Comeback efter 22 år?

Här snackar vi allmänt om golf...
mårten.wallin

Egon skrev: 10 jun 2024, 22:27
mårten.wallin skrev: 09 jun 2024, 19:13
JohanAdministratör skrev: 09 jun 2024, 17:34 Kul att du är igång!
Kristianstad är definitivt en av Sveriges bästa numera! Hoppas du får möjlighet att lira den i sommar.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Lite stökigt då för en skilsmässa är inblandad i detta också (surprise surprise)och det är hennes släkt som har ställe i Åhus. Kommer inte vara där lika mycket som jag varit. Om alls.
Ingen aning om var du bor.. men är du i krokarna så har jag 2 kompisar och tillika medlemmar som gärna drar runt dig på banan.

Själv planerar jag nån runda till där nere… men jag har redan nyttjat min ”fria” runda för i år.
Västra var i bra skick redan första veckan de öppnade.
Hör av dig så kan jag koppla ihop er.

Egon
Jag bor i Uppsala. Vet inte om och när jag ska ner men kan skriva när jag vet!

Ja banorna i Skåne tar ju inte lika mycket stryk av vintern. Förr när jag spelade så drömde jag alltid om att flytta till Skåne.
mårten.wallin

I vilket fall har jag bokat en custom fitting session senare i veckan. Ska bli intressant att se vad utfallet av det blir. Känns i alla fall som att golfen är för mig igen och det är lika bra att köpa rätt spakar direkt istället för att vara dumsnål och sen känna att det kanske ändå inte blev rätt.
mårten.wallin

Blev ett set 5-PW Taylor Made P790 med P770 wedgar 50, 55 och 60 grader. Dock ingen driver för det kan jag inte slå än. Köper nog nåt begagnat så småningom.

Nu kommer jag faktiskt inte ihåg vilket skaft det blev men det blev ett lite lättare än 120g. 105g tror jag. Blev 0,5 tum förlängda och 1 grad mer upprätta samt stdgrepp med tre lager tejp.

Jag provade även P770, Titleist T150 och Srixon ZX5. Jag hade ärligt talat svårt att känna nån större skillnad i simulatorbåset för av nån anledning träffade jag hela tiden mitt i sweetspot. Tänk om man kunde göra det på banan också? :lol:

Det som stod ut var att jag slog märkbart längre med P790 och det tyckte jag kändes skönt. Med J7 hade jag en klubbhastighet på ~90 mph. Dock gör min något defekta sving att jag skär upp bollarna så jag tappar lite längd pga det så nu hade jag en carry på ~145-150 meter. Kommer outside/in ca 5 grader och kommer in med öppet blad. Han sa att jag egentligen borde ha en driver med 7,5 graders loft när jag svingar som jag gör men att det är bättre att jag jobbar på svingen. :oops:

Köpte där jag provade ut klubborna. Fick allt (9 klubbor) för 19k. Dyrt men det får det vara värt. Har tittat på nätet och det blir inte billigare där. Han ville säkert ha en tusenlapp för timmen det tog också om jag inte köpt så...

Måste ta mig ut på rangen ikväll. Är så taggad. När jag svingade bra och fick ner min outside/in vinkel till typ 0,7 grader o dyl så kändes det som att jag svingade runt kroppen. Lite ovan känsla men jag får öva på det.
mårten.wallin

Råkade se en video på youtube där en instruktör (säkert känd för er men okänd för mig) påtalade vikten av att inte ha ett starkt grepp utan ett neutralt och lita på svingen.

Provade lite på rangen. Hade mindre spridning än normalt med alla klubbor. Gjorde även en 12-bollars spel/utmaning. Vet ej vad det är värt men så här bra har det aldrig gått förut.

Noterbart är att jag inte har någon driver i bagen så det är en spoon jag slagit med. Men det bästa är ju inspelen. Blandat 67-134 meter typ. Med tonvikt runt 100 meter.

Roade mig på slutet med lite "long spooning". Fick iväg den 255 meter ink studs/rull enligt datorn men det var lögn i helvete att få bollhastigheten över 150 mph. 149 var det bästa jag fick till. När jag slår kontrollerat ligger jag ca 10 mph lägre.

Börjar känna mig redo för ett inköp av en driver. Är Golfbidder bra? Några rekommendationer?

Sen gick jag bort till övningsområdet och körde lite lobbar. Kändes också helt ok.
Bilagor
IMG_20240625_205444.jpg
IMG_20240625_205444.jpg (247.36 KiB) Visad 7471 gånger
mårten.wallin

Två månader senare... Har spelat kopiöst mycket pay n play med min son. Har slagit ännu mer bollar på rangen. Tusentals bollar. Har ont i armbågarna.

Idag blev min son iaf klar med sitt gröna kort. Känner mig redo att tackla 18-håls banorna. Har aldrig slagit bollen så bra som nu. Inte ens när jag hade hcp 6. Känns otroligt stabilt. Ska mycket till om jag ska missa en green från under 130 meter.

Sen kommer kanske närspelet eller nerverna sätta stopp för fina scorer men allt utom drivern känns jättebra. Drivern är fortfarande lite hit and miss. Snittar 250 meter på rangen (230-270 typ). Oftast går det bra men så får man en lapse i koncentrationen och det blir en snap hook eller tokslice. Så är det inte med spoon längre. Den är verkligen klippstabil nu. En svag draw är den naturliga bollbanan nu. Tror jag har jobbat bort min gamla outside in-sving som gav fade.

Så på banan känns det faktiskt som att spoon är det säkra valet. 210 meter på fairway eller 250 meter i ruffen liksom...
Diddas

Hur gick det, höll det i sig sesången ut?
Är i samma läge som du med nystart och en grabb som vill ta grönt kort.. Spännande tider. :)
mårten.wallin

Diddas skrev: 31 dec 2024, 15:11 Hur gick det, höll det i sig sesången ut?
Är i samma läge som du med nystart och en grabb som vill ta grönt kort.. Spännande tider. :)

Jadå grabben sänkte sig direkt och spelade riktigt bra ett tag. Sen tappade han mot slutet av säsongen när vi slutade gå till rangen.

Själv lyckades jag få lite styrning på utslagen och är inte fullt lika rädd för drivern längre. Men det finns att jobba på nu till våren. :-)
Diddas

Drivern ja, det är ett sorgebarn.
Funderar på att spela fairwaytrean istället i sommar och träna paralellt med drivern på rangen.
Egon

Diddas skrev: 04 jan 2025, 14:38 Drivern ja, det är ett sorgebarn.
Funderar på att spela fairwaytrean istället i sommar och träna paralellt med drivern på rangen.
Kan du slå 3:an så kan du slå driver.
Låt dig inte luras av att det är ”en annan sving”.

Det som händer om du slår dem exakt likadant är att tendenser ökar.
Fade med järn = slice med driver.
Det ger svaret att din sving/ditt svingplan är ditt problem. Fixa det och drivern funkar.

Egon
Diddas

Skulle tro att du har rätt.
Har väldigt svårt att inte ha bollträffen i botten av svingen, nån mental grej.
Skriv svar