Begränsning av antal medlemmar

Här snackar vi allmänt om golf...
Wave

Nordan skrev: 30 apr 2025, 13:15 Men det är ju något klubbarna bör göra, inte förbundet att försöka styra,

Om en klubb tappar medlemmar eller har svårt att rekrytera, då måste man ju agera, på ett eller annat sätt.
Håller med 100%.

Om klubbar börjar "bli arga" för andra klubbar har insett att golf inte behöver vara så dyrt (in princip halva års avgiften) och tappar medlemmar mot dessa klubbar, så kanske klubben ska sätta sig och prata hur man kan göra det mer attraktivt för att dra in mer medlemmar

Sänka priset med 20%?

Negativt - Mindre peng per medlem
Positivt - Fler medlemmar

Få bättre pris på rangen om man är medlem?

Bättre klubbhus med mat?

Finns så extremt mycket en klubb som tar 11,995 för års medlemskap skulle kunna göra för att dra in fler medlemmar

Om priset är för högt jämfört med konkurrensen och inte lika attraktivt utbud vad andra klubbar har, då får man väl sätta sig ner och kolla vad felet är.

"Vissa klubbar har för många medlemmar" är inte ett bra sätt att försöka lösa att folket inte blir medlem på eran klubb.
Användarens profilbild
svingit

Problemet med alla era resonemang, är att ni inte tar in att folk vill fortfarande ha BroHof standard på banan, men vill inte betala för det. För att svenskar är överjävligt kräsna och snåla.

Det funkar inte i längden. Det kostar att driva en golfklubb helt enkelt. Oavsett om man driver den med ideella krafter eller som företag.

Golf är inte för alla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
hericson

svingit skrev: 04 maj 2025, 18:18 Problemet med alla era resonemang, är att ni inte tar in att folk vill fortfarande ha BroHof standard på banan, men vill inte betala för det. För att svenskar är överjävligt kräsna och snåla.

Det funkar inte i längden. Det kostar att driva en golfklubb helt enkelt. Oavsett om man driver den med ideella krafter eller som företag.

Golf är inte för alla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så sant
/ HE
KarstenJr

Wave skrev: 03 maj 2025, 12:44
Nordan skrev: 30 apr 2025, 13:15 Men det är ju något klubbarna bör göra, inte förbundet att försöka styra,

Om en klubb tappar medlemmar eller har svårt att rekrytera, då måste man ju agera, på ett eller annat sätt.
Håller med 100%.

Om klubbar börjar "bli arga" för andra klubbar har insett att golf inte behöver vara så dyrt (in princip halva års avgiften) och tappar medlemmar mot dessa klubbar, så kanske klubben ska sätta sig och prata hur man kan göra det mer attraktivt för att dra in mer medlemmar

Sänka priset med 20%?

Bättre klubbhus med mat?

Finns så extremt mycket en klubb som tar 11,995 för års medlemskap skulle kunna göra för att dra in fler medlemmar

Om priset är för högt jämfört med konkurrensen och inte lika attraktivt utbud vad andra klubbar har, då får man väl sätta sig ner och kolla vad felet är.

"Vissa klubbar har för många medlemmar" är inte ett bra sätt att försöka lösa att folket inte blir medlem på eran klubb.
Du ställer viktiga frågor som många golfklubbar borde ta på allvar. Här är mina tankar – som golfentusiast och med insikt i klubbers ekonomi:

Bakgrund spelar i en GK i Sörmanland. Kommunen har ca 13000 invånare. Det finns tvǻ Gk i kommunen. Min årsavgift ligger på 7800kr. GK lägger ca 4milj kr på driften. Dyr greenfee på båda klubbar är ca 750kr (helger högsäsong)
I min mening tycker jag att det är för billigt

Vad är en skälig årsavgift?
En rimlig årsavgift beror på banans standard, underhållskostnader och jämförelser med andra klubbar. I Sverige ligger många klubbar på 10 000–20 000 kr/år, medan exklusiva banor (som Bro Hof, PGA Sweden) kan ta 30 000–50 000 kr/år.
- För en klubb med 900 medlemmar** och en driftbudget på 4 miljoner:
- 4 000 000 / 900 ≈ 4 444 kr/medlem** går till banunderhåll (resten täcks av greenfees, sponsring, etc.).
- 7 800 kr/år är för lågt om banan ska hållas i toppskick. En ökning till 10 000–12 000 kr vore mer realistiskt för att säkra kvalitén.

Går jag på årsmöte? Läser jag årsredovisningen?
- Absolut!** Det är medlemmarnas ansvar** att engagera sig.
- Årsredovisningen visar var pengarna går: Maskiner, personal, bekämpningsmedel, vattning, etc.
- Bristande transparens** är en varningssignal. Många klubbar "trollar med knäna" genom att:
- Skjuta underhåll på framtiden (t.ex. utsätta sandblästring, inte renovera bunkrar).
- Lita på att frivilliga gör jobb som kräver proffs.
- Undvika nödvändiga avgiftshöjningar av rädsla för medlemsprotester.

Varför är golf för billigt?
- Golf har en tradition av "folkrörelse" i Sverige, men verkligheten kräver mer pengar idag.
- Medlemmar jämför med tennis/hästsport** (där avgifterna ofta är högre) men glömmer att en 18-hålsbana kräver **flera hektars skötsel**.
- Subventionerad verklighet: Många klubbar överlever tack vare att några entusiaster jobbar gratis – men det **riskerar utbrändhet och förfall**.

Lösningar
1.Sakta men säkert höj avgifterna** – Klubbar som höjt med 5–10% per år märker sällan av motstånd.
2. Kräv proffsigt underhåll – En välskött bana lockar fler medlemmar och högre greenfee-intäkter.
3. Var öppen med ekonomin– Visa medlemmarna **exakt** vad det kostar att driva banan (t.ex. "1 fairway = X kr/år").

Slutord: Golf är en dyr sport, men många vill inte acceptera det. En klubb som vågar ta debatten och investera i kvalité kommer att vinna på lång sikt. **Vad säger dina medgolfare?** 😊⛳
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802
Användarens profilbild
mikael.josefson

KarstenJr skrev:

Håller med 100%.

Sänka priset med 20%?

Bättre klubbhus med mat?

Du ställer viktiga frågor som många golfklubbar borde ta på allvar. Här är mina tankar – som golfentusiast och med insikt i klubbers ekonomi:

Bakgrund spelar i en GK i Sörmanland. Kommunen har ca 13000 invånare. Det finns tvǻ Gk i kommunen. Min årsavgift ligger på 7800kr. GK lägger ca 4milj kr på driften. Dyr greenfee på båda klubbar är ca 750kr (helger högsäsong)
I min mening tycker jag att det är för billigt

Vad är en skälig årsavgift?
En rimlig årsavgift beror på banans standard, underhållskostnader och jämförelser med andra klubbar. I Sverige ligger många klubbar på 10 000–20 000 kr/år, medan exklusiva banor (som Bro Hof, PGA Sweden) kan ta 30 000–50 000 kr/år.
- För en klubb med 900 medlemmar** och en driftbudget på 4 miljoner:
- 4 000 000 / 900 ≈ 4 444 kr/medlem** går till banunderhåll (resten täcks av greenfees, sponsring, etc.).
- 7 800 kr/år är för lågt om banan ska hållas i toppskick. En ökning till 10 000–12 000 kr vore mer realistiskt för att säkra kvalitén.

Går jag på årsmöte? Läser jag årsredovisningen?
- Absolut!** Det är medlemmarnas ansvar** att engagera sig.
- Årsredovisningen visar var pengarna går: Maskiner, personal, bekämpningsmedel, vattning, etc.
- Bristande transparens** är en varningssignal. Många klubbar "trollar med knäna" genom att:
- Skjuta underhåll på framtiden (t.ex. utsätta sandblästring, inte renovera bunkrar).
- Lita på att frivilliga gör jobb som kräver proffs.
- Undvika nödvändiga avgiftshöjningar av rädsla för medlemsprotester.

Varför är golf för billigt?
- Golf har en tradition av "folkrörelse" i Sverige, men verkligheten kräver mer pengar idag.
- Medlemmar jämför med tennis/hästsport** (där avgifterna ofta är högre) men glömmer att en 18-hålsbana kräver **flera hektars skötsel**.
- Subventionerad verklighet: Många klubbar överlever tack vare att några entusiaster jobbar gratis – men det **riskerar utbrändhet och förfall**.

Lösningar
1.Sakta men säkert höj avgifterna** – Klubbar som höjt med 5–10% per år märker sällan av motstånd.
2. Kräv proffsigt underhåll – En välskött bana lockar fler medlemmar och högre greenfee-intäkter.
3. Var öppen med ekonomin– Visa medlemmarna **exakt** vad det kostar att driva banan (t.ex. "1 fairway = X kr/år").

Slutord: Golf är en dyr sport, men många vill inte acceptera det. En klubb som vågar ta debatten och investera i kvalité kommer att vinna på lång sikt. **Vad säger dina medgolfare?** BildBild
Bästa och mest intressant inlägget med tydlighet som jag har läst på detta forum på ett bra tag! Helt enig med dig BildBild Spelar själv på en liknande klubb som dig och där är det väldigt mycket slit och ideellt arbete av våra stackars pensionärer, nu vet jag att dem tycker det är roligt men det är också missvisande för hur ekonomin går i klubbarna Bild

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Wave

Håller med vad ni säger, men sättet som förbundet försöker sätta genom att tvinga folk att gå till andra klubbar (Även gå från 4000 -> 10000+) i medlemskap kommer inte göra att "wow, golfen blir bättre för nu sprids folket runt till massa olika klubbar och betalar mer"

Utan det kommer bara bli att unga som inte har råd, sätter det på vinden

Studerande som inte har tid, sätter det i förrådet och går på Pay&Play några gånger per år istället

Det som golfen behöver är att mer folk blir intresserade av det, och fortsätter spela, ända sättet för detta är att inte sätta begränsningar och tak här och där för att dyrare klubbar inte får nya medlemmar.

Antingen det, eller ha att Golf förbundet har ett gemensamt Golf ID, och sen dela ut pengarna till alla klubbar så får man köpa sitt medlemskap där man vill.

Många klubbar idag säljer inte bara Golf ID
Nordan

Håller med 100%.

Sänka priset med 20%?

Bättre klubbhus med mat?

Herregud, det finns så otroligt många saker att göra om man bara vill brainstorma och göra något som man inte gjort tidigare.

Men jag vill vara klar med en sak, jag tror inte att HG mfl gör detta för att göra golfen billigare per definition, man gör det för att det finns en potentiell kundkrets som bara vill ha tillgång till golf i vilken omfattning det än må vara.
Användarens profilbild
Järn7

Ni som hävdar att klubbarna gör för lite, med givna intäkter, tycker jag ska engagera er i klubben för att få inblick vad saker kostar o kräver engagemang. Min erfarenhet är att det slutar med att det inte finns pengar, eller det inte finns personresurser att genomför förslagen.
Nordan

Järn7 skrev: 16 maj 2025, 17:59 Ni som hävdar att klubbarna gör för lite, med givna intäkter, tycker jag ska engagera er i klubben för att få inblick vad saker kostar o kräver engagemang. Min erfarenhet är att det slutar med att det inte finns pengar, eller det inte finns personresurser att genomför förslagen.
Det kanske är just detta som är problemet.
Att säga att att saker och ting kräver insatser och resurser löser ju INGENTING....
Att det finns brister i pengar är ju själva kärnan i pudeln, påstår klubbarna.
Då pekar man finger på ett antal klubbar som har många medlemmar som att det är problemet.

Problemet, och som ingen gjort mig veterligen, är att man tappar medlemmar, och man har inte analyserat varför, man har ingen aning om varför och hur man kan se till att vända den trenden.
Då är det lättare att peka finger. Tom förbundet har lyft upp en av golfstars klubbar (huvudstadens golfklubb) som en klubb med problem med för många medlemmar. Att det finns en uppsjö golfstarbanor där man bara väljer vilken klubb av golfstars klubbar man ska vara medlem i verkar inte göra skillnad...

Hursomhelst, vad klubbarna inte förstår är att det finns 60 tusen kunder som av olika orsaker inte kan/vill vara fullvärdig medlem, och man har hittat en lösning på det problemet, och det med förbundets goda vilja.
Användarens profilbild
Järn7

Är medlemsbegränsningen ett Stockholmsproblem? På alla klubbar (i princip) finns greenfeemedlemskap för ca 1000 kr i mitt område. Detta är ju dock ca 500 kr dyrare än de slimmade brevlådeklubbarnas avgift. Jag gissar att de flesta som varit brevlådemedlemmar har tillgång till spel via företagssponsring och inte snyfthistorier om juniorer. När jag tittar på golfstar ha de greenfeemedlemskap för 2000 kr, inkluderade tre greenfee.
Skriv svar