Nybörjare ska köpa golfklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Gillargröt

Hej! Jag är nybörjare men har testat på 9 hålsbana och tyckte att golf var kul. Nu tänkte jag köpa ett det klubbor till mig själv och såg dessa på blocket. Har både fått höra att de inte är nybörjarklubbar samt att att de är nybörjare vänliga.

Ni som är proffs här vad säger ni? Kan en nybörjare köpa detta paket och ha kul på golfbanan?

Här är annonsen

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1207589470
Sohlberg

Ja de är bra för nybörjare. Och klubborna är för vänsterspelare.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Egon

Dyrt för en massa klubbor du väldigt tidigt kommer rata.
Järnsetet är ok men ett bra och lika gammalt set går lös på 1000-1500:-.

Det är både svårt och lätt att köpa beg utrustning. Jag (som vet) har köpt järn för 1200:- som är beg. men ändå bättre än nya för 10-12tusen.

Det finns massor av modeller som sträcker sig 20 år bakåt i tiden som är direkt jämförbara med dagens nymodigheter. Problemet är att veta vad som är bra eller dåligt. Märke säger bara en liten del och även de bästa har producerat en hel del stolpskott.

Ett av världens bästa järnset kom runt i början av 00-talet. Det slängs idag på skroten eller tingar inte mer än 3-4hundra om säljaren är rimlig.
Callaway x-14pro. X-16/18/20/22/24 erbjuder inget mer/bättre än dessa.

I övr. så har både ping och TM varit väldigt produktiva sen -00 vilket ger att det är 50/50 om man hittar bra eller dåliga utgåvor.
Titleist är än värre. För duktiga spelare så funkar det mesta men för hackers not. Mizuno likaså. Jpx (mizuno) är sällan dåligt iofs.

Egon
Mats H

Håller med Egon här.
Järnsetet är lite väl gammalt för det priset.
Sen beror det ju en del på skicket på bag och vagn.
De betingar ju ett visst värde också.
Håller med om Callavays x serie, köpte själv ett set x-20 (10 klubbor) i fint skick som då var 6 år gamla för 1200:-.
Då hade jag väl 25 i hcp och gillade dem verkligen.

Men det är klart som vänsterspelare har du väl ett mer begränsat urval.
:roll:
Skriv svar