Ämnet;

Då jag upplever att SvenskGolf och GolfDigest osv ofta skickar en dålig bild av vad golf faktiskt är. Det speglas som en svår, invecklad och dyr sport i mina ögon. Och hur får vi då nya spelare intresserade?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stiligt Johan, jag gillar tanken!JohanAdministratör skrev:Vi behöver något nytt!
Vad roligt att du tog upp frågan typ samtidigt som jag satt och skissade ihop den här![]()
Men även om de nu drivs för att skapa en vinst åt ägandebolagen så kommer dessa tidningar aldrig ifrån sitt ansvar i mina ögon. SvenskGolf skickas ut till alla medlemmar i en svensk golfklubb, såvitt jag vet ska det fortsätta, och med det måste ett enormt ansvar komma i min mening.JohanAdministratör skrev:Nu när allt ägs av Egmont skulle jag säga att de inte har något som helst ansvar för golfen. OM det inte är så att det står något i köpavtalet mellan Egmont och SGF.
Tidningarna kan mkt väl vara nedlagda inom några år. Men jag hoppas att det inte blir så.
Medierna ska inte stryka annonsörerna medhårs, de ska inte heller bara rapportera goda nyheter. Det är ett svårt uppdrag. Journalisterna ska ju inte springa något förbunds ärenden.
Därför är det bra att det finns siter som den här som kan ge andra bilder än den journalisterna förmedlar.
Skulle man kunna säga att de få golfjournalister som finns idag är något av golf-snobbar? No offense eventuella golfjournalister? Men finns det några golfjournalister som spelar i jeans, flat brim-keps och skate-skor?
Jag kan bara hålla med dig om att en journalist ska vara oberoende. Men det är inte journalistens arbete i sig jag vill diskutera. För det finns en hel del bra reportage i tidningarna (även om jag skulle vilja se fler).Icebabe skrev:Nej, en journalists ansvar är ALDRIG att "locka nya golfare". Det är i så fall förbundets ansvar.
Att skriva lustfyllda reportage, visst. Men journalistik måste vara oberoende om den ska vara något värd.
Det är ungefär som så många idrottsklubbar resonerar i kontakterna med sportjournalister. "Ja, men vi vill ju alla att det ska gå bra för klubben, så det är klart ni ska skriva positivt".
Nej, det är inte klart. Det är på läsarnas uppdrag en journalist skriver, inte på klubbarnas.
(Har jobbat som journalist i 28 år nu, varav 17 år som sportjournalist)
Haha, det fick mig att skratta gott!Wolfsheim skrev:Har tidningarna ens några egna journalister överhuvuttaget numera?
Att de har några reklamansvariga förstår man ju dock när man ser tidningarna.