Teknologins intåg - vad har den gjort?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
fredacler

MaxP skrev:
Sandstream skrev:Visst. Samtidigt skulle dessa gossar antagligen stå sig rätt slätt mot dagens toppspelare.

Alla sporter utvecklas och framförallt inom tekniksporter räcker det inte längre med en gudabenådad talang.
På samma sätt tror jag att många spelare blir allt för beroende av siffrorna som visas och bryr sig mer om att skapa bra nummer än vart bollen tar vägen.
Exakt min tanke också.
Jag själv älskar prylar och statistik och jag lyckades tappa känslan i min löpning bara för att jag sprang och kollade klockan så att jag hela tiden låg på rätt tempo och puls. Tror att många kan fastna i samma tänk inom golfen.
Användarens profilbild
Sandstream

fredacler skrev:Exakt min tanke också.
Jag själv älskar prylar och statistik och jag lyckades tappa känslan i min löpning bara för att jag sprang och kollade klockan så att jag hela tiden låg på rätt tempo och puls. Tror att många kan fastna i samma tänk inom golfen.
Förstår hur ni tänker men tror att man måste skilja på oss amatörer och proffsen som kan lägga 8-10 timmar om dagen på småsaker. Det ingår liksom i deras jobb att ligga på exakt rätt tempo och puls inom löpning och att träffa bollen inom ett par millimetrar inom golf.

För att lyckas inom golfen i dag måste man mer eller mindre vara en robot och kunna slå bollen långt med larvigt bra precision. Tiderna när man kom långt med en "hemmagjord" sving är nog förbi och jag tror det började med Tigers intåg. Kolla Rory, Jordan, Rose, Day för att nämna några. De är relativt unga, extremt vältränade och har robotliknande svingar.

Visst kan grabbar som Bubba, Phil och Furyk glimra till men i det långa loppet får de svårt.
(EDIT: Kollade världsrankingen och Furyk och Bubba ligger 3:a respektive 4:a så nog klarar de sig rätt bra, iaf några år till :D )
MaxP
Kontakt:

Sandstream skrev:
fredacler skrev:Exakt min tanke också.
Förstår hur ni tänker men tror att man måste skilja på oss amatörer och proffsen som kan lägga 8-10 timmar om dagen på småsaker. Det ingår liksom i deras jobb att ligga på exakt rätt tempo och puls inom löpning och att träffa bollen inom ett par millimetrar inom golf.

För att lyckas inom golfen i dag måste man mer eller mindre vara en robot och kunna slå bollen långt med larvigt bra precision. Tiderna när man kom långt med en "hemmagjord" sving är nog förbi och jag tror det började med Tigers intåg. Kolla Rory, Jordan, Rose, Day för att nämna några. De är relativt unga, extremt vältränade och har robotliknande svingar.

Visst kan grabbar som Bubba, Phil och Furyk glimra till men i det långa loppet får de svårt.
(EDIT: Kollade världsrankingen och Furyk och Bubba ligger 3:a respektive 4:a så nog klarar de sig rätt bra, iaf några år till :D )
Jag förstår hur du menar men jag vet inte riktigt om jag håller med. Självklart ska vi skilja på proffs och weekend-warriors. Men vad jag märker så blir det mer och mer snack om siffror även hos oss amatörer. Utan att egentligen spelare vet vad det innebär.

Sen tycker jag snarare att TM har gjort det möjligt att inte stöpa alla spelare efter en form. Fysik jajemen, det krävs för att hänga med längdmässigt, men svingarna kan skiljas utseendemässigt. Det TM lärt oss är väl främst vad vi är ute efter genom impact och att det viktiga är just där? För skulle vi se värden på Phil, Spieth, Furyk, Woods, Rosé och Day så är de nog väldigt väldigt nära varandra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej

Jag håller med SandStream. För proffsen som har kunskapen och pro att jobba med så går det nog bra. För oss vanliga tror jag man ska vara försiktig om man försöker jobba i Trackman själv.
trippelhej

MaxP skrev:]

Jag förstår hur du menar men jag vet inte riktigt om jag håller med. Självklart ska vi skilja på proffs och weekend-warriors. Men vad jag märker så blir det mer och mer snack om siffror även hos oss amatörer. Utan att egentligen spelare vet vad det innebär.

Hur många vanliga spelare har tillgång till Trackman eller liknande, tror inte det är så många.
MaxP
Kontakt:

trippelhej skrev:
MaxP skrev:]

Hur många vanliga spelare har tillgång till Trackman eller liknande, tror inte det är så många.
Radarsystem blir vanligare och vanligare på klubbarna i Sverige idag. Som tränare är det nog mer regel än undantag att du ska ha ett i dag. Så att medelgolfaren träffar på det i lektioner och lär sig om det är långt ifrån ovanligt.

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Bra tråd Max!
Jag vet att brorsan tränat för mkt Trackman och nu när han bytt till en tränare som inte fokar lika mkt på detaljteknik så har spelet lossnat igen.

Jag tror inte att det passar alla helt enkelt. Vissa blir nog beroende av att hitta den perfekta tekniska svingen så de glömmer bort känslan.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Bra tråd Max!
Jag vet att brorsan tränat för mkt Trackman och nu när han bytt till en tränare som inte fokar lika mkt på detaljteknik så har spelet lossnat igen.

Jag tror inte att det passar alla helt enkelt. Vissa blir nog beroende av att hitta den perfekta tekniska svingen så de glömmer bort känslan.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
I skrivandets stund har jag en junior från klubben som står ute på rangen och matar bollar, det enda han bryr sig om är siffrorna som FlightScopen visar. Tyvärr är det inte inflytande från mig utan omgivningen då han går på gymnasiet. Jag tror just det blir vanligare och vanligare.
Skriv svar