mårten.wallin skrev: ↑09 jun 2024, 19:10
Egon skrev: ↑09 jun 2024, 18:57
Dormy har spelgaranti.. du får spela och sen byta om det visar sig att det inte passade bra alls.
Dina lynx ligger troligen på 0.25” kortare i standard så din förlängning ger än mindre skillnad mot ny modern standard.
Setet är bra.. lite stora blad bara. Gäller att de passar dina ögon.
130g skaft är på väg ut. Gillar det själv men skulle nog aldrig rek:a det.
Ca 95-100mph blir det. Stiff om du frågar mig .. men öppna inte den lådan ang. flex för då blir tråden lång.
Egon
Så moderna klubbor är lite längre än de var förr?
Stora blad? Svårt att bedöma på bilderna. Jag gillar inte utseendet helt. Det liksom händer för mycket i designen och så har den lite för tjock topline. Föredrar ett renare utseende. Titleist T150 har jag funderat på tidigare men har lite dålig koll.
Ps. Vad menar du med att 130g-skaft är på väg ut? Vad ska det vara istället och varför? Lättare?
Som sagt, det beror på när ditt ”förr” är!?
Jämfört med 60-90ish så är det 1/2” upp. Inte konstigt då både tjänstevikt på bilar, höjd på köksinredning mm. har ändrats likvärdigt. Vi blir längre.
(Förr var alltid grafit 0.5-1” längre för att hålla rätt balans).
Dynamic Gold i standard s300 väger runt 127g. Dessa lever fortfarande men True temper har i många år behållt profilen (uppbyggnaden) och dragit ner på vikten till nya modeller.
Idag gör man klubbor med en huvudvikt som matchar ett 110-120g skaft (j5/38”). Många lite mer ”lättspelade” klubbor byggs med samma huvud trots att dessa skaft väger 85-100g.
130g är inga problem att dra runt med rätt balans. Styrkan i kroppen och klubbhastighet styr lite vad man väljer. 110g är lättare att dra runt, kanske ökar det klubbhastigheten men kanske det blir lite för vingligt.
Allt är personligt betingat.. testa är nödvändigt.
Wilsonklubborna är bra. Bladen är inte megastora men topplinjen är vad den är. Det du ska tänka på är träff och hur balansen känns. Topplinje har T150 också… och fetare cavity om du frågar mig.
Egon