Sugen på en 62 graders wedge..

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Nordan

Diddas skrev: 06 jan 2025, 16:54 Ja det kanske är så, vi får se när jag spelat in mig på den ordentligt.

Något jag verkligen gillar är hur kort den går, skillnaden mellan halv och tre kvarts sving är ju bara några meter.
Tills du träffar den lite tunnt... Då kommer du förvånas mest över hur långt den faktiskt går ;)
Nordan

Egon skrev: 04 jan 2025, 15:55
Nordan skrev: 03 jan 2025, 14:18
Diddas skrev: 27 dec 2024, 04:49 Så här är det: Jag tränade rätt mycket chipping/pitching i höstas och är väl ok, men har ambitionen att bli så bra jag kan.

Ett slag fixade jag dock inte med min nuvarande setup på 50/54/58 graders wedgar och det var korta pinnar i nedförsbacke med 5-10m till greenen, det var lögn i fasen att få bollarna att stanna med 58'an..ibland gick det någorlunda med öppet blad och out-in swing men det var labilt som bäst.

Vore en 62'a ett bra alternativ att komplettera med?
Man hör alltid folk säga att de är djävulskt svårspelade och kostar mer slag än man tjänar, men för speciella situationer som denna tänker jag att det kan vara en bra grej?
Det känns som en överilad lösning på ett ganska litet problem, som jag gissar. Eller hamnar du i ett sånt läge ofta?
… som vi alla sökt efter någon gång. 😉

Det enda man som utomstående kan göra är det du/vi gjort. Diddas måste inse det själv.

Egon
Det är lite så jag tänker med min egen bag, att ha klubbor som används.
Tidigare hade jag J3 och Hybrid och 2 wedgear. Nu har jag istället tre wedgear. Skulle krasst kunna leva med 2, men då skulle jag egentligen behöva andra loft på de två än vad jag har på de tre.
Diddas

Nordan skrev: 10 jan 2025, 14:03
Diddas skrev: 06 jan 2025, 16:54 Ja det kanske är så, vi får se när jag spelat in mig på den ordentligt.

Något jag verkligen gillar är hur kort den går, skillnaden mellan halv och tre kvarts sving är ju bara några meter.
Tills du träffar den lite tunnt... Då kommer du förvånas mest över hur långt den faktiskt går ;)
Haha, det är sant.
Däri ligger ju faran i att använda och försöka tygla lite mer kraft.

Å andra sidan slipper man oftast tjocka klubban i kraftigare gräs och se bollen hoppa fram en meter eller två så alla klubbor har sina utmaningar.

62'an är likadan som 58'an med bounce och grind etc och det är den eller 50'n eller 54'an jag kommer pitcha med oftast från 50m och in. 62'an blir lite av ett specialvapen för extrema situationer.

Som det ser ut nu verkar jag ha en ganska stadig längd på runt 10m på 62'an, 15m med 58'an, 20m med 54'an och 30m med 50'n om jag kör min lugna "standard pitchswing" som jag känner att jag har kontroll med, sen går det ju att justera lite upp och ner i swinglängd men bäst kontroll tycks jag få genom att inte avvika för mycket från det jag kan och styra längden med loftet till största delen.

Kortare än så så blir det chippar istället och då blir det mer rull att bråka med, därför ville jag ha en kraftigt loftad klubba för korta kontrollerade slag som stannar fort när det behövs.

Jag kommer aldrig slå fullslag med nån av de klubborna, behöver jag nå över 50m blir det KZG pitchen från järnsetet på 47 grader och mer ett lugnt "järnslag" än pitch shots.

Nu har jag raljerat klart..
Egon

Nordan skrev: 10 jan 2025, 14:06 Det är lite så jag tänker med min egen bag, att ha klubbor som används.
Tidigare hade jag J3 och Hybrid och 2 wedgear. Nu har jag istället tre wedgear. Skulle krasst kunna leva med 2, men då skulle jag egentligen behöva andra loft på de två än vad jag har på de tre.
.. och för att inte någon ska bli förvillad så räknar vi inte pw som en ”wedge” utan som ett järn.

Just det där med fullslag och att en pw mer är en järn10, handlar om att veta lite hur man vill ha det.
Jag hade inget behov av en 56 när min gap var på 52 grader men nu när jag är nere på 50 så passar en 54-55 bra.
Grejen för mig är att jag kan slå halva och mjuka slag, men helst inte. Pw och 50 slås till 10/10 fullt. 54 kanske 9/10 och sen slås kanske 58 2/10 ggr.

Mina kompisar slår pitchar med pw och j9. De Chippar med dem också. Klart som fan att de tycker att en wedge mer än en ”sand” (56) är onödigt.
Men sen hackar de omkring på 85-100slag så. 😉

Egon
Diddas

Hur man lägger upp det verkar vara otroligt individuellt.

Kan medge att min nya 58-62 kombo ligger väldigt mycket närmare varann än den gamla som jag testade med, kan i stort sett slå samma slag med dem med en liten förskjutning i längd bara.

Största fördelen med 62'an nu är att den är bättre i tjockt gräs nära målet, det är enkelt att lägga ner bladet och skära bollen väldigt högt och kort.
Det går hyfsat med 58'an med men bollen verkar generellt gå en hel del längre om träffen blir ren.
Nordan

Egon skrev: 17 jan 2025, 12:55
.. och för att inte någon ska bli förvillad så räknar vi inte pw som en ”wedge” utan som ett järn.

Egon
japp, Setet är J4-pw, sen tillkommer tre wedgear.
Diddas

Vet inte om det är jag som suger men ska jag ha nån form av konsekvens i träffarna så är det minst tre kvarts sving som gäller med 62'an nu, då får jag dem högt och runt 20m långt.

Tränade kortare svingar för att lobba in 5-10m bara men det blev osäkert, det tjockas tunnas och rullas friskt på klubbladet nu när marken är mjuk och full av vatten så det användningsområdet läggs ner.

Hård mark med friskt gräs på sommaren är betydligt mer lättspelat..
Skriv svar