Varför just järnsjuan?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Hollowind

En sak jag noterat är att det är något speciellt med järnsjuan.

1: När man tittar på annonser för begagnade järnset är att det väääldigt ofta är järnsjuan som det läggs ut bild på för att den är mest sliten.

2: I filmen feel good-golfrullen "Tin Cup" med Kevin Costner, är järnsjuan den klubba han alltid kan lita på.

3: Det är ofta den klubba man får i handen när man ska provslå ett järnset

4: Det är (kanske p.g.a. punkt 3) nästan alltid den som plasten är avtagen från i butikerna, medan resten har plasten kvar.

Vad är anledningen till alla dessa grejer med just järnsjuan? Har någon facit eller teorier?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
BigBacon

Det finns väl egentligen flera saker man kan spekulera om. Det är mittenklubban, när någon ska provslå med en klubba så är sjuan naturlig då den är just i mitten, för att få ett hum om hur klubborna presterar så är den klubben den mest logiska att testa. Den är inte speciellt svår att slå med heller. För mig personligen så tycker jag även att sjuan är den skönaste klubban i bagen(förutom sand-wedgen såklart) och jag tror att många håller med.

Men som sagt, detta är spekulationer.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Klassisk klubba, det finns något speciellt med just den. Men jag vet inte riktigt vad det är.. :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar