Mediernas ansvar?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Kontakt:

Jag skrev en tweet tidigare idag på
Ämnet;
Bild

Då jag upplever att SvenskGolf och GolfDigest osv ofta skickar en dålig bild av vad golf faktiskt är. Det speglas som en svår, invecklad och dyr sport i mina ögon. Och hur får vi då nya spelare intresserade?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Vi behöver något nytt!
Vad roligt att du tog upp frågan typ samtidigt som jag satt och skissade ihop den här :)
Skärmavbild 2015-10-09 kl. 20.19.59.png
Skärmavbild 2015-10-09 kl. 20.19.59.png (137.09 KiB) Visad 8576 gånger
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Nu när allt ägs av Egmont skulle jag säga att de inte har något som helst ansvar för golfen. OM det inte är så att det står något i köpavtalet mellan Egmont och SGF.

Tidningarna kan mkt väl vara nedlagda inom några år. Men jag hoppas att det inte blir så.

Medierna ska inte stryka annonsörerna medhårs, de ska inte heller bara rapportera goda nyheter. Det är ett svårt uppdrag. Journalisterna ska ju inte springa något förbunds ärenden.

Därför är det bra att det finns siter som den här som kan ge andra bilder än den journalisterna förmedlar.

Skulle man kunna säga att de få golfjournalister som finns idag är något av golf-snobbar? No offense eventuella golfjournalister? Men finns det några golfjournalister som spelar i jeans, flat brim-keps och skate-skor?
MaxP
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Vi behöver något nytt!
Vad roligt att du tog upp frågan typ samtidigt som jag satt och skissade ihop den här :)
Skärmavbild 2015-10-09 kl. 20.19.59.png
Stiligt Johan, jag gillar tanken!

MaxP
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Nu när allt ägs av Egmont skulle jag säga att de inte har något som helst ansvar för golfen. OM det inte är så att det står något i köpavtalet mellan Egmont och SGF.

Tidningarna kan mkt väl vara nedlagda inom några år. Men jag hoppas att det inte blir så.

Medierna ska inte stryka annonsörerna medhårs, de ska inte heller bara rapportera goda nyheter. Det är ett svårt uppdrag. Journalisterna ska ju inte springa något förbunds ärenden.

Därför är det bra att det finns siter som den här som kan ge andra bilder än den journalisterna förmedlar.

Skulle man kunna säga att de få golfjournalister som finns idag är något av golf-snobbar? No offense eventuella golfjournalister? Men finns det några golfjournalister som spelar i jeans, flat brim-keps och skate-skor?
Men även om de nu drivs för att skapa en vinst åt ägandebolagen så kommer dessa tidningar aldrig ifrån sitt ansvar i mina ögon. SvenskGolf skickas ut till alla medlemmar i en svensk golfklubb, såvitt jag vet ska det fortsätta, och med det måste ett enormt ansvar komma i min mening.

Självklart är det en svår balans. Men jag upplever att det är ett ansvar de ofta inte tar utan i tystnad passar vidare. Det blir gärna bilden av dyrt och komplext. Och som du säger - gärna R&A stuk på beteendet stundtals.

Icebabe

Nej, en journalists ansvar är ALDRIG att "locka nya golfare". Det är i så fall förbundets ansvar.
Att skriva lustfyllda reportage, visst. Men journalistik måste vara oberoende om den ska vara något värd.

Det är ungefär som så många idrottsklubbar resonerar i kontakterna med sportjournalister. "Ja, men vi vill ju alla att det ska gå bra för klubben, så det är klart ni ska skriva positivt".

Nej, det är inte klart. Det är på läsarnas uppdrag en journalist skriver, inte på klubbarnas.

(Har jobbat som journalist i 28 år nu, varav 17 år som sportjournalist)
MaxP
Kontakt:

Icebabe skrev:Nej, en journalists ansvar är ALDRIG att "locka nya golfare". Det är i så fall förbundets ansvar.
Att skriva lustfyllda reportage, visst. Men journalistik måste vara oberoende om den ska vara något värd.

Det är ungefär som så många idrottsklubbar resonerar i kontakterna med sportjournalister. "Ja, men vi vill ju alla att det ska gå bra för klubben, så det är klart ni ska skriva positivt".

Nej, det är inte klart. Det är på läsarnas uppdrag en journalist skriver, inte på klubbarnas.

(Har jobbat som journalist i 28 år nu, varav 17 år som sportjournalist)
Jag kan bara hålla med dig om att en journalist ska vara oberoende. Men det är inte journalistens arbete i sig jag vill diskutera. För det finns en hel del bra reportage i tidningarna (även om jag skulle vilja se fler).

Min åsikt står ganska fast att sättet tidningarna väljer sina reportage och liknande får det att framstå att golf är svårt, invecklat och dyrt. Jag själv som arbetar i inom sporten upplever det varken som dyrt eller svårt att spela golf. Men istället för att lyfta fram någon av alla fördelar med att spela golf så läggs istället fokus på hur viktigt det är med rätt klubbor, väldigt detaljerad instruktion och så vidare.

Jag kan däremot hålla med om att det inte är SvenskGolf eller GolfDigest som ska locka in de som aldrig spelat förut. Men de ska i min mening bidra till att öka intresset hos speciellt de som nyligen börjat spela. För i min värld fungerar en tidning åtminstone som så att du ska väcka intresse hos dina läsare så att de vill komma tillbaka eller ser fram emot nästa tidning.
Icebabe

Jag vet inte om jag riktigt håller med dig om att golfen framställs som svår och dyr i GolfDigest och Svensk Golf. Utrustningsreportagen tror jag är en följd av att många är prylnördar ;-) och alla instruktionsreportagen upplever jag mer visar hur svårt det är att i text förklara en känsla än hur svårt det är att svinga. ;-)
Jag vet själv hur hungrigt jag kastade mig över makens golftidningar när jag började spela golf, och slukade varje reportage. Golfsuget ökade ju mer man läste ju…

Minns du Red Tee däremot? En "golftidning" som skulle rikta sig till kvinnor. Där kan man snacka om dålig journalistik! Det mesta var bara trams och blingbling… ungefär som att bara för att man är kvinna tar man inte golfen på allvar.
Wolfsheim

Har tidningarna ens några egna journalister överhuvuttaget numera?
Att de har några reklamansvariga förstår man ju dock när man ser tidningarna. ;)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Kontakt:

Wolfsheim skrev:Har tidningarna ens några egna journalister överhuvuttaget numera?
Att de har några reklamansvariga förstår man ju dock när man ser tidningarna. ;)
Haha, det fick mig att skratta gott!
Skriv svar