Wedgar tonåring

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
amn

Sonen började spela golf förra året och ska nu köpa nya wedgar. 14 år och handicap 20. Han har snöat in sig på sm10, men de är väldigt dyra. Jag har tittat på Takomo som är billigare. Vad har ni för erfarenheter kring dessa två olika wedgar? Går ju tyvärr inte att prova Takomo.

Har ni något tips på andra wedgar?
Mikaelanstad

amn skrev:Sonen började spela golf förra året och ska nu köpa nya wedgar. 14 år och handicap 20. Han har snöat in sig på sm10, men de är väldigt dyra. Jag har tittat på Takomo som är billigare. Vad har ni för erfarenheter kring dessa två olika wedgar? Går ju tyvärr inte att prova Takomo.

Spelar själv Titleist och dem är grymma. Dock gör en 1000kr wedge ifrån Callaway samma sak speciellt om man har lite högre HCP.

Jag anser det inte värt de pengarna SM10 kostar om man är ny inom golfen. Det är inte där han kommer vinna slag just nu. Utan det är övriga spelet.

Takomo har jag aldrig provat så kan inte uttala mig om det.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad

Hur många wedges söker han? De brukar komma ut rätt skapliga wedges på blocket oxå. Där kan man göra fynd
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Titleist kommer med nya SM-wedgar varje år. Håll utkik efter SM[emoji[emoji6][emoji6]]/[emoji[emoji6]]/[emoji[emoji6]] så får han Vokey-wedgar som han vill ha men inte de senaste.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon

La bort min SM6 58* förrförra året till förmån för en ny callaway. Orsaken är att jag vill ha callaway men det har varit oerhört svårt att bänka den gamla wedgen.
Samma scenario med min 52* som var en ännu äldre vokey men som användes desto mindre.

Sensmoral: Det är inte tekniska eller kvalitetsmässiga skillnader mellan vokey och andra märken. Tvärtom, i min värld, då jag vet betydligt fler märken/Wedges som är tillverkade i mer åtråvärda material och med ”bättre” metoder etc.

Det som är, är att vanan av att en wedge ser ut och uppför sig på ett visst sätt gör ett byte svårt. Sonen kommer vilja ha vokey hela tiden och därför bör han nog få det redan nu så att det framtida ofrånkomliga bytet inte blir lika svårt.

Egon
amn

Mikaelanstad skrev: 15 nov 2024, 17:54
amn skrev:Sonen började spela golf förra året och ska nu köpa nya wedgar. 14 år och handicap 20. Han har snöat in sig på sm10, men de är väldigt dyra. Jag har tittat på Takomo som är billigare. Vad har ni för erfarenheter kring dessa två olika wedgar? Går ju tyvärr inte att prova Takomo.

Spelar själv Titleist och dem är grymma. Dock gör en 1000kr wedge ifrån Callaway samma sak speciellt om man har lite högre HCP.

Jag anser det inte värt de pengarna SM10 kostar om man är ny inom golfen. Det är inte där han kommer vinna slag just nu. Utan det är övriga spelet.

Takomo har jag aldrig provat så kan inte uttala mig om det.

Tack för svar!
Diddas

Det har inte hänt så supermycket sista generationerna på wokey. Det går att hitta fina med några år på nacken på tradera eller blocket.

Har en 56 graders SM5 som var "the shit" innan mitt uppehåll, den står sig fint mot SM10 tycker jag, upplever ingen större skillnad faktiskt.
Sohlberg

JohanAdministratör skrev: 17 nov 2024, 08:30 Titleist kommer med nya SM-wedgar varje år. Håll utkik efter SM[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]/[emoji[emoji6BildBild]BildBild]/[emoji[emoji6BildBild]BildBild] så får han Vokey-wedgar som han vill ha men inte de senaste.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Släpper inte Vokey med 2årscykler?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar