Rangebollar och hjärnspöken

Här snackar vi allmänt om golf...
Baron

Hej alla!

Har en fundering som kanske är helt korkad, men skulle ändå vara spännande att se vad folket säger..

Googlat lite och det verkar finnas någon sorts konsensus att rangebollar går åtminstone 10% kortare än en premiumboll.. 10% innebär ju att ett 150m slag på rangen skulle vara 165m med en premiumboll.

Min 8a brukar landa upp mot 150-skylten på rangen (har kontrollmätt). Säg att vi rundar ner snittet till 140m för att inte överdriva. Om vi applicerar 10% principen här så skulle 140m på rangen motsvara 154m med en premiumboll på banan från rent läge på fairway.

Det märkliga här är att jag på en runda nyss slog en sån magisk 8a, inte fullmatad på något sätt, men en ren med fin torva… som flög 135m. Har flera exempel, men den var tydlig och jag har tagit tillräckligt hänsyn till vind och höjdskillnader. Det börjar bli 20m diff mot en boll som sägs gå 10% kortare..

Vad sker? Är det pga motståndet i rangemattan är lägre? Har ingen känsla av överdriven spinn, men slår högt. Kan det vara att rangebollarna är ”snällare” och snarare lägger på 10%?

Tar vi 7an som exempel så landar den oftast i höjd med 150-skylten på rimliga träffar. Det skulle innebära att slaget är 165m… inte i bövelen går väl min 7a 165m i luften….

För att klargöra: detta handlar inte om avsaknad av accept för att 8an gick 135 på en toppensmäll, utan jag skulle vilja fatta varför och hur det kan skilja så mycket mot en bedrövlig rangeboll.

Hjälp mig att sova nu 😅
Driver TaylorMade SIM2 MAX
Järn P770-P7MC kombo
Wedge MG4 52-58
Putter Odyssey White Hot Versa Seven S SL
Mikaelanstad

Baron skrev:Hej alla!

Har en fundering som kanske är helt korkad, men skulle ändå vara spännande att se vad folket säger..

Googlat lite och det verkar finnas någon sorts konsensus att rangebollar går åtminstone 10% kortare än en premiumboll.. 10% innebär ju att ett 150m slag på rangen skulle vara 165m med en premiumboll.

Min 8a brukar landa upp mot 150-skylten på rangen (har kontrollmätt). Säg att vi rundar ner snittet till 140m för att inte överdriva. Om vi applicerar 10% principen här så skulle 140m på rangen motsvara 154m med en premiumboll på banan från rent läge på fairway.

Det märkliga här är att jag på en runda nyss slog en sån magisk 8a, inte fullmatad på något sätt, men en ren med fin torva… som flög 135m. Har flera exempel, men den var tydlig och jag har tagit tillräckligt hänsyn till vind och höjdskillnader. Det börjar bli 20m diff mot en boll som sägs gå 10% kortare..

Vad sker? Är det pga motståndet i rangemattan är lägre? Har ingen känsla av överdriven spinn, men slår högt. Kan det vara att rangebollarna är ”snällare” och snarare lägger på 10%?

Tar vi 7an som exempel så landar den oftast i höjd med 150-skylten på rimliga träffar. Det skulle innebära att slaget är 165m… inte i bövelen går väl min 7a 165m i luften….

För att klargöra: detta handlar inte om avsaknad av accept för att 8an gick 135 på en toppensmäll, utan jag skulle vilja fatta varför och hur det kan skilja så mycket mot en bedrövlig rangeboll.

Hjälp mig att sova nu Bild
Många banor har vanliga bollar som flyger lika långt som en vanlig boll. Sen är dem oftast lite mer slitna, spinner lite mindre dvs de flyger lite längre.

Matta gör sitt då bollen kan hoppa till lite och ge en klockren träff. Så skulle säga det du upplever är fullt normalt.

Där emot har vissa banor begränsad range längd. Då kör många av dem med bollar som tar av längd

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Om rangen inte har premiumbollar som ProV1 eller kanske NXT Tour gör du bäst i att helt och hållet glömma allt som har med längdträning att göra.

Här är en artikel i ämnet:

https://mygolfspy.com/uncategorized/ran ... heres-why/

Det enda sättet att ta reda på dina längder är med samma boll som du spelar och med hjälp av Trackman eller Foresight. Enklast i simulator då förstås.

Jag blir galen på rangen hos oss på Stockholm GK. Jag blir bara sämre på golf av att slå med dem bollarna.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
mårten.wallin

Jag har lärt mig att klubbarna anpassar avståndsskyltarna på rangen utefter prestandan på de bollar som används.

T ex så har Kristianstad GK i Åhus bollar som är "strypta" för att man inte ska slå för långt. Det betyder att det bara är kanske 130 meter till 150-skylten.

För övrigt har jag börjat inse att Top Tracer som är vanligt här i Uppsala inte är så vanligt runt om i landet. Är mest här runt Stockholm. För er som inte vet vad det är så är det en enklare form av "simulator" på rangen. Är ganska precist ändå och gör range-träningen väldigt mycket roligare.
Användarens profilbild
Jugz

Jag upplever att rangebollar går längre än ”vanliga” med wedgar/korta klubbor (pga mindre spinn) och något kortare med övriga klubbor.

Känner igen det där med 10% men njaaa 😊
Hcp: 5-9
Driver: Callaway (gammal)
Järn: Wilson CB Staff
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson Staff 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Sohlberg

Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P