Eftersom det var så många som visade intresse för mitt Instagram-inlägg om den mentala träning jag gjort nyligen, tänkte jag att det vore kul att starta en tråd här. Jag delar med mig lite kort om min upplevelse, så kan vi använda tråden för att diskutera mental träning eller om ni har några frågor!
Bakgrund: Hur jag hittade Lee
Allt började med att jag hittade coachen Lee genom appen Centered https://apps.apple.com/se/app/centered- ... 6748621962. Han har bland annat sessioner där om hur man ställer rätt frågor till sig själv inför en runda, samt hur man tränar på rangen för att komma bäst förberedd till banan. Efter att ha följt honom i sociala medier slog jag till på hans onlinekurs via hans hemsida, Winning Golf Mind. https://www.winninggolfmind.com/
Från teori till handling: Sessionen inför KM-kvalet
Efter att ha konsumerat mycket material online kände jag att det var dags att boka en livesession för att se om det kunde lyfta mitt spel. Vi satte upp ett Google Meets-möte bara några dagar senare vilket passade perfekt då det råkade vara dagen innan kvalet till KM på min hemmaklubb Stockholms GK. HCP-gränsen för att gå rakt in i KM var 2,8. Med mina 4,5 behövde jag alltså kvala. Resultatet? Jag lyckades faktiskt vinna kvalet, mycket tack vare ett grymt mentalt läge och en fantastisk caddie!
Hur sessionen gick till
Vi började med en kort "discovery-fas" på några minuter där vi snackade lite skit och lärde känna varandra. Jag berättade om min familjesituation, min golfbakgrund och min tävlingsvana så att han fick en uppfattning om vem jag är.
Sedan gick vi rakt på sak. Han frågade rakt ut varför jag behövde hjälp, och jag beskrev något som jag tror att väldigt många av er kan känna igen sig i:
- Jag slår fantastiskt på rangen, men får inte ut det på banan.
- Jag kan vara i kanonform, men när det blir tävling skjuter jag plötsligt 20 slag sämre.
- Jag fastnar i tekniktänk över bollen, blir låst och börjar toppa bollen.
- Jag har vissa specifika "spökhål" på banan där jag i stort sett alltid misslyckas.
1. Train Hard – Fight Easy (Ta rangen till banan)
Under säsong tyckte Lee att jag skulle skippa det rena tekniktänket på rangen och istället träna på prestation. Träningen måste bli mer utmanande och efterlikna pressen på banan.
Övning: Välj ut ett mål på rangen (t.ex. en målgreen). Du ska sätta 3 bollar på den greenen och räkna hur många totala försök det krävs. Gör detta på 3 olika mål på olika avstånd.
Regeln: Du får inte avsluta förrän du har satt 3 bollar på varje mål.
Den mentala effekten: När du står där på boll 10, 11 eller 12 och bara behöver en träff till för att få gå hem, så kommer frustrationen och pressen krypande. Det är exakt den känslan du lär dig att hantera. Om det tar 27 bollar totalt första gången, blir målet att slå färre bollar nästa pass.
2. Quiet Eye-processen (Släpp svingtankarna)
För att få bort tekniktänket precis över bollen rekommenderade han Quiet Eye. Det är superenkelt: du fokuserar blicken stenhårt på en specifik punkt/prick på bollen och håller kvar blicken där genom hela slaget.
Genom att låsa blicken på bollen kopplar du på den atletiska delen av hjärnan i stället för den analytiska/teoretiska.
För mig har detta totalförändrat min bollträff till det bättre. Tydligen gör proffset Andy Sullivan exakt samma sak. När han spelade Ryder Cup 2016 var det det enda han fokuserade på vid första utslaget: "Titta på pricken". Ni kan spana in en video med honom här: https://www.youtube.com/watch?v=Qt6p42jKQDU
Sammanfattning
Det här var de två absolut mest givande delarna från vårt samtal, och det har hjälpt (och fortsätter hjälpa) mitt spel något enormt.
Om ni vill komma i kontakt med Lee gör ni det bäst via hans hemsida. Det finns också massor av gratis content med honom online. Faktum är att det släpptes ett helt nytt poddavsnitt med honom precis idag som ni kan kika på här: https://www.youtube.com/watch?v=WYe5X8o6O9g
Vad har ni för erfarenheter av mental träning? Har ni testat liknande övningar, eller har ni några spökhål ni inte blir av med? Fråga på om ni undrar något om mitt pass med Lee!
Jag kan varmt rekommendera att du bokar in en session med honom. Det kostar en hel del, men det ger så otroligt mycket tillbaka enligt mig!