Någon måste hjälpa mig med min golfsving. Jag slår som en 80-årig pensionär dvs svingar svin lugnt, långsam och bollen går spikrakt men jävligt kort. På sista tiden har jag nästan behövt 3 slag för att nå till tårtan på par-4 hål. Jag har försökt att helt enkelt bara svinga snabbare men då får jag bara väligt tunn bollträff, duffar, träffar tån/klacken på klubban eller bara skickar bollen rakt ut i skogen. Vore jävligt tacksam om någon kunde hjälpa mig att fixa min sving så att jag kan vakna upp varje morgon och känna att det är kul att spela golf och inte känner mig generad varje gång någon ser mig slå.
Hälsingar från en jävligt desperat golfare.
Hjälp mig!!
Din frustration är helt förståelig – men det finns lösningar! Problemet låter som en klassisk kombination av för lite klubba-hastighet och dålig träff, vilket leder till kort, "dött" slag. Men att bara försöka svinga hårdare gör oftast allt värre. Här är en praktisk guide för att få mer distans utan att förlora kontrollen:
1. FIXA DIN BALLTRÄFF FÖRST – HASTIGHET ÄR MENINGSLÖS OM DU INTE TRÄFFAR RENT
Problem: Dina "duffar" och tunna/skogsträffar beror troligtvis på att du:
Tappar laget (överstiger bollen med klubban på nedswingen, så du träffar toppen/tån).
För lite viktförskjutning, så du träffar bakom bollen (dvs. "fattar" för mycket gräs).
Lösningar:
Öva "brusha gräset": Placera en tee 5 cm framför bollen. Målet är att slå bollen och tee:n – det tvingar dig att träffa neråt i bollen (vilket skapar loft och distans).
80/20-viktfördelning: Vid uppsving, 60% vikt på höger fot (om du är högerhänt). Vid nedsving, skifta till 80% på vänster fot innan klubban träffar bollen. (Testa att lyfta högerfoten lite efter träff – det tvingar viktöverföring.)
2. BYGG KLUBBAHASTIGHET – MEN GÖR RÄTT
Problem: Att "bara svinga snabbare" leder till kaos om din teknik är dålig. Hastighet ska komma från rotationskraft, inte armar.
Lösningar:
"Pausa uppe"-drill: Ta en normal backswing, pausa 1 sekund i toppen, sedan börja nedsvingen med höfterna. Detta fixar "arm-sving" och ger mer kraft från kroppen.
Höfter först!: Tänk "vänster höftbak rycker bort klubban" i nedsving (om högerhänt). Höfterna startar nedsvingen – inte armarna.
3. KLUBBVAL – ANVÄND MER LOFT OM DU SLÅR FÖR KORT
Par 4: Slå driver eller 3-hybrid (om du inte får upp drivern i luften).
Ingen skam att köra 7-iron två gånger på en lång par 4! Bättre än att försöka slå 3-wood och hamna i buskarna.
4. PSYKOLOGI – SLUTA JÄMFÖRA DIG
Du är inte ensam – mångas golf är "tråkig och kort". Men kort och i banan är mycket bättre än lång och i skogen.
Fokusera på att träffa rent, inte slå hårt. Hastighet kommer sen.
EXTRA: SNABB ÖVNING FÖR MER DISTANS
"Baseboll-sving": Gör 10 svingar där du kastar klubban framåt som en basebollträ (överdriven rörelse). Detta lär dig att släppa klubban fritt för hastighet.
Sammanfattning:
Bättre träff (brusha tee:n framför bollen).
Viktförskjutning (80% på vänster fot vid träff).
Rotera höfterna först, inte armarna.
Använd klubbor med mer loft om nödvändigt.
Resultat inom 2 veckor om du övar: +20-30 meter, mindre skogsträffar, och mindre skam!

Skrik till om du vill ha fler specifika drills!
1. FIXA DIN BALLTRÄFF FÖRST – HASTIGHET ÄR MENINGSLÖS OM DU INTE TRÄFFAR RENT
Problem: Dina "duffar" och tunna/skogsträffar beror troligtvis på att du:
Tappar laget (överstiger bollen med klubban på nedswingen, så du träffar toppen/tån).
För lite viktförskjutning, så du träffar bakom bollen (dvs. "fattar" för mycket gräs).
Lösningar:
2. BYGG KLUBBAHASTIGHET – MEN GÖR RÄTT
Problem: Att "bara svinga snabbare" leder till kaos om din teknik är dålig. Hastighet ska komma från rotationskraft, inte armar.
Lösningar:
3. KLUBBVAL – ANVÄND MER LOFT OM DU SLÅR FÖR KORT
Par 4: Slå driver eller 3-hybrid (om du inte får upp drivern i luften).
Ingen skam att köra 7-iron två gånger på en lång par 4! Bättre än att försöka slå 3-wood och hamna i buskarna.
4. PSYKOLOGI – SLUTA JÄMFÖRA DIG
Du är inte ensam – mångas golf är "tråkig och kort". Men kort och i banan är mycket bättre än lång och i skogen.
Fokusera på att träffa rent, inte slå hårt. Hastighet kommer sen.
EXTRA: SNABB ÖVNING FÖR MER DISTANS
"Baseboll-sving": Gör 10 svingar där du kastar klubban framåt som en basebollträ (överdriven rörelse). Detta lär dig att släppa klubban fritt för hastighet.
Sammanfattning:
Bättre träff (brusha tee:n framför bollen).
Viktförskjutning (80% på vänster fot vid träff).
Rotera höfterna först, inte armarna.
Använd klubbor med mer loft om nödvändigt.
Resultat inom 2 veckor om du övar: +20-30 meter, mindre skogsträffar, och mindre skam!
Skrik till om du vill ha fler specifika drills!
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802