Plikt för missat nedslagsmärke på green?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream

I en annan tråd hävde jag ur mig att man borde få ett pliktslag om man missar att laga sitt nedslagsmärke på green. Jag blir så förbannad när jag kommer upp på green och ser det totala föraktet för andra golfare och banarbetarna som sliter med att ge oss fina ytor att putta på.

Ju mer jag tänker på det ju mer tror jag att det skulle vara en riktigt bra regel. Folk skulle bli väldigt måna om att laga sitt eget nedslagsmärke och skicket på greenerna skulle förbättras avsevärt.

Vad tror ni, är det en bra idé eller helt tokigt?
Golfprylar
Kontakt:

Lär tyvärr vara icke möjligt att införa en sådan regel. Men vi kanske kan ha som belöning för veckans medarbetare hos banpersonalen att de får åka omkring i en golfbil sittandes med kikare och leta efter spelare som inte lagar märken. När de upptäcker någon får de ta fram piskan o ge dem ett välförtjänt straff.

Har aldrig fattat det här varför folk ska vara så usla på att laga märken. Visst händer det att man själv är övertygad om att man skapat ett sådant och letar efter det länge o väl utan att hitta. Detta lär säkert hända andra också men det förklarar ju liksom inte alla märken som finns då man ju under letningen brukar hitta ett antal till som man då fixar.

För mig är det en klapp på axeln för självförtroendet när jag får laga ett nedslagsmärke då dessa normalt uppkommer ett ett slag som varit ganska bra. Missad green och chip från 10 m ger inte många märken.

Sen är det egentligen lika illa med folk som slår upp stora torvor ute på banan som inte lägger tillbaka dessa.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Kontakt:

Tyvärr får jag hålla med Golfprylar, hade nog blivit en regel som sågs bort ifrån. Jag gillar visserligen tanken men blir svårt att genomföra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream

MaxP skrev:Tyvärr får jag hålla med Golfprylar, hade nog blivit en regel som sågs bort ifrån. Jag gillar visserligen tanken men blir svårt att genomföra.
Med tanke på hur konservativ golfen är förstår jag att det aldrig kommer att komma någon sån regel men jag kanske skulle dra iväg ett mail till R&A och höra vad de säger :D
Golfprylar skrev:Sen är det egentligen lika illa med folk som slår upp stora torvor ute på banan som inte lägger tillbaka dessa.
Håller med men fick lite intressant information från en bekant till en banarbetare för ett par veckor sedan. Han berättade att ibland är det fåglar som lyfter på torvorna för att leta efter mat. Det förklarar nog bara ett fåtal lösa torvor men det kan faktiskt vara så att de i bollen framför är oskyldiga :)
MaxP
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Tyvärr får jag hålla med Golfprylar, hade nog blivit en regel som sågs bort ifrån. Jag gillar visserligen tanken men blir svårt att genomföra.
Med tanke på hur konservativ golfen är förstår jag att det aldrig kommer att komma någon sån regel men jag kanske skulle dra iväg ett mail till R&A och höra vad de säger :D
Golfprylar skrev:Sen är det egentligen lika illa med folk som slår upp stora torvor ute på banan som inte lägger tillbaka dessa.
Håller med men fick lite intressant information från en bekant till en banarbetare för ett par veckor sedan. Han berättade att ibland är det fåglar som lyfter på torvorna för att leta efter mat. Det förklarar nog bara ett fåtal lösa torvor men det kan faktiskt vara så att de i bollen framför är oskyldiga :)
Prova att köra en namninsamling, det borde kunna få en hel del påskrifter ;)
Golfprylar
Kontakt:

Känns även som en del torvor flyger upp när de åker över dem med klipparna. Men det står säkert heller inte för största delen direkt.
Erikxson

Många torvor går ju dessutom i tusen delar. Man brukar typ hitta 3/5 av dessa men dom täcker inte uppslaget.. Sen hamnar många i vattenhinder, flyger bakåt och landar dom med gräset uppåt kan det vara svårt att hitta dessa.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind

Erikxson skrev:Många torvor går ju dessutom i tusen delar.
Detta händer minst hälften av gångerna för mig. Men jag brukar ta "majoritetsbiten" i alla fall och lägga till ordenligt. Bättre än inget tänker jag :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Golfprylar
Kontakt:

Att de flyger ner i vattnet osv får man ju räkna med men det är inte på så många ställen egentligen som det är aktuellt. På sådana ställen blir det ju slitet och det har man överseende med. Om det är någons fel där så är det isf arkitekten som inte har gjort en bra bana. Vi hade ett sådant hål på min klubb där många slog ner i vattnet på samma ställe o sedan skulle droppa i närheten av varandra, var alltid uselt där. Nu har de flyttat utslaget till ett annat ställe som jag i grund och botten tycker är sämre men det gör iaf att alla inte längre hamnar i vattnet. Kanske kan gräset återhämta sig där nu efter 25 tuffa år.

När det gäller torvor som går sönder så försöker man ju lägga tillbaka vad man kan. Det syns också på banan när någon gjort det men att torvan inte räckte till. Mycket bättre än att skita i det hela är det.

De jag tänker på i huvudsak är de där stora feta torvorna som skapar jättesår i banan som inte läggs tillbaka. Dessa håller normalt ihop också då det ju nästan är ett halv kilo med jord o gräs som slås upp.
Användarens profilbild
Sandstream

På min klubb har vi påsar med jord/gräsfrö-blandning som man häller i hålet efter torvan om man inte kan lägga tillbaka den.
Har hört att det är en vanlig lösning utomlands.
Skriv svar