Alla träklubbor samma märke/modell?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
mårten.wallin

I min gamla bag hade jag driver, trä 3 och trä 5 i samma modell från Taylormade. Jag tyckte det kändes "snyggt" och rent på nåt vis. Även bra om klubborna har liknande karaktäristik?

Hur tänker ni kring det här? Blandar ni hejvilt eller kör ni samma/liknande? Är det vanligare med en hybrid 4 istället för en trä 5 nuförtiden?
Mikaelanstad

Jag blandar. Nu har jag inte mycket just idag men kör både Taylormade och Ping i bagen.

Driver Taylormade
Hybrid 2 Ping G425

Sen ska det i 1-2 hybrider till en 3 och 4a

Spelar hybrider istället för fairway wood då jag själv tycker dem är enklare att slå och får ut samma längd med dem. Hybrid 2an går inte mycket kortare än en spoon för mig. De lilla är skitsamma

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
18hcp

Jag har Ping-driver men Cobra H5 och fw5. Älskar min H5 men min fw5 är sjukt ojämn (självklart klubbans fel). Frågan är om fw5 ska bytas ut mot H4 (nära i loft och längd jmf med H5 men mer lättspelat än H3. Några tips?
Mikaelanstad

Min erfarenhet är att

Hybrid 2 ”17°” ligger mitt imellan 3-wood / 5-wood
Hybrid 3 ”19°” är mellan 5-wood / 7-wood
Och hybrid 4 ”21-22°” är mellan 7-9 wood

Det är iaf längderna när jag själv slagit med klubborna. Sen på bana är det ibland svårt att se exakt Carry på slagen men iaf där omkring Bild

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon

Huvudformen och viktplacering (V)CoG styr mer än vad loftet gör.

Lite historia:
Casco gjorde några av de första hybriderna och de var verkligen välfungerande. En halvmåne-formad design som ungefär var 2/3-delar av dåtidens woods. Lite kortare skaft, bra launch och sulan var superb. Hejdå j3-j5.

Ännu en innovatör inom hybrider var Sonartec. De hade sin slot under som höjde CoG och de var som raketer off tee. Som ett bra mycket bättre drivning iron.

TM har på -10 talet och framåt varit de värsta på att addera både skaftlängd och ”allt” för att hybrider/woods ska gå längre. Till ingen nytta om man inte begriper/testar innan. En t5 räcker då gott och väl som enda wood.

Hybrider som har en halv kropp av ett motsvarande wood men liknande loft går helt enkelt för lågt och för långt. De blir okontrollerbara som ett komplement men samtidigt outbytliga för de som inte kan slå en j3, trä5 eller ens driver.

Det är när ”fel” person nyttjar en hybrid som uppfattning om vad som motsvarar vad, går snett.

Jag har en 21* hybrid jag kan slå carry 150-185. En annan hybrid på 20* har hamnat i förrådet eftersom tot.längd runt 190-200m är det ända den duger till. Carry är inte att lita på.
(Btw. Det är givet iom. diskussionen att formen skiljer betänkligt på dessa).

Egon
Egon

För att svara på ämnet:
Ja, det ser snyggare ut med samma märke/modell men jag tycker att man bör ha några steg mellan klubborna.
Typ 3 eller 4 och sen en 7 eller en hybrid. Skaft/vikt brukar också vara samna/liknande och det är en bonus tycker jag.

Själv har jag callaway 3 och 5 samt en Adams hybrid. Den sistnämnda är tekniskt lik en nyare callaway-hybrid som tyvärr är svindyr.
5:an borde egentligen skrotas men platsen finns tillgänglig så den får vara kvar. Den ger en lätt draw vs min spoon som lättast ger fade från fw. Lite nice att kunna välja skruv mha. klubba. På tee (läs, från peg) har jag ingen tvingad skruv med någon av klubborna.

Egon
Skriv svar