Utslagsklubba om man inte kan slå drive?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Nordan

Diddas skrev: 29 jan 2025, 19:14 Största felet jag gjorde var att försöka träffa bollen i botten av svingen, det gjorde att jag roterade min swing båge vänster.

Kan det vara något sådant?
Förstår inte riktigt hur du menar?
För jag är ingen tränare av något slag, det är ett som är säkert, men jag skulle påstå att du INTE ska träffa bollen i botten av svingen, nästan någonsin.
Med järnklubborna bör du träffa bollen INNAN botten av svingen är nådd, och är det träklubbor (iallafall Drivern) EFTER botten på svingen. Det finns långa järn, driving irons och vissa FW som är gränsfall, men rent generellt sagt.
Nordan

Diddas skrev: 29 jan 2025, 19:14 Största felet jag gjorde var att försöka träffa bollen i botten av svingen, det gjorde att jag roterade min swing båge vänster.

Kan det vara något sådant?
Hur skruvar sig bollen, var startar den?

Sök efter bollflyktslagarna, det brukar ge en bra förståelse för hur och varför en boll reagerar som den gör.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... i=89978449
Diddas

Som sagt gjorde jag fel.
Visualiserade en boll på marken mitt framför mig och försökte slå bort den istället och träffade den riktiga i uppsvingen istället då gick det bättre.
Egon

Diddas skrev: 31 jan 2025, 06:48 Som sagt gjorde jag fel.
Visualiserade en boll på marken mitt framför mig och försökte slå bort den istället och träffade den riktiga i uppsvingen istället då gick det bättre.
Ingemar Stenmarks berömda citat: Det är svårt att förklara för en som inte begrip.

Jag har en kompis som varit nere på singelhcp. och som inte kan slå med något ”lägre” än j6. Han gör alla fel men likväl får han ut sin spoon i spel och driver kan hamna mitt i även om den gärna vill 50-60m höger ut i skogen.

Just nu tjatar en jobbarkompis om sin sving och det enda jag kan säga är att hans tankar är så over the place att det inte går att få honom på rätt köl igen.

Det är detta som händer när man har noll koll och tror att YouTube fixar allt. Practice makes permanent INTE perfect.

Så… slå ned, upp … whatever.. är inte fel eller rätt. Det bara är!!
En tränare kan hjälpa dig att slå bra slag med hänsyn till hur du än kommer till bollen idag.

Egon
Skriv svar