Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Härligt ämne!
Samma sak med green! Särskilt kanske nya golfare och ej golfare (inget ont med det) drar till med greeeen med ett tjockt g i början och väldigt engelskt uttal. Jag har alltid uttalat det grin/griin typ.
Hur uttalas det?
Sandstream skrev:De som säger "ransch" säger säkert "chex" också. Neandertalare!
Och säkert även kaviar med betoning på det sista a:t...
Hellre långt och rakt än kort och snett!
Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2
Enligt svensk språktradition skall ett ord som börjar på K som står före en mjuk vokal uttalas med ett tje-ljud, men nya ord har inte hunnit anta den form ännu (och kanske aldrig), exempel kebab. Hur det är med ordet kex eller chex, om det är gammalt eller nytt vet inte jag, men det är i alla fall en delare i svenska språket.
Järn7 skrev:Enligt svensk språktradition skall ett ord som börjar på K som står före en mjuk vokal uttalas med ett tje-ljud, men nya ord har inte hunnit anta den form ännu (och kanske aldrig), exempel kebab. Hur det är med ordet kex eller chex, om det är gammalt eller nytt vet inte jag, men det är i alla fall en delare i svenska språket.
Svensk språktradition kan slänga sig i väggen. Sånt här vet man bara.
Det heter KEX!!!!!
För en person som är en riktig språkriddare så är detta garanterat ordet jag själv inte ens uttalar korrekt. Är jag i ett land där jag talar engelska blir det enkelt för mig men i Sverige blir det per automatik "ranch" eftersom det är hur majoriteten av spelarna i landet uttalar det skulle jag säga.