Driver och svingvikt

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Bosda

Hej!

Jag har 15 i handicap och sitter med en relativt ny driver som är utprovad av en fitter. Med tanke på mitt handicap så inser jag att min sving och bollträff inte är konsekvent, vilket ibland (lite för ofta) gör att bollen inte landar på fairway.

Jag har under en tid provat att greppa ner ca 1 tum vilket lett till att jag får betydligt bättre resultat med rakare slag. Det känns inte som att nedgreppningen påverkar längden i mina slag och jag är nöjd med att ha en spelbar boll på andraslaget.

Nu till min fråga/fundering.
En kapning påverkar svingvikten, det har jag läst, och om jag skulle följa teorin så skulle jag byta svingvikt då en kapning och nedgreppning för mig känns som samma sak. Skulle ett byte verkligen påverka mig och mina slag?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Jag tror inte att det skulle vara värt mödan. Hade jag varit du hade jag fortsatt greppa ned och hitta den konsekventa bollträffen snarare än börja förändra utrustningen.
KarstenJr

Ja, ett byte av svingvikt kan absolut påverka dig och dina slag, men hur mycket och på vilket sätt beror helt på din teknik, styrka och känsla. För många amatörer är effekten märkbar och viktig.

Längre förklaring:
1. Kapning vs. Nedgreppning – Skillnad och likhet:

Kapning (Club Shortening): När du kapar ett skaft blir klubban kortare. En kortare klubba har en lägre svingvikt (mer kännbart som "lättare att svinga"). Den primära effekten är att du troligen kommer att tappa distans (eftersom svänglängden blir kortare), men du kan få bättre kontroll och träffsäkerhet.

Nedgreppning (Gripping Down): När du "gripper down" eller tar ett nedgrepp, d.v.s. håller längre ner på skaftet, gör du i princip exakt samma sak: du förkortar effektivt klubblängden. Precis som vid en kapning sänks svingvikten och du får mer kontroll på bekostnad av potentiell distans.

Din intuition är alltså helt rätt: Båda metoderna påverkar klubbräckans längd och därmed dess svingvikt och egenskaper. Skillnaden är att nedgreppning är temporärt, medan kapning är permanent.

2. Skulle ett byte (efter kapning) verkligen påverka mig?

Här är de faktorer som avgör:

Känsla och Timing: Svingvikt är en av de viktigaste faktorerna för en golfers timing och rytm. En förändring, även om den bara är på några få "swing weight points" (t.ex. från D2 till C9), kan störa din inre klocka. En klubba som känns för lätt kan få dig att tappa känslan för klubbloddets position under svingen, vilket kan leda till dåliga träffar. En som känns för tung kan göra svingen trög och seg.

Bollflykt: En lättare svingvikt (lägre swing weight) efter en kapning kan göra det svårare att få bra bollflykt, speciellt om du har en långsam svinghastighet. Du kan komma att skapa mindre spin och ha svårt att få bollen att stiga ordentligt.

Konsekvens: Om du bara kapar en klubba (t.ex. din driver) och inte justerar vikten, kommer den att kännas annorlunda jämfört med resten av bagen. Det kan skapa en inkonsekvens som försvårar spelet. Målet är oftast att alla klubbor ska kännas så lika som möjligt i vikt och balans.

Vad bör du göra?

Testa först med nedgreppning: Innán du kapar en klubba permanent, testa genom att ta ett nedgrepp. Spela ett par hundra bollar på drivingrängen eller på banan där du medvetet greppar klubban 1-2 tum nedåt. Känn efter:

Blir jag träffsäkrare?

Tappar jag för mycket distans?

Känns klubbbalansen bra eller "off"?
Det här är den bästa och enklaste simuleringen du kan göra.

Om du kapar – justera gärna svingvikten: Om du bestämmer dig för att kapa, är det starkt rekommenderat att återställa den ursprungliga svingvikten. Detta görs vanligtvis genom att:

Lägga till ledvikt i klubbhuvudet. En klubbmakare kan borra ett hål i klubbhuvudet och lägga in vikt (oftast med tungstenpasta) för att kompensera för den vikt som "försvann" när du kapade skaftet.

Använda hjälpvikter (hos vissa tillverkare).

Sammanfattning:

Din fundering är korrekt. Att kapa en klubba påverkar svingvikten avsevärt, på ett sätt som liknar att ta ett nedgrepp. Kompenserar du inte för detta kommer klubban med stor sannolikhet att kännas annorlunda. För en erfaren och känslig spelare kan detta störa hela spelet. För en nybörjare kanske effekten är mindre, men den finns där.

Rekommendation: Testa med nedgreppning först. Gillar du känslan, kapa och överväg att låta en klubbmakare justera vikten i huvudet för att få tillbaka en bekväm balans. Det är en investering som ofta är värd besväret för att bevara känslan i dina klubbor.

Hoppas detta svarar på din fundering!
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG 50 9,54 10,58 12
P: The Wilson 8802
Bosda

Hej och tack för utförligt svar.

Jag kommer att köpa ett skaft till och testa. Är nyfiken på hur långt man kan gå i ämnet "kortare skaft vs mer kontroll vs tappad längd". Bör jag i så fall skaffa samma eller liknade skaft som jag har eller ska jag skaffa ett mjukare skaft och kapa? Tänker att ett skaft som kapas borde bli lite styvare (har dock inget belägg mer än logik för den teorin :? ). Min tanke är att kapa i skaftets övre ända.

Mitt driverhuvud har utbytbara vikter. Finns det något enkelt sätt, tabell, metod eller liknande, för att ta reda på svingvikt/viktkompensation för olika skaft? Eller krävs det en fitter?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Möjligtvis att @egon här på forumet kan hjälpa dig.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon

JohanAdministratör skrev: 26 nov 2025, 12:04 Möjligtvis att @egon här på forumet kan hjälpa dig.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Oj, har inte varit inne här på ett tag.

Det som Karsten skriver stämmer. Min förklaring till samma saker kanske skiljer sig något men i det stora hela 👍.
Det man behöver tänka på är att när ett skaft tillverkas så har det en bestämd huvud- och grepp-vikt i åtanke.

Praktiskt sett: Säg att ett 50g stiff mynnar ut i D1 (i den skaftlängd du valt t.ex 45.5”) då kommer ett 60g stiff landa på D2 (samma spellängd).

Om man viktar om huvudet för att uppnå olika svingvikt så ändrar man ofelbart på flex. Eftersom flex är så missförstått så kanske det krävs lite kunskap om det. Flex ger känslan på klubban och den förutsätter att man har standardvikter (give or take) på grepp och huvud. Svingvikt förändras mha. skaftvikt.
Då ett 50g och 60g stiff-skaft (samma skaftserie) syftar till att förmedla samma känsla och bollflykt så förändras den markant om man går utanför standard. Det ”felet” upptäcks med svingviktsvågen och det finns otaliga YouTube klipp på folk som viktar om klubbor för att uppnå nåt så trivialt som en specifik svingvikt. Ja, trivialt… för svingvikten må tala om hur balansen på klubban är men om den manipuleras kan/brukar det helt ändra den tanke en person har om vilken svingvikt de ”behöver”. Kort o gott… D3 i klubba X förmedlar inte samma känsla som D3 i klubba Y. De som manipulerar svingvikt via klubbhuvudet (och gör en grej av det) gör det helt i onödan och helt på en egen förskyllan då korrekta vikter på allt (som man väger upp i förväg) ger ett säkerställt resultat.

Så… Flex och total vikt på klubban är det som ger känslan.

Att bara kapa ett befintligt skaft i butten (greppänden) tycker många tillverkare är ok. Det är lite mer kompl. än så (vad som händer med flex etc.) men det är få klubbmakare som håller med. Man mäter flex genom att klämma fast skaftet i greppänden och sedan belasta det. Endera med en tung vikt och en deflection board eller genom att sätta det i rörelse och mäta svängningar.

Betänk då att ett skaft är uppbyggt med en t.ex en 5” lång butt (där skaftet är lika stort/lika många lager grafit) och skaftet benämns butt stiff (dvs. den är styvare i butten relativt tippen). Vi tar bort 1-2” mer än vad tillverkaren tänkt och vips så har vi gjort flexet softare trots att en kortare spellängd generellt ger styvare flex. Sen balanserar vi det med mer vikt på huvudet!! Ett lagom tungt stiff blev plötsligt ett lätt men sladdrigt Reg. Jag är ingen svingtränare men vad det gör för förmågan att träffa bollen bra, det vet jag.

Lite mer tekniskt:
För vi sen över butt-stiff på balansen (det vi kallar svingvikt) så är det ofelbart så att flera lager grafit även ge mer vikt. Många lättviktskaft av högre kvalitet är butt-stiff och blir därmed counter balanced varesig det är uttalat eller ej. I stålskaft-världen är KBS flesta modeller counter’ . Det kan sätta fingret på varför många endera älskar eller hatar deras skaft.

Svingvikt är absolut inte oviktigt men det tillskrivs mycket för att det är en enkel sak att både räkna ut och ”skylla på” när man inte gjort jobbet.
Med det sagt… vill man ändra svingvikt på en klubba så är det i greppänden man ska jobba. Detta pga. av att allt som görs där i vikt, inte ändrar flex alls. Kapa … se ovan.

Det enklaste (i min värld) är att välja skaft för att bygga mot standard och ha tolerans för att kunna klara sig med 2-3 svingviktspunkter upp/ner. Det är 30-70g grepp(vikt).

Sen … finns det massor av teorier/praktik i varför man ska välja skaftvikt, flex och allt sånt samt hur dessa påverkar varandra…. men det är än mer nördigt och troligen ännu svårare att förklara. 😉

Egon
Skriv svar