Johan - säsongen 25 - Stack & Tilt

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
hericson

JohanAdministratör skrev:Ibland får jag frågan vad jag gör om dagarna, och så säljer jag CRM-system. Min arbetsgivare har precis blivit officiell leverantör av CRM-lösningar till LIV Golf, kika här, https://www.salesforce.com/campaign/liv-golf/
Där ser man. Då får du ta och besöka ett LIV event!
/ HE
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

hericson skrev: 03 jun 2025, 18:59
JohanAdministratör skrev:Ibland får jag frågan vad jag gör om dagarna, och så säljer jag CRM-system. Min arbetsgivare har precis blivit officiell leverantör av CRM-lösningar till LIV Golf, kika här, https://www.salesforce.com/campaign/liv-golf/
Där ser man. Då får du ta och besöka ett LIV event!
Jag har faktiskt en dialog just nu med Cleeks om att besöka dem när de spelar i England i juli.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Nu var det länge sedan jag uppdaterade dagboken här så det får bli ett inlägg idag med fokus på KM.

På Stockholms GK blir KM fullt varje år så de har ordnat det på följande vis. 50 platser tilldelas de anmälda med lägst HCP. I år ligger den gränsen på 3.0. Jag räknade att 27 spelare har +HCP och sedan ligger spelarna mellan 0 i HCP och 3.0.

Sedan finns det 10 platser till som man kvalar till. Förra året spelade jag det här kvalet och kom supersist på runt 95 slag.

I år har jag jobbat på en ny sving från grunden och nu inför KM hade det känts rätt kasst så jag tog en lektion med Thomas Klang som är den jag tränat med under året för att gå igenom grunderna igen. Tur var väl det då jag hade ett par delar av svingen som jag helt glömt bort men som Thomas hjälpte mig att träna på igen.
I tillägg till svinglektionen tog jag faktiskt en lektion/session med mental tränare som jag har följt länge på sociala medier. Han är engelsman och heter Lee Crombleholme. Till vardags jobbar han med DP World Tour-spelare men erbjuder enstaka sessioner till oss amatörer också. Så jag körde en timme med honom och han gav mig en del råd och idéer hur jag ska kunna få ut mer av mitt spel. En av nycklarna var en övning som heter Quiet Eye vilken går ut på att tysta alla tankar och låta huvudet vara tyst under slaget. Efter vår session gick jag ut och tränade på just Quiet eye och jag fick en riktig wow-upplevelse.
Dagen efter hade jag 78 slag när jag spelade med vänner och dagen efter det var det kval till KM och då sköt jag 73 och vann kvalet. Så övningen och begreppet gjorde verkligen stor skillnad för mig. Det känns verkligen som att det är en del som jag aldrig har kunnat i spelet. Mitt huvud har alltid varit fullt av tankar vid svingandet. Men nu så går allt av sig självt.

Nu blir det här inlägget väldigt långt så jag rundar av med att skriva att det ska bli kul att fortsätta träna på att tysta ned huvudet med hjälp av Quiet eye-begreppet och att spela KM imorgon med två proffs kommer att bli riktigt inspirerande!

Någon mer som testat övningen Quiet eye?
Användarens profilbild
greendevil

Nej, men det här låter väldigt intressant. Skulle du kunna beskriva lite mer kring det, eller länka till nån matnyttig/korrekt startpunkt?
D: Callaway Rogue Sub Zero 3W: Callaway Epic Speed DI: Srixon Z U65
Järn: Wilson Staff Model CG Wedge: Vokey SM6 (54,58) Putter: Cleveland Huntington Beach
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

greendevil skrev: 29 aug 2025, 15:43
Nej, men det här låter väldigt intressant. Skulle du kunna beskriva lite mer kring det, eller länka till nån matnyttig/korrekt startpunkt?
Tja Greendevil,
Den här videon var väldigt bra, https://www.youtube.com/watch?v=qIG1ZT3-a_A

Men för att väldigt kort förenkla. Quiet eye betyder att du låser fast blicken. I golf så låser du fast blicken vid bollen. Kanske till och med på något så litet som en specifik dimple. Jag har gjort röda prickar på bollen för att ha något att fokusera på. Taylor Made har ju tagit fram sin PIX-boll full av färdiga fokuspunkter, även Callaway och Bridgestone har liknande varianter.
När jag låser blicken på pricken, så stillar det inte bara min blick från att flacka iväg, det stillar också mitt fokus. Genom att enbart titta på pricken verkar jag aktivera min atletiska hjärnhalva och stänga ned min analytiska/tänkade halva. Så att jag släpper svingtankar/tekniktankar vid slaget.

Ungefär så... var det förståeligt?
KarstenJr

Eller

Quiet Eye (på svenska ofta "lugn blick" eller "stadig blick") är en visuell teknik där puttaren under en kritisk period fokuserar sin blick intensivt och orörligt på en specifik punkt på bollen eller på banan innan och under inledningen av själva puttrörelsen. Målet är att syfta till att hjärnan ska samla in optimal visuell information för att skapa en mer precis och stabil rörelse.

Djupdykning: Vad Quiet Eye innebär i praktiken
Det handlar inte bara om att "titta på bollen". Det är en specifik och avsiktlig metod.

1. Vart och hur länge man tittar:

Fokuspunkt: De flesta tränare rekommenderar att man fokuserar på bollens bakre del (just där putterens ansikte träffar den) eller på en specifik märkning på bollen under den kritiska fasen.

Faserna: Processen brukar delas upp i:

Sikte: Du ställer dig upp och siktar linjen.

Den kritiska "Quiet Eye"-fasen: När du står över bollen, innan du börjar svinga. Här sänker du blicken och fokuserar intensivt och orörligt på din valda punkt på bollen. Denna fokusperiod varar vanligtvis 2-3 sekunder.

Rörelsen: Under själva genom-svingen håller du kvar fokus på den punkten. Målet är att ögonen ska vara kvar på punkten även efter att puttern har träffat bollen. Du ska höra när bollen går i hålet, inte se den rulla dit.

2. Varför det fungerar (Vetenskapen bakom):

Forskning inom motorisk kontroll och sportpsykologi har visat att experter inom precisionssporter (som golf, basket, fotbollsmålvakter) har en annan ögonrörelsemönster än nybörjare.

Minskar distraktioner: Genom att aktivt fokusera på en enda punkt "stänger du ute" yttre distraktioner (publiken, vind, etc.) och inre distraktioner (tankar på resultat, teknik etc.). Det hjälper dig att vara "i nuet".

Ger bättre rumsuppfattning: Den stabila blicken låter hjärnan samla in exakt information om avstånd, lutning och bollens position i förhållande till puttern. Detta skapar en mer exakt motorisk plan för själva slaget.

Sänker ångest: Att ha en tydlig och specifik visuell rutin minskar osäkerhet och konkurrerande tankar, vilket i sin tur minskar prestationsångest.

Förbättrar koordinationen: En lugn blick leder till en lugnare och mer kontrollerad kroppsrörelse. Ögonen leder helt enkelt svingen.

Hur du tränar upp din "Quiet Eye"
Medvetenhet: Börja med att bara lägga märke till var dina ögon rör sig under en putt. Tittar du på bollen, på hålet, på puttern? Blir blicken vilsen?

Välj en punkt: Välj en specifik punkt att fokusera på (t.ex. en linje eller en tillverkarens logga på bollens bakre del).

Räkna: När du står klar över bollen, sänk blicken till din punkt och räkna mentalt "ett- två-tre" medan du håller blicken absolut stilla. Initiera sedan svingen.

Öva med feedback: Lägg två tees på marken så att bollen precis får plats mellan dem. Målet är att putta bollen rakt fram utan att den nuddar tees-en. "Quiet Eye"-tekniken kommer att hjälpa dig att träffa centrum av putterns ansikte och skicka iväg bollen rakare.

Sammanfattning
Quiet Eye innebär alltså inte bara att "titta på bollen", utan att medvetet och aktivt hålla blicken stadigt fokuserad på en specifik punkt under en kritisk period före och under putten för att förbättra precision, fokus och konsistens.

Det är en enkel men extremt kraftfull teknik som omedelbart kan förbättra din putting om du börjar träna på den. Många av världens bästa puttare (som Tiger Woods under sin prime) använder denna teknik, även om de inte alltid benämner den vid namn.

Testa det nästa gång du är på puttinggreenen – du kommer att märka skillnaden!
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Tack Karsten, det var utförligt svarat och många delar i svaret är spot on.
Det ser väldigt mycket ut som ett ChatGPT-svar va? Det är inte dina egna erfarenheter va? Eller har du testat själv?
Användarens profilbild
greendevil

JohanAdministratör skrev: 29 aug 2025, 19:52
greendevil skrev: 29 aug 2025, 15:43
Tja Greendevil,
Den här videon var väldigt bra, https://www.youtube.com/watch?v=qIG1ZT3-a_A

Men för att väldigt kort förenkla. Quiet eye betyder att du låser fast blicken. I golf så låser du fast blicken vid bollen. Kanske till och med på något så litet som en specifik dimple. Jag har gjort röda prickar på bollen för att ha något att fokusera på. Taylor Made har ju tagit fram sin PIX-boll full av färdiga fokuspunkter, även Callaway och Bridgestone har liknande varianter.
När jag låser blicken på pricken, så stillar det inte bara min blick från att flacka iväg, det stillar också mitt fokus. Genom att enbart titta på pricken verkar jag aktivera min atletiska hjärnhalva och stänga ned min analytiska/tänkade halva. Så att jag släpper svingtankar/tekniktankar vid slaget.

Ungefär så... var det förståeligt?
Förståeligt, tack. Hur ser din preshot rutin på ett ungefär? Tänker utifrån min egen "verklighet", med en enkel rutin baserad på Vision54 "beslutslåda" och "utförandelåda". När man kliver fram till bollen för att utföra slaget man beslutat om tidigare, så bör det ju vaa en smal sak att lägga till den typen av process du beskriver för Quiet Eye. Markering på bollen är ju en enkel sådan fokuspunkt (jag har liknande "trigger" när jag spelar padel exvis, fokuserar blicken på en punkt på grepplindan innan bollen spelas).
D: Callaway Rogue Sub Zero 3W: Callaway Epic Speed DI: Srixon Z U65
Järn: Wilson Staff Model CG Wedge: Vokey SM6 (54,58) Putter: Cleveland Huntington Beach
KarstenJr

JohanAdministratör skrev: 31 aug 2025, 08:08 Tack Karsten, det var utförligt svarat och många delar i svaret är spot on.
Det ser väldigt mycket ut som ett ChatGPT-svar va? Det är inte dina egna erfarenheter va? Eller har du testat själv?
använder inte chatgpt men använder ai som ger svar på frågan
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

greendevil skrev: 01 sep 2025, 13:12
Förståeligt, tack. Hur ser din preshot rutin på ett ungefär? Tänker utifrån min egen "verklighet", med en enkel rutin baserad på Vision54 "beslutslåda" och "utförandelåda". När man kliver fram till bollen för att utföra slaget man beslutat om tidigare, så bör det ju vaa en smal sak att lägga till den typen av process du beskriver för Quiet Eye. Markering på bollen är ju en enkel sådan fokuspunkt (jag har liknande "trigger" när jag spelar padel exvis, fokuserar blicken på en punkt på grepplindan innan bollen spelas).
[/quote]

Jag ställer mig bakom bollen för att ta sikta, hittar en punkt framför bollen som jag använder som sikte.
Tar möjligtvis en provsing, dock inte ofta.
Sedan ställer jag upp mig för slag, intar rätt position och när det är gjort hittar jag en punkt på bollen och tar ett djupt andetag in, och släpper ut samtidigt som jag slappnar av och känner axlarna slappna av. När jag är avslappnad kikar jag på punkten och påbörjar svingen. Under svingen ser jag inget annat än punkter och låter kroppen gå av sig självt.
Skriv svar