Byta skaft på järnklubba?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Espo

Min J9 gick av i skaftet och jag skulle således behöva byta skaft. Lokala golfbutiken vill ha 1500kr vilket känns uteslutet att lägga på en nästan 4år gammal klubba. Verkar vara svårt att hitta ersättningsklubba också tyvärr. Någon som har tips hur jag ska göra?
Mikaelanstad

Espo skrev:Min J9 gick av i skaftet och jag skulle således behöva byta skaft. Lokala golfbutiken vill ha 1500kr vilket känns uteslutet att lägga på en nästan 4år gammal klubba. Verkar vara svårt att hitta ersättningsklubba också tyvärr. Någon som har tips hur jag ska göra?
Ja gav 300kr för att skifta skaft i två klubbor? Dvs lossa och limma om?

Nordicagolf har billiga skaft du kan köpa?

Vad är det för skaft du har i klubborna?

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Espo

KBS regular. Dem ville ha 1500 för skaft och arbete.

Jag har en J5 som jag inte använder med smma skaft. Frågade om dem kunde ta den kapa och byta blad. Det kunde dem visserligen göra för 300-400kr, men dem påstod att det skulle vara en dålig lösning då dem behövde kapa i toppen på klubban och det skulle påverka styvheten och balansen i klubban...
Mikaelanstad

Espo skrev:KBS regular. Dem ville ha 1500 för skaft och arbete.

Jag har en J5 som jag inte använder med smma skaft. Frågade om dem kunde ta den kapa och byta blad. Det kunde dem visserligen göra för 300-400kr, men dem påstod att det skulle vara en dålig lösning då dem behövde kapa i toppen på klubban och det skulle påverka styvheten och balansen i klubban...
KBS skaft kostar 473kr på Nordica golf + 50 lapp eller nått i frakt.

Dormy tex skulle nog byta skaftet för någon 100 lapp. Du bör gå till en annan golfbutik.

Vissa skaft är byggda för specifik klubba. Tror inte KBS är detta och då kapar man toppen till korrekt spellängd. Sen så tippas järnskaft beroende på vilket huvud man spelar det i, Tror detta görs i alla skaft? Om inte skaften redan är färdigbyggda för specifikt skaft. Då kommer skaftet spelas annorlunda om du tar ett J5 skaft och sätter i en annan klubba.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon

Sent svar.
Dormy tar (enl. en kompis i samma situation) 700:-
Det innefattar skaft, grepp och montering.
Praktiskt sett, i dagens Sverige, är det inte dyrt.

Om jag skulle rycka ett skaft och montera det med ett nytt grepp så skulle det ta runt 5-10 min. Tänker man service-yrke så ska den korta tiden ”uppas” med overhead dvs. verktyg, lokal, administration mm.
och naturligtvis minst 100% påslag på materialet. Dvs. ungefär samma kostnad för materialet som på Nordica.

Mtp. ovanstående är 700-1500 rimligt. Tänker vi diy så kanske vi kan landa på den lägsta summan för ett första byte men händer det på ytterligare en klubba så sjunker kostnaden rejält (läs, verktyg och lim etc. återanvänds).

J5 till j9 är inte garanterat görbart utan det beror på vilket skaft man har.
Man behöver kapa runt 2” för att matcha tot.längd. Taper bör inte tippas och parallell matchar iofs. ofta den trim-slopen men inte alltid.

Egon
Skriv svar