Myter om klubbanpassning

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
KarstenJr

Hittade ett inlägg som jag delar med mig från https://forum.practical-golf.com/t/club ... g-myths/98

Först en översättning med hjälp av google translate och sedan original texten

Det här inlägget är till för att hjälpa andra amatörgolfare som funderar på klubbtillpassning. Klubbtillpassning är inte bara för proffs eller duktiga golfare.

Klubbtillverkning innebär inte att skapa specialsmidda klubbor som kostar tusentals kronor bara för dig.
Klubbtillpassning innebär att hitta klubbor som matchar din svingtyp, hastighet etc. Sedan monteras dina nya klubbor från standarddelar (t.ex. skafttyp och längd, huvudvinkel etc.) baserat på din passform.
Klubbmontering kostar inte extra (åtminstone enligt min erfarenhet). Men det måste göras innan beställning.
Varför skulle du inte skaffa en fitting och ändå köpa ett bra uppsättning järn-/träklubbor?
Jag ägde färdiga golfset länge, men med mina specialanpassade Ping-järnklubbor går mina slag lite längre, är mer konsekventa och har mindre spridning.
En varning: du vill förmodligen ha en relativt jämn sving innan du blir i form. Inte perfekt, bara jämn. Jag tog en omgång lektioner med mitt proffs innan jag blev i form. På så sätt förstod han min sving bättre och jag var mer jämn.

Slår jag fortfarande dåliga slag och har dåliga skott i början av banan? Ja, men mina dåliga slag är generellt rakare och har längre längd.

This post is to help other amateur golfers who are wondering about club fitting. Club fitting is not only for pros or good golfers.

Club fitting does not mean creating custom forged clubs that cost thousands of $$$ just for you.
Club fitting does mean finding clubs that match your swing type, speed, etc. Then your new clubs are assembled from standard pieces (e.g. shaft type & length, head angle, etc.) based on your fitting.
Club fitting does not cost extra (at least in my experience). But it has to be done before ordering.
Why would you not get a fitting and still buy a nice set of irons/woods.
I owned off-the-shelf golf sets for a long time, but with my custom fit Ping irons my shots go a little further, are more consistent, and have less dispersion.
One caveat: you probably want to have a relatively consistent swing before getting fit. Not perfect, just consistent. I took a round of lessons with my pro before getting fit. This way he understood my swing better and I was more consistent.

Do I still hit bad shots and have bad dawn the course? Yep, but my bad shots are generally more straight and have more distance.
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802