Varför är medelgolfaren så dålig i bunkern?

Här snackar vi allmänt om golf...
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Golfprylar skrev:Sen kan man också fråga sig hur många bra slag som medelgolfaren egentligen slår under en runda från tee, fairway osv?
När man är i en bunker och missar lite så syns det ofta mycket tydligare än ute på banan, marginalerna är ju helt enkelt betydligt mindre. Ett duffat inspel kanske går 20 meter kort medan ett duffat bunkerslag hoppar fram bara 1 m.
Det tror jag du har helt rätt i!
Något man ofta ser är att många har svårt att slå en så rejäl sving som ett bunkerslag kräver då bollen kanske ska flyga två meter.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MizunoMade skrev:
Golfprylar skrev:Sen kan man också fråga sig hur många bra slag som medelgolfaren egentligen slår under en runda från tee, fairway osv?
När man är i en bunker och missar lite så syns det ofta mycket tydligare än ute på banan, marginalerna är ju helt enkelt betydligt mindre. Ett duffat inspel kanske går 20 meter kort medan ett duffat bunkerslag hoppar fram bara 1 m.
Det tror jag du har helt rätt i!
Något man ofta ser är att många har svårt att slå en så rejäl sving som ett bunkerslag kräver då bollen kanske ska flyga två meter.
Instämmer helt! Jag brukar blunda, svinga 95% och hoppas att den förhoppningsvis stannar kvar på green..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:Sen kan man också fråga sig hur många bra slag som medelgolfaren egentligen slår under en runda från tee, fairway osv?
När man är i en bunker och missar lite så syns det ofta mycket tydligare än ute på banan, marginalerna är ju helt enkelt betydligt mindre. Ett duffat inspel kanske går 20 meter kort medan ett duffat bunkerslag hoppar fram bara 1 m.
Ligger en sanning i det men det jag tänkte mest på var att många inte har en aning om hur de ska slå ett bunkerslag. Vid utslag, inspel osv vet de hur de ska ställa upp, vart bollen ska ligga osv men när de kommer ner i en greenbunker är det som att de inte har en aning om hur de ska göra.

De jag spelat med som har problem i bunkern tror ofta att de ska försöka lyfta bollen istället för att slå ner i sanden före bollen och låta loftet och sanden lyfta bollen.

Sen glöms kanske bunkerslagen bort när rundan summeras i klubbhuset. Man lägger fokus på de sneda utslagen, de duffade wedgarna osv.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det roliga i allt detta är just kommentarerna "Jag är sällan i bunkern så jag tränar inte på det" ofta tätt följt av "Men när jag är i bunkern går det skit".

Av det jag ser under de få bunkerlektioner jag har så är #1 precis vad Sandstream skriver, spelarna försöker lyfta bollen genom att luta sig ifrån bollen och knappt använda kroppen. #2 (om det inte är samma) är ju total avsaknad av förståelse. Jag har inte mött någon spelare som kan återge en bra bunkerteknik i teorin som haft problem med densamma.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Det roliga i allt detta är just kommentarerna "Jag är sällan i bunkern så jag tränar inte på det" ofta tätt följt av "Men när jag är i bunkern går det skit".
Ja men ändå sant, man glömmer lätt bort sanden då man kan spela flertal rundor utan bunkerslag, fairway bunkrar är ännu värre.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MaxP skrev:Det roliga i allt detta är just kommentarerna "Jag är sällan i bunkern så jag tränar inte på det" ofta tätt följt av "Men när jag är i bunkern går det skit".

Av det jag ser under de få bunkerlektioner jag har så är #1 precis vad Sandstream skriver, spelarna försöker lyfta bollen genom att luta sig ifrån bollen och knappt använda kroppen. #2 (om det inte är samma) är ju total avsaknad av förståelse. Jag har inte mött någon spelare som kan återge en bra bunkerteknik i teorin som haft problem med densamma.
Det handlar ju mycket om att våga accelerera med armarna utan att för den skull komma före med kroppen för att sedan använda sig av klubbans sula så mkt som möjligt.

Det är mitt konsept för att lyckas med bunkerslag.

Att redan säga att du är dålig på ett typ av slag gör det ju dömt att misslyckas.

Ex

Jag får "inte" slå i vattnet. Hjärnan vet inte vad "inte" är för något och den uppfattar bara vatten. Det är ju givet att bollen därför söker sig till just vattnet

https://youtu.be/gQ9GYMDan1k

Detta tycker jag är ett bra tips från Justin Rose

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tillhör ju skaran som inte kan skjuta ett bunkerskott, och nu när jag tänker på det har jag alldeles för lite teoretisk kunskap om bunkerslaget.
Jag kan ta mig upp, och få upp bollen idag men det är ju mer någon form av gammal rutin kring hur en bunker funkar.

Jag tar den här diskussionen som en morot för att träna bunkerslag i veckan! Kategori-KM på lördag/söndag ju...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/gQ9GYMDan1k
Detta tycker jag är ett bra tips från Justin Rose
Min tränare tycker också att man ska ha bollen i mitten men det funkar inte alls för mig. Jag har den som Phil, precis innanför den främre foten.



Jag ställer dessutom upp så att mina fötter pekar till vänster om målet men svingspåret är mot målet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Det roliga i allt detta är just kommentarerna "Jag är sällan i bunkern så jag tränar inte på det" ofta tätt följt av "Men när jag är i bunkern går det skit".

Av det jag ser under de få bunkerlektioner jag har så är #1 precis vad Sandstream skriver, spelarna försöker lyfta bollen genom att luta sig ifrån bollen och knappt använda kroppen. #2 (om det inte är samma) är ju total avsaknad av förståelse. Jag har inte mött någon spelare som kan återge en bra bunkerteknik i teorin som haft problem med densamma.
Har du några tips Max om hur man får en spelare att förstå hur de ska göra?
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
Rasmus Mildek skrev:https://youtu.be/gQ9GYMDan1k
Detta tycker jag är ett bra tips från Justin Rose
Min tränare tycker också att man ska ha bollen i mitten men det funkar inte alls för mig. Jag har den som Phil, precis innanför den främre foten.



Jag ställer dessutom upp så att mina fötter pekar till vänster om målet men svingspåret är mot målet.
En intressant synpunkt som du säger är just att en sak kan fungera i teorin men sedan så måste det funka i praktiken. Så hemligheten måste tyvärr vara att träna, träna och träna bunkerslag om du vill bli duktig på bunkerslag.

Ska ta tillfället i akt att precis som Johan lägga ned lite mera tid på bunkerträningBild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar