Wave skrev: ↑03 maj 2025, 12:44
Nordan skrev: ↑30 apr 2025, 13:15
Men det är ju något klubbarna bör göra, inte förbundet att försöka styra,
Om en klubb tappar medlemmar eller har svårt att rekrytera, då måste man ju agera, på ett eller annat sätt.
Håller med 100%.
Om klubbar börjar "bli arga" för andra klubbar har insett att golf inte behöver vara så dyrt (in princip halva års avgiften) och tappar medlemmar mot dessa klubbar, så kanske klubben ska sätta sig och prata hur man kan göra det mer attraktivt för att dra in mer medlemmar
Sänka priset med 20%?
Negativt - Mindre peng per medlem
Positivt - Fler medlemmar
Få bättre pris på rangen om man är medlem?
Bättre klubbhus med mat?
Finns så extremt mycket en klubb som tar 11,995 för års medlemskap skulle kunna göra för att dra in fler medlemmar
Om priset är för högt jämfört med konkurrensen och inte lika attraktivt utbud vad andra klubbar har, då får man väl sätta sig ner och kolla vad felet är.
"Vissa klubbar har för många medlemmar" är inte ett bra sätt att försöka lösa att folket inte blir medlem på eran klubb.
Du ställer viktiga frågor som många golfklubbar borde ta på allvar. Här är mina tankar – som golfentusiast och med insikt i klubbers ekonomi:
Bakgrund spelar i en GK i Sörmanland. Kommunen har ca 13000 invånare. Det finns tvǻ Gk i kommunen. Min årsavgift ligger på 7800kr. GK lägger ca 4milj kr på driften. Dyr greenfee på båda klubbar är ca 750kr (helger högsäsong)
I min mening tycker jag att det är för billigt
Vad är en skälig årsavgift?
En rimlig årsavgift beror på banans standard, underhållskostnader och jämförelser med andra klubbar. I Sverige ligger många klubbar på 10 000–20 000 kr/år, medan exklusiva banor (som Bro Hof, PGA Sweden) kan ta 30 000–50 000 kr/år.
- För en klubb med 900 medlemmar** och en driftbudget på 4 miljoner:
- 4 000 000 / 900 ≈ 4 444 kr/medlem** går till banunderhåll (resten täcks av greenfees, sponsring, etc.).
- 7 800 kr/år är för lågt om banan ska hållas i toppskick. En ökning till 10 000–12 000 kr vore mer realistiskt för att säkra kvalitén.
Går jag på årsmöte? Läser jag årsredovisningen?
- Absolut!** Det är medlemmarnas ansvar** att engagera sig.
- Årsredovisningen visar var pengarna går: Maskiner, personal, bekämpningsmedel, vattning, etc.
- Bristande transparens** är en varningssignal. Många klubbar "trollar med knäna" genom att:
- Skjuta underhåll på framtiden (t.ex. utsätta sandblästring, inte renovera bunkrar).
- Lita på att frivilliga gör jobb som kräver proffs.
- Undvika nödvändiga avgiftshöjningar av rädsla för medlemsprotester.
Varför är golf för billigt?
- Golf har en tradition av "folkrörelse" i Sverige, men verkligheten kräver mer pengar idag.
- Medlemmar jämför med tennis/hästsport** (där avgifterna ofta är högre) men glömmer att en 18-hålsbana kräver **flera hektars skötsel**.
- Subventionerad verklighet: Många klubbar överlever tack vare att några entusiaster jobbar gratis – men det **riskerar utbrändhet och förfall**.
Lösningar
1.Sakta men säkert höj avgifterna** – Klubbar som höjt med 5–10% per år märker sällan av motstånd.
2. Kräv proffsigt underhåll – En välskött bana lockar fler medlemmar och högre greenfee-intäkter.
3. Var öppen med ekonomin– Visa medlemmarna **exakt** vad det kostar att driva banan (t.ex. "1 fairway = X kr/år").
Slutord: Golf är en dyr sport, men många vill inte acceptera det. En klubb som vågar ta debatten och investera i kvalité kommer att vinna på lång sikt. **Vad säger dina medgolfare?**