Har en fundering som kanske är helt korkad, men skulle ändå vara spännande att se vad folket säger..
Googlat lite och det verkar finnas någon sorts konsensus att rangebollar går åtminstone 10% kortare än en premiumboll.. 10% innebär ju att ett 150m slag på rangen skulle vara 165m med en premiumboll.
Min 8a brukar landa upp mot 150-skylten på rangen (har kontrollmätt). Säg att vi rundar ner snittet till 140m för att inte överdriva. Om vi applicerar 10% principen här så skulle 140m på rangen motsvara 154m med en premiumboll på banan från rent läge på fairway.
Det märkliga här är att jag på en runda nyss slog en sån magisk 8a, inte fullmatad på något sätt, men en ren med fin torva… som flög 135m. Har flera exempel, men den var tydlig och jag har tagit tillräckligt hänsyn till vind och höjdskillnader. Det börjar bli 20m diff mot en boll som sägs gå 10% kortare..
Vad sker? Är det pga motståndet i rangemattan är lägre? Har ingen känsla av överdriven spinn, men slår högt. Kan det vara att rangebollarna är ”snällare” och snarare lägger på 10%?
Tar vi 7an som exempel så landar den oftast i höjd med 150-skylten på rimliga träffar. Det skulle innebära att slaget är 165m… inte i bövelen går väl min 7a 165m i luften….
För att klargöra: detta handlar inte om avsaknad av accept för att 8an gick 135 på en toppensmäll, utan jag skulle vilja fatta varför och hur det kan skilja så mycket mot en bedrövlig rangeboll.
Hjälp mig att sova nu