Halloj gänget.
Behöver lite hjälp med att förstå.
Har sedan 2017 spelat TaylorMade P770 4-Pw med stålskaft av märket Kbs tour flighted 110 (regular). Tyvärr har jag blivit så kass att jag inte kan hantera dem längre. Och eftersom jag inte kan hantera dem längre, så spelar jag sällan. Men älskar att spela golf.
Har nu lånat ett set TaylorMade Rocketbladez med grafitskaft.
Va ute och testade dem idag på banan. Gick på 88slag, med andra ord -1. (Hcp 17,3)
Men får jäkligt hög bollbana med klubborna. Så känns som att jag tappar längd p.g.a det.
Har tidigare snittat 134m med min järn 7, men med dessa kom jag knappt 125m med 7:an.
Kan det bero på att skaften är för mjuka, eftersom allt går högt? Missar inget åt vänster som tydligen ska vara ett problem med mjuka skaft.
Visst tyngden sitter ju i sulan för att hjälpa bollen uppåt. Eller är jag bara jäkligt ovan att bollen flyger?? *skrattar högt *
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Stål till grafit
Senast redigerad av Ringman76 den 21 jun 2024, 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Tm Sim Max D 10,5
Fairwaywood: Tm M4 15,18
Hybrid: Tm Gapr Hi 22
Utility: Ping G425 Crossover 22,5
Järn: TM Rocketbladez 5 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37
Grepp: Golfpride New Decade MCC Plus4, Winn 15”
- JohanAdministratör
- Site Admin
Det kan vara många olika skäl att det går kortare men det låter spontant som att bollen får mer spinn. Då brukar den gå högre och kortare. Just skaften är något som klubbmakaren använder för att kontrollera spinnen.
Men grafit och stålskaft finns det så många olika alternativ inom så du ska kunna hitta ett lättare stålskaft eller ett hårade grafit som bör passa dig.
Har du varit hos någon och testat skaft någon gång?
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Men grafit och stålskaft finns det så många olika alternativ inom så du ska kunna hitta ett lättare stålskaft eller ett hårade grafit som bör passa dig.
Tack för svaret Johan.JohanAdministratör skrev:Det kan vara många olika skäl att det går kortare men det låter spontant som att bollen får mer spinn. Då brukar den gå högre och kortare. Just skaften är något som klubbmakaren använder för att kontrollera spinnen.
Japp jag gjorde hela bagen från driver till wedge på Dormy Helsingborg 2017.
Sedan dess är det bara järnen 4-w58 som är kvar. Men på den tiden va jag singel-hcp och nu uppe på 16,8 efter dagens sänkning.
Har gått 18 nu på morgonen och hade sällskap av en ”pro” som gav mig tips. Så ändrat min bollplacering i stansen och bytt boll. Och vips gick bollen lägre och längre med grafitskaften.
Så känner mig super nöjd just nu.
Så jag kommer att fortsätta att spela med dessa klubborna utan att ändra nåt på dem. Och prova ut nya när ekonomin tillåter!
Nu har du redan fått ett svar på hur det ligger till och att din första tanke inte hade någon verklighetsförankring.
Gott så.
Det man skulle kunna tillägga är att ett skaft alltid flexar framåt innan träff.
Det är inte skaftets flex eller uppbyggnad som ger lägre/högre slag utan det är hur det svingas.
Självklart så finjusterar man profilen på ett skaft för att uppnå vissa effekter men det är högst individuellt hur utkomsten blir.
Jag har ett jättemjukt (tipp-soft) skaft i en gammal spoon som, rätt tajmad, går som en raket. Jag kan inte slå den högt och det beror på att det böjer sig så mycket att tempot påverkas.
Likaså har jag en gamer med tour-loft (13.5) som jag slår högt. Styvt och lätt skaft i den. Tempot ökar.
Så.. för att ge dig en brasklapp så har din PRO gett dig tips/ändrat din sving till att passa de nya klubborna. Jag hoppas (och tror) att det kommer hålla ihop för dig, men gör det inte det så var inte rädd för att testa nåt nytt i skaft-/klubb-väg.
Egon
Gott så.
Det man skulle kunna tillägga är att ett skaft alltid flexar framåt innan träff.
Det är inte skaftets flex eller uppbyggnad som ger lägre/högre slag utan det är hur det svingas.
Självklart så finjusterar man profilen på ett skaft för att uppnå vissa effekter men det är högst individuellt hur utkomsten blir.
Jag har ett jättemjukt (tipp-soft) skaft i en gammal spoon som, rätt tajmad, går som en raket. Jag kan inte slå den högt och det beror på att det böjer sig så mycket att tempot påverkas.
Likaså har jag en gamer med tour-loft (13.5) som jag slår högt. Styvt och lätt skaft i den. Tempot ökar.
Så.. för att ge dig en brasklapp så har din PRO gett dig tips/ändrat din sving till att passa de nya klubborna. Jag hoppas (och tror) att det kommer hålla ihop för dig, men gör det inte det så var inte rädd för att testa nåt nytt i skaft-/klubb-väg.
Egon
- JohanAdministratör
- Site Admin
Det är billigare att byta boll för att få nya egenskaper jämfört med klubbor.
Bollar har stor skillnad på spinn och flykt.
Japp har köpt in ett par dussin Bridgestone e6.JohanAdministratör skrev:Det är billigare att byta boll för att få nya egenskaper jämfört med klubbor.
Den föll mig i smaken när jag spelade med den.
Nu är klubborna på omgreppning och justering av bl.a. svingvikt.
Så kanske får byta boll igen efter det!!