Helger kan jag absolut förstå, går man ut före 18:00 så får man skyll sig själv. Det är vardagarna jag är mest irriterad över. Man tappar väldigt lätt spelet när man blir att vänta. Idag gick vi 2 boll och vi valde att gå från 10an till 12 och på hål 15 kom vi bakom en 5 boll...tog väl säkert 1,5-2 timmar innan vi avslutet hål 18.
Det är otroligt tröttsamt att gå första 10 på lite under 2 timmar och 6 sista på samma tid.
Vänta, vänta och vänta
Just detta ämne verkar diskuteras en del i senaste Svensk Golf - där ledarskribenten försöker dela in golfarna i slöfockar och de som vill skynda och att vi måste hitta ett sätt att samsas. Inte vet jag om jag är någon som skyndar mig eller om jag anser de framför vara slöfockar. Men i min värld handlar det snarare om vett och etikett än att lära sig samsas. Tar det 5 timmar när de är fullt med fyrbollar på banan gnäller jag aldrig. Men när det är tomt på resten av banan och det är en stoppkloss i vägen, då har vi ett problem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Sandstream
Jag markerar alltid min boll, gör rent den med handen och riktar in strecket där jag vill att bollen ska starta.Golfprylar skrev:Det här med att markera bollen är ju något som alldeles för många håller på med. Om en annan boll ska rulla i närheten eller om den behöver rengöras så självklart men annars finns det få anledningar till att markera en boll.
Största hotet mot golfklubbarnas överlevnad är de långa rundorna. Inte många som har ett liv och som samtidigt har tid att ägna 5 timmar åt att vänta på personer framför som vimsar runt och gör allt för att en runda ska ta så lång tid som möjligt.
Problemet är att golfare tror att varje slag är värt en vinst i någon majortävling. Har aldrig sett att någon normal golfare tjänar på 3 provsvingar och att läsa puttlinjer från flera håll.
I min värld ska inte en 2 boll ta mer än max 3 timmar. Alla kan slå ett dåligt slag. Går detta slag 30 meter in skogen/högt gräs. Droppa direkt, skippa sökandet som är memingslöst i alla fall.
Det som jag irriterar mig mest på är inte dåliga slag framför mig utan den totala brist på fokus man ofta ser. Ojdå ska jag slå ut, ska jag ha en peg då, oj jag ska visst hitta en boll också. Oj jag ska ju välja klubba också. Nu har jag puttat klart, då ställer jag mig 1 meter utanför green, tar fram scorekortoch skriver, sedan ska puttern ned i bagen, sedam börjar jag gå från green.
Spara minuter på varje hål. Ta puttern i handen, börja gå mot nästa tee, skriv score och sätt tillbaks puttern under gång.
Problemet är att golfare tror att varje slag är värt en vinst i någon majortävling. Har aldrig sett att någon normal golfare tjänar på 3 provsvingar och att läsa puttlinjer från flera håll.
I min värld ska inte en 2 boll ta mer än max 3 timmar. Alla kan slå ett dåligt slag. Går detta slag 30 meter in skogen/högt gräs. Droppa direkt, skippa sökandet som är memingslöst i alla fall.
Det som jag irriterar mig mest på är inte dåliga slag framför mig utan den totala brist på fokus man ofta ser. Ojdå ska jag slå ut, ska jag ha en peg då, oj jag ska visst hitta en boll också. Oj jag ska ju välja klubba också. Nu har jag puttat klart, då ställer jag mig 1 meter utanför green, tar fram scorekortoch skriver, sedan ska puttern ned i bagen, sedam börjar jag gå från green.
Spara minuter på varje hål. Ta puttern i handen, börja gå mot nästa tee, skriv score och sätt tillbaks puttern under gång.
-
För mig och min polare tar 18 hål aldrig mindre än mellan 4-5 timmar, även om banan är nästan tom, men vi är då hög hcp'are också.
Utan tvekan går mest tid åt att vi missar rätt många slag, och ser vi vart bollen landade och det finns en bra referenspunkt i närheten så försöker vi oftast hitta den, har vi ingen bakom oss kan vi nog leta en 5 min. Men har vi däremot någon som börjar komma ikapp bakom oss släpper vi dem ALLTID direkt!
Utan tvekan går mest tid åt att vi missar rätt många slag, och ser vi vart bollen landade och det finns en bra referenspunkt i närheten så försöker vi oftast hitta den, har vi ingen bakom oss kan vi nog leta en 5 min. Men har vi däremot någon som börjar komma ikapp bakom oss släpper vi dem ALLTID direkt!
Driver: Cobra Fly-Z Pro
Fw: Cobra F8+ 3-4
Järn: Callaway Apex Pro 4-P
Wedge(ar): Cobra Tour Trusty 60', 56', 52'
Putter: Odyssey Versa #1 Wide
Fw: Cobra F8+ 3-4
Järn: Callaway Apex Pro 4-P
Wedge(ar): Cobra Tour Trusty 60', 56', 52'
Putter: Odyssey Versa #1 Wide
Detta onödiga letande..... Onödigt letande efter bollar som aldrigkommer återfinnas borde leda till att man plockas av banan.
En förlorad boll är inte hela värden under en sällskapsrunda. Om det är det spelar du med för dyra bollar eller har för gott om tid.
Har man ambitionen att hitta varje boll i skogen rekomenderas starttider på fredagar/lördagar efter kl.16.00.
En förlorad boll är inte hela värden under en sällskapsrunda. Om det är det spelar du med för dyra bollar eller har för gott om tid.
Har man ambitionen att hitta varje boll i skogen rekomenderas starttider på fredagar/lördagar efter kl.16.00.
-
Finns ett par 5 hål på min hemmabana där man ser runt 150m framåt, efter det så finns det en klocka som man ska ringa så att dom som står och väntar ska veta när dom kan slå ut. 8 av 10 ringer inte i klockan, roligt när man väntat 10-15min och sedan slår ut, går fram och ser att de står och puttar...
Går ju vända på det. Har man ambitionen att gå runt 18 på under 2,5 timmar så rekomenderas oxå samma tider.Tee skrev:Detta onödiga letande..... Onödigt letande efter bollar som aldrigkommer återfinnas borde leda till att man plockas av banan.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Hemmaklubb Albatross Gk
- Sandstream
Håller med!Wolfsheim skrev:Går ju vända på det. Har man ambitionen att gå runt 18 på under 2,5 timmar så rekomenderas oxå samma tider.
De som har bråttom anser av någon anledning att deras syn på hur lång tid en golfrunda ska ta är den rätta.
Att markera bollen tycker även jag är en självklarhet, men det gäller att det finns en tanke bakom. Många gör det bara för att, är du den typen av golfare kan du lika gärna putta på en skitig boll. Som tidigare nämnts är bristen på fokus i kombination med t.ex. bollmarkering ett enda slöseri med tid. Görs det med avsikt är det självklart något som bör göras.Sandstream skrev:Jag markerar alltid min boll, gör rent den med handen och riktar in strecket där jag vill att bollen ska starta.Golfprylar skrev:Det här med att markera bollen är ju något som alldeles för många håller på med. Om en annan boll ska rulla i närheten eller om den behöver rengöras så självklart men annars finns det få anledningar till att markera en boll.
Oavsett hur kommer det alltid finnas de som går långsammare och de som går fortare - man behöver få personer att lära sig bättre vett och etikett vad gäller genomsläppande - för då hade väl inte problemen kvarstått?