Begränsning av antal medlemmar

Här snackar vi allmänt om golf...
KarstenJr

1. Greenfee-gäster vs. medlemmar – den ekonomiska balansen**
Greenfee-gäster** är ofta klubbens **viktigaste inkomstkälla** per besök, särskilt på exklusiva banor. En gäst som betalar 1 000–2 000 SEK per runda genererar direkt avkastning utan att belasta klubbens infrastruktur året runt.
Medlemmar** ger **stabilitet** men kan vara en "förlustaffär" om de spelar extremt mycket (t.ex. 100+ rundor/år) utan att klubbavgiften täcker slitaget och underhållet.

-

2. Mitt fall – medlem som spelar mycket**
Om din medlemsavgift är **lägre än vad 100+ greenfee-besök skulle kosta**, kan klubben förlora potentiell inkomst. Exempel:

Medlemsavgift: 10 000 SEK/år
100 greenfee-besök à 900 SEK = **90 000 SEK**
Skillnad**: 80 000 SEK (en förlust för klubben om du är medlem).

3. Brevlådeklubbar – problematik**
Brevlådeklubbar (medlemmar utan hemmaplan) kan:
- **Sänka intäkter** för golfbanor genom låga medlemsavgifter.
- **Öka trycket** på populära banor utan att bidra till deras ekonomi.
- **Riskera överbelastning**, vilket försämrar spelupplevelsen för både medlemmar och betalande gäster.
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG (Pretty Damn Good) 50,54,58
P: The Wilson 8802
Användarens profilbild
Järn7

Tyvärr håller jag inte med dig Karsten i några delar.

1. Vill påstå att stora massan av klubbar så är greenfeegästen bara bonus och står för 20-30 % av totala inkomsterna. Det finns säkert undantag.

2. Tycker att 900 kr i greenfee är lite väl högt i sverige- kanske stockholmspriser, 500-600 kr sek som ordinaripris bedömer jag är mer medelpris. Sedan är jag inte helt bekväm att räkna antal rundor ggr greenfee.

3 håller med
Sohlberg

Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
KarstenJr

Ibland måste man våga göra förändringar
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG (Pretty Damn Good) 50,54,58
P: The Wilson 8802
Niklas

Det blir spänannde att se var alla Stockholmsgolfare som spelar fyra rundor per år tar vägen nästa säsong. Tror det är ganska fullt på klubbarna med golfbanor, men det kanske finns lite plats än så länge. Jag skulle nog inte vänta till nästa år iaf innan det medlemskapet är fixat om jag var en av dem som var medlem i t.ex. Happygolfer eller Cloudgolf.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Mina polare som är brevlådemedlemmar kommer nog få en bra utmaning att hitta en förening som de vill bli medlemmar hos. De vill ju verkligen inte köpa ett fullt medlemskap någonstans.

Och om det blir fullt på alla stockholmsbanor så är ju alternativet att köpa ett medlemskap på någon landsortsbana som har ledigt utrymme. Men varför ska man göra det?
Pkgolf

Dags för klubbarna att steppa upp och skapa något lukrativt. Allt ligger i deras händer.

Sen kan det väl vara svårt för vissa klubbar som redan har högt antal medlemmar, men alla kan väl inte vara fulla?
Användarens profilbild
Järn7

En vanlig golfklubb som har ett greenfeemedlemskap, borde kunna få in rätt många medlemmar. I mitt område har alla klubbar greenfeemedlemskap för 800-1000 kr. I några fall får man lite rabatt på greenfee på den sk. hemmaklubben. Greenfeemedlem skapar ju inte några problem, då de måste boka tid och följa klubben regler för greenfeespel, som vilken gäst som helst. Sedan kanske det finns klubbar som inte vill ha greenfeemedlemskap över huvudtaget, men jag bedömer att de är få och utgör oftast de mer exklusiva klubbar.
Egon

JohanAdministratör skrev: 07 apr 2025, 12:53 Mina polare som är brevlådemedlemmar kommer nog få en bra utmaning att hitta en förening som de vill bli medlemmar hos. De vill ju verkligen inte köpa ett fullt medlemskap någonstans.

Och om det blir fullt på alla stockholmsbanor så är ju alternativet att köpa ett medlemskap på någon landsortsbana som har ledigt utrymme. Men varför ska man göra det?
Om man vill ha kakan… så får man betala för den.
Dina kompisar är inte och bör inte vara prioriterade i Golfsverige. De tillför 4 ronder/år!

Det komiska i hela den här historien är att folk tror sig ha en rättighet att kalla sig golfare, betala så lite som möjligt… men ha möjligheten att varva sina andra pretto-sporter med lite golf. Sen ”EGA exakt handicap” försvann är det sån här yuppies som vinner en scramble där prisbordet är digert.

Ärligt talat … fy fan!

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Egon skrev: 10 apr 2025, 20:24
JohanAdministratör skrev: 07 apr 2025, 12:53 Mina polare som är brevlådemedlemmar kommer nog få en bra utmaning att hitta en förening som de vill bli medlemmar hos. De vill ju verkligen inte köpa ett fullt medlemskap någonstans.

Om man vill ha kakan… så får man betala för den.
Dina kompisar är inte och bör inte vara prioriterade i Golfsverige. De tillför 4 ronder/år!

Det komiska i hela den här historien är att folk tror sig ha en rättighet att kalla sig golfare, betala så lite som möjligt… men ha möjligheten att varva sina andra pretto-sporter med lite golf. Sen ”EGA exakt handicap” försvann är det sån här yuppies som vinner en scramble där prisbordet är digert.

Ärligt talat … fy fan!

Egon
Enligt förbundets statistik är det endast 66% som är fullvärdiga medlemmar i golfsverige. 28,8% av alla golfare har ett greenfeemedlemskap. I snitt spelade svenska golfare 18 medlemsronder och 6 gästronder under 2024.
30% av alla golfare vill alltså inte ha kakan.
4 rundor per år är ändå 25% av det som snittgolfaren spelar i Sverige. Så jag tycker nog att 4 rundor per år x 175.000 pers är en väldigt viktig del av marknaden.
Skriv svar