilpoäng? Bara genuint nyfiken. Jag väljer vagn för att det ibland regnar och det är enklare att komma åt vattenflaska samtidigt som jag går. Och sparar energi för slagen istället.
Hcp: ~12
För mig är det enkelheten. Man kan gena överallt, slipper meck med på och avlastning osv.Niklas skrev: ↑20 jun 2024, 11:47 Jag är lite nyfiken på de som väljer att bära bagen, varför? Är det inte bättre att spara den energin för när man ska slå? Eller är det för den extra träningen? Stilpoäng? Bara genuint nyfiken. Jag väljer vagn för att det ibland regnar och det är enklare att komma åt vattenflaska samtidigt som jag går. Och sparar energi för slagen istället.
Jag köpte en clic gear för ett par år sedan men tröttnade rätt snabbt på den.
Vad gäller vattenflaska och range finder har jag dem i små fickor på utsidan av bagen så att det ska vara enkelt att nå medan jag går.
Men du har säkert en poäng i att det sparar energi med vagn.
Vi körde 8a rundor på fyra dagar över påsk och trots att det var första rundorna för säsongen för min del upplevde jag inget problem med orken på sista rundan som var Csrnoustie i det här fallet. Men jag hade kanske varit ännu fräschare om jag haft vagn/caddie alla dagar. Men jag är för snål för att hyra vagn på resor

WITB
-
Det är väl lite tycke och smak. Upplever det inte som jobbigt att bära klubborna och så underlättar det så mycket. Man kan gena över greenen, genom skogen osv osv utan att behöva tänka på var man parkerat vagnen.Niklas skrev: ↑20 jun 2024, 11:47 Jag är lite nyfiken på de som väljer att bära bagen, varför? Är det inte bättre att spara den energin för när man ska slå? Eller är det för den extra träningen? Stilpoäng? Bara genuint nyfiken. Jag väljer vagn för att det ibland regnar och det är enklare att komma åt vattenflaska samtidigt som jag går. Och sparar energi för slagen istället.
Sen tar bärbag mindre plats i bilen också. Jag tycker det är en snabbare och smidigare upplevelse på alla sätt.
- JohanAdministratör
- Site Admin
Jag skulle säga att jag spelar mig runt banan snabbare med barbag jämfört med vagn eller elvagn. Sedan tycker jag det är stilmässigt snyggt också. Speciellt med bara en rem.Niklas skrev: ↑20 jun 2024, 11:47 Jag är lite nyfiken på de som väljer att bära bagen, varför? Är det inte bättre att spara den energin för när man ska slå? Eller är det för den extra träningen? Stilpoäng? Bara genuint nyfiken. Jag väljer vagn för att det ibland regnar och det är enklare att komma åt vattenflaska samtidigt som jag går. Och sparar energi för slagen istället.
Jag bär ibland men främst på höst/vinter/vår. Mest för att få lite mer värme/puls, ha händer fria att ha tjocka vantar och för att vagnen blir så j-a skitig.
Det är otur i tänket att det kategoriskt skulle gå snabbare med bärbag. Att vissa matchar andras vagntempo betyder inte att det, i praktiken, går fortare för alla eller ens någon.
Teoretiskt så kan måhända tidsvinst finnas i att kunna gå mer rakt på/över, men att hela tiden ta av och på ”ryggsäcken” kvittar nog tidsvinsten till fullo.
Tempot sjunker, praktiskt sett, med xx kilo konkandes på ryggen och förstår man inte logiken i det så kan man titta in på div. löparforum och dissa deras träning med överbelastning modell extravikt el.l.
Sen har vi det där med slitage. Ja, jag vet att det inte tagits som ett argument, än, men debatten är gammal.
Gå över green eller mellan bunker och green, sliter mer med bärbag än vad en person och en vagn gör. Trycket fördelas bättre på hjulen vilket i praktiken borde innebära att etiketten (alltså ingen regel, om nån tror det) borde gälla även för bag-bärare. Kortare steg med mer tryck (15-25% ber. på tjänstevikt) som flyttas från häl till tå.
Så… de reella argumenten för bärbag är få men kanske ändå avgörande för någon. Ingen kostnad för vagn och en ev. positiv överbelastning/träning av hållning/rygg/ben. Att det tar mindre plats i bilen är ju också ett gångbart argument.
Egon
Det är otur i tänket att det kategoriskt skulle gå snabbare med bärbag. Att vissa matchar andras vagntempo betyder inte att det, i praktiken, går fortare för alla eller ens någon.
Teoretiskt så kan måhända tidsvinst finnas i att kunna gå mer rakt på/över, men att hela tiden ta av och på ”ryggsäcken” kvittar nog tidsvinsten till fullo.
Tempot sjunker, praktiskt sett, med xx kilo konkandes på ryggen och förstår man inte logiken i det så kan man titta in på div. löparforum och dissa deras träning med överbelastning modell extravikt el.l.
Sen har vi det där med slitage. Ja, jag vet att det inte tagits som ett argument, än, men debatten är gammal.
Gå över green eller mellan bunker och green, sliter mer med bärbag än vad en person och en vagn gör. Trycket fördelas bättre på hjulen vilket i praktiken borde innebära att etiketten (alltså ingen regel, om nån tror det) borde gälla även för bag-bärare. Kortare steg med mer tryck (15-25% ber. på tjänstevikt) som flyttas från häl till tå.
Så… de reella argumenten för bärbag är få men kanske ändå avgörande för någon. Ingen kostnad för vagn och en ev. positiv överbelastning/träning av hållning/rygg/ben. Att det tar mindre plats i bilen är ju också ett gångbart argument.
Egon
-
En vagn ska rullas också. Det går inte heller av sig själv. Vare sig uppför eller utför. Vagn plus vagnbag med allsköns utrustning väger ofta mycket mer än en slimmad bärbag.
Dessutom så ser det en aning fjantigt ut nuförtiden när man tydligen ska skjuta vagnen framför sig. Var snyggare förr när man drog den.
Dessutom så ser det en aning fjantigt ut nuförtiden när man tydligen ska skjuta vagnen framför sig. Var snyggare förr när man drog den.
Jag är lite periodare.
Just nu bär jag hellre än att jag skjuter den framför mig. Och så går det snabbare för mig att cykla till banan med en bärbag, än att ta bilen med vagn och vagnbag.
Lustiga är att jag känner mig mera ungdomlig av mig när jag bär.
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Just nu bär jag hellre än att jag skjuter den framför mig. Och så går det snabbare för mig att cykla till banan med en bärbag, än att ta bilen med vagn och vagnbag.
Lustiga är att jag känner mig mera ungdomlig av mig när jag bär.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Tm Sim Max D 10,5
Fairwaywood: Tm M4 15,18
Hybrid: Tm Gapr Hi 22
Utility: Ping G425 Crossover 22,5
Järn: TM Rocketbladez 5 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37
Grepp: Golfpride New Decade MCC Plus4, Winn 15”
Fairwaywood: Tm M4 15,18
Hybrid: Tm Gapr Hi 22
Utility: Ping G425 Crossover 22,5
Järn: TM Rocketbladez 5 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37
Grepp: Golfpride New Decade MCC Plus4, Winn 15”
Och eftersom du inte jämför med en slimmad bag på en vagn så haltar dina argument betänkligt.mårten.wallin skrev: ↑24 jun 2024, 21:26 En vagn ska rullas också. Det går inte heller av sig själv. Vare sig uppför eller utför. Vagn plus vagnbag med allsköns utrustning väger ofta mycket mer än en slimmad bärbag.
Dra vagn eller bära är ju ett enkelt val. Dra är ju så ergonomiskt förkastligt att bära blir självklart.
Oavsett vad man tycker om att putta vagnen så har de flesta fattat galoppen och i den vevan är det bakåtsträvare som blir löjliga. Om någon kommer dragandes på en Titleist professional eller en boomerang så skrattar man åt idag.
En gammal V4 eller en 142:a är ju nice, men det är inte någon pendlarbil direkt.
Egon