Nu hänger jag med bättre och ta det jag kommer att skriva som lite allmän info, innan jag sett din sving är det (såklart) omöjligt att uttala sig exakt om specifika fall.Hollowind skrev:
Intressant det du skriver om scratch-spelaren. Visst, man färgas av att se videos på duktiga spelare som sätter handlederna helt och hållet på toppen och att skaftet då är parallellt med marken. Men det är inte utseendet av dessa svingar som spelar roll i min värld, utan att jag vill göra rätt, så att mina slag också kan utföras rätt, och på så vis få raka fina slag med bra bollträff.
Idag är mitt svingplan mycket flackt och klubbhuvudet färdas förhållandevis kort i förhållande till bollen eftersom att jag inte sätter handlederna speciellt mycket alls, någonstans i svingen. Handledsvinkeln hålls mer eller mindre konstant från adressering och tillbaka ner mot bollen. Det skapar ju ett otroligt starkt inifrån-och-ut-spår och jag har nästan alltid lite eller mycket draw-spinn på bollen, även med wedgarna. Och det är inte någon härlig, eftertraktad liten draw, utan ibland tar det över utan förvarning och blir en kraftig hook och jag missar greenen kraftigt på ett inspel, till exempel. För den som undrar startar jag alltid bollen rakt mot target, för att sedan skruva den av targetlinjen.
Jag har inga större problem att skapa hastighet i bollen, och det är inte längden i slagen som får mig att vilja träna på detta. Utan för att träffa boll först vid impact och till viss del att få en mer penetrerande bollbana med järnen. Ökad backspinn och mindre rull vid inspel antar jag är ytterligare en del jag gärna hade förbättrat på köpet.
När jag tränar på gräsrange, eller spelar på banan måste jag verkligen koncentrera mig på att lägga vikten extremt mycket på vänsterbenet genom nedsvingen om jag ska träffa bollen någorlunda bra. Vid träning brukar jag markera bollens position på gräset med en penna/pegg och sedan se var torvan/märket börjar i förhållande till pennan. Och det är väääldigt svårt för mig att förflytta märket till vänster om pennan.
Tittar man på videos i slow-mo genom impact så ser jag ju att jag inte har någon direkt forward-press och händerna är ungefär rakt över bollen vid impact. Jag antar att det är att klassa som en early release, men jag har ju inte direkt någon release, eftersom att handlederna inte releasear över huvudtaget? Eller hur ska man definiera det?![]()
Oavsett har jag problemet att jag tar mark först och med tanke på hur klubbhuvud och skaft kommer in mot bollen om man granskar mina slag, är det väl inte så konstigt antar jag.
Chansen är att om du tycker att det inte är några större problem med längden i slaget så har du ganska goda slagvärden (hastighet, loft osv) risken är att om du skulle skapa skaftlut/ta bort loft då även skulle slå kortare. Tack vare att samma parametrar förändras. Skaftlut är något som proffsen med sina svinghastitgheter behöver för att kontrollera bollbanan, det är inget måste för alla spelare. Med det sagt kan det samtidigt bli som du säger, en säkrare mer konsekvent bollträff som ett resultat vilket i sin tur flyttar mer rörelseenergi ut i bollen.
Men det problem du beskriver har jag en ganska enkel lösning på som jag använder mig utav på spelare som har svårt att skapa en jämn bollträff.
Kolla på detta avsnitt av Vinterprojektet https://www.youtube.com/watch?v=B268GUCG_kk - lyssna på vad jag säger till Christoffer om vart han ska fokusera och hur han ska fokusera, låna det upplägget och jag kan nästan garantera att det är borta på ett par träningspass, med eller utan handledssättning