Vad skulle du betala för obegränsat med lektioner?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Både en hypotetisk men ändå allvarlig fråga. Som golfinstruktör är jag väldigt intresserad av era åsikter vad gäller just detta.

Ta detta scenario framför er; Golftränaren på er hemmaklubb är fullt utbildad inom svenska PGA, diverse vidareutbildningar och är dessutom utbildad Personlig Tränare. Därtill visar hen ett enormt intresse i golfen och fortsätter konstant att utbilda sig och öka sin kunskap vad gäller kropp, knopp och golfsving. Tränaren har tillgång till de senaste systemen vad gäller bollradar, höghastighetsfilmning och liknande. Ja, helt enkelt en tränare på precis den nivå jag är. Ja, en klon av mig men på er hemmaklubb helt enkelt.

Om denna tränare erbjöd obegränsat antal lektioner om det så är i gymmet, på golfbanan eller på rangen spelar ingen roll. Tillsammans med alla de tester, återkopplingar med mera som ingår. Du får träningsschema för gymmet och golfträningen, du får till och med en ordentlig genomgång av kosten. Allt med målet att förbättra dig som golfspelare, oavsett nuvarande nivå.

De begränsningar som skulle vara är följande;
Lektionerna begränsas till 50 minuter åt gången, som mest en om dagen. Bortsett de gånger du screenas, filmas och mäts.
Lektioner måste bokas åtminstone 2 dagar i förväg.
Lektionerna bokas i mån av plats.
Lektioner som bokas men inte utnyttjas betalar du gällande lektionstaxa för.
Under en bestämd 9 månaders period - detta fall mars till och med december.

Ett helhetskoncept med andra ord - hur mycket skulle du i dagsläget vara villig att betala för att du skulle köpa det?

//Max
Kodiak
Inlägg: 48
Blev medlem: 10 maj 2014, 22:50
Ort: Sundsvall

Intressant koncept men oj vad svårt att säga vad jag vill betala... Jag antar att vi pratar en månadsavgift eller årsavgift. Jag skulle nog vara intresserad under mars-aug/sep men jag bor ju mitt i Sverige så säsongen är ganska kort.

Jag har de senaste åren lagt ca 1500-2500 kr/år på lektioner och då tror jag att jag lägger mer än genomsnittet.

Men jag slänger ur mig 1000 kr/månad. Samtidigt utgår jag (och förstår jag) från att du tycker det bör kosta minst det dubbla... Men vad jag är beredd att betala hänger ju ihop med hur hårt jag satsar, vad jag har för ekonomi, hur mycket jag räknar med att utnyttja din tid.

Har du funderat på marknadspotentialen? Hur många på klubben är det som tränar målmedvetet, tar lektioner regelbundet och därmed kan vara intresserad av idén? Om det är en månadskostnad man betalar, hur mycket tid kommer det innebära för dig? Tänk om jag vill ha 30 lektioner på en månad... Tio andra vill detsamma, då har du 10 lektioner om dagen och vad blir intäkten?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Betalningssätt är naturligtvis lite rörligt och jag förstår att det kommer att vara väldigt olikt från person till person. Som du säger beror det på många faktorer också. Tanken är att hålla mina åsikter om priset ute, det är ju faktiskt så att oavsett vad jag tycker det är värt måste fortfarande spelare vara villiga att betala.

Jag glömde även ta med att det är begränsat till tio personer varje period. Just för att inte ha 30 lektioner om dagen men även för att skapa lite av en unik miljö för de som är med.

Tack för dina tankar och idéer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Helt värdelöst enligt mig, jag kan tänka mig att ändringen/ändringarna man får av lektionen borde ta minst 2-4veckor +. På 9 månader blir det 9-18 lektioner. Någon form av 10 lektioners avgift kan jag se att skulle fungera även om jag tycker det är mycket.

Obegränsat är väl att ta i ganska mycket.


Jag glömde även ta med att det är begränsat till tio personer varje period. Just för att inte ha 30 lektioner om dagen men även för att skapa lite av en unik miljö för de som är med.
Finns väl gruppträning, de är vad jag vet oftast prisvärda.
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

trippelhej skrev:Helt värdelöst enligt mig, jag kan tänka mig att ändringen/ändringarna man får av lektionen borde ta minst 2-4veckor +. På 9 månader blir det 9-18 lektioner. Någon form av 10 lektioners avgift kan jag se att skulle fungera även om jag tycker det är mycket.

Obegränsat är väl att ta i ganska mycket.


Jag glömde även ta med att det är begränsat till tio personer varje period. Just för att inte ha 30 lektioner om dagen men även för att skapa lite av en unik miljö för de som är med.
Finns väl gruppträning, de är vad jag vet oftast prisvärda.
Känner att jag måste hoppa in här.
2-4 veckor för att göra en förändring? Ja det kanske tar den tiden innan du ser en tydlig förändring.
Det optimala är ju att få träna med sin tränare varje dag för att konstant få feedback på att du gör rätt saker.
Att ta en lektion och sedan vänta 4 veckor tills nästa känns däremot helt värdelöst om du bedriver någon form av satsning.
Feedback på att du gör rätt är väldigt viktigt.
Möjligheten att utvecklas om man ska jämföra privatlektioner mot gruppträningar är ju rätt så "enorma".
Men allting kommer till slut ned till vad man har för ambitioner och hur mycket pengar man är villig att lägga ned på sin golf.

Jag har väldigt svårt att sätta ett pris på vad du skulle kunna ta för det här Max.
Men i mina ögon är det väldigt intressant.
Beror ju sedan på vilka som du har tänkt att attrahera, spelare som vill ta sig till en tour eller som bara vill komma ned i hcp.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Helt värdelöst enligt mig, jag kan tänka mig att ändringen/ändringarna man får av lektionen borde ta minst 2-4veckor +. På 9 månader blir det 9-18 lektioner. Någon form av 10 lektioners avgift kan jag se att skulle fungera även om jag tycker det är mycket.

Obegränsat är väl att ta i ganska mycket.

Finns väl gruppträning, de är vad jag vet oftast prisvärda.
Intressant svar Trippelhej. Jag förväntade mig något typ det här svaret av någon och jag förstår vad du menar. Och självklart om du är golfintresserade men inte lägger allt för mycket tid på golfen utöver själva spelet, då kanske det bara är aktuellt att ta bort en stor miss eller köra fast en quickfix så slicen med drivern kommer allt mindre tex. På samma sätt förstår jag att detta upplägg inte vore för alla.

Låt mig förklara hur jag ser det - om jag (eller någon annan) skulle erbjuda detta upplägg så tänker jag ungefär såhär. Detta skulle vara riktat till spelare av alla nivåer som anser att golf är värt att lägga både tid och pengar på utöver spelet på banan. För spelare av alla nivåer som vill bli bättre och vara under konstant utveckling, övervakat av någon som tar hand om dig hela vägen. En förändring på en del av spelet kanske tar tre veckor, men lägg där till att du har kanske tio olika delar av spelet att ta hänsyn till och du har trettio veckor framför dig. Utvecklingen du får i en grupp gentemot privat går inte heller att jämföra. Vilket också är en del, de som inte vill betala så mycket får gärna vara med på de billigare gruppalterantiven en gång i veckan.

Som sagt, det är självklart inte för alla och många kommer nog fnysa åt idén. Vilket jag förstår. Men trots det vore det roligt att höra! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag pröjsar idag 600 spänn i månaden för mitt SATS-kort. Det skulle ju direkt slopas.
Så där har vi 600 spänn.
Sen skulle jag själv värdera obegränsat med lektioner oerhört värdefullt.

Förutsatt att tillgängligheten på tränaren är god skulle jag nog kunna tänka mig att pröjsa 1000-2000 / månad.
1000 om det är svårbokad, 2000 om det är lätt att boka...Jag skulle kunna tänka mig att på Kungsängen där jag är med att det skulle vara väldigt fullbokat.

Som första spontana tanke.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

mrgbg skrev:
trippelhej skrev:Text
Känner att jag måste hoppa in här.
2-4 veckor för att göra en förändring? Ja det kanske tar den tiden innan du ser en tydlig förändring.
Det optimala är ju att få träna med sin tränare varje dag för att konstant få feedback på att du gör rätt saker.
Att ta en lektion och sedan vänta 4 veckor tills nästa känns däremot helt värdelöst om du bedriver någon form av satsning.
Feedback på att du gör rätt är väldigt viktigt.
Möjligheten att utvecklas om man ska jämföra privatlektioner mot gruppträningar är ju rätt så "enorma".
Men allting kommer till slut ned till vad man har för ambitioner och hur mycket pengar man är villig att lägga ned på sin golf.

Jag har väldigt svårt att sätta ett pris på vad du skulle kunna ta för det här Max.
Men i mina ögon är det väldigt intressant.
Beror ju sedan på vilka som du har tänkt att attrahera, spelare som vill ta sig till en tour eller som bara vill komma ned i hcp.
Jag pratar om den stora delen golfare, vilket kanske var fel. Detta skulle då rikta sig till de få som vill satsa på golf och jag tror inte det är många, lektioner varje dag + gym x dagar i veckan, skulle tro att det är väldigt få.

Nu har jag dålig koll på hur de bättre/ satsarna gör men jag tror att några på min klubb blir sponsrade, för mig låter det som denna "grupp" golfare är så liten att de kan få någon deal av pron.

Hur gör denna "grupp" spelare i dagsläget?.
Intressant svar Trippelhej. Jag förväntade mig något typ det här svaret av någon och jag förstår vad du menar. Och självklart om du är golfintresserade men inte lägger allt för mycket tid på golfen utöver själva spelet, då kanske det bara är aktuellt att ta bort en stor miss eller köra fast en quickfix så slicen med drivern kommer allt mindre tex. På samma sätt förstår jag att detta upplägg inte vore för alla.

Låt mig förklara hur jag ser det - om jag (eller någon annan) skulle erbjuda detta upplägg så tänker jag ungefär såhär. Detta skulle vara riktat till spelare av alla nivåer som anser att golf är värt att lägga både tid och pengar på utöver spelet på banan. För spelare av alla nivåer som vill bli bättre och vara under konstant utveckling, övervakat av någon som tar hand om dig hela vägen. En förändring på en del av spelet kanske tar tre veckor, men lägg där till att du har kanske tio olika delar av spelet att ta hänsyn till och du har trettio veckor framför dig. Utvecklingen du får i en grupp gentemot privat går inte heller att jämföra. Vilket också är en del, de som inte vill betala så mycket får gärna vara med på de billigare gruppalterantiven en gång i veckan.

Som sagt, det är självklart inte för alla och många kommer nog fnysa åt idén. Vilket jag förstår. Men trots det vore det roligt att höra! :)
Jag ser ju lektioner som en sista utväg och det är väl kanske därför jag tycker som jag tycker.

Du har väldigt rätt om att det finns många delar och detta har ju såklart glömt bort. Gällande gruppträning så sa du själv att det var upp till 10 pers vilket jag tolkar som gruppträning.

Hur gör de bättre spelarna idag vad gäller lektioner?.

[/quote]
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul diskussion detta.

Johan, förstår att det beror på flera faktorer. Det blir svårt att avgöra för en annan samtidigt. Vad hade ni tyckt - bättre att betala i månaden eller en klumpsumma?

Angående 10 personer så menar jag totalt 10 personer som kan köpa dessa paket. Alltså inte alla samtidigt utan att det endast är tio personer som kan ha obegränsat, med andra ord tio personer som får mitt fulla fokus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Spelare som satsar, oavsett nivå egentligen har väldig tillgång till sina tränare. Som redan nämnts är rätt och riktig feedback enormt viktig och det är ofta vad tränarrollen innebär hos bättre spelare..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar