Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind

2016-07-20 - Träning på World of Golf

Idag blev det två timmar som fördelades på rangen och chip/puttområdet.

Det var ett förhållandevis planlöst tränande, mest för att komma ut och upprätthålla formen. Jag blandade alla möjliga sorters slag såsom punchade järnslag, wedgeslag med öppet blad samt lite draw/fade-kontroll med mellanjärnen, allt från gräsrangen. Det gick väldigt bra och siktet var ovanligt bra - jag skulle säga att 50-60% av alla slag var på eller väldigt nära linjen (kyrktornet, för den som brukar besöka World of Golf :D).

Wedgarna på närspelsområdet gick inte lika bra. Jag hade ovanligt svårt att träffa bollen rent och alldeles för många bollar bladades över greenen och några duffades. Puttingen gick desto bättre, där såväl längd som riktning kändes mycket bra.

Förhoppningsvis blir det spel på fredag, men inget bokat.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Kontakt:

Grymma uppdateringar måste jag säga.
Men du får mig till att få mindervärdeskomplex över min egen dagbok ;)
Mikael316

MaxP skrev:Grymma uppdateringar måste jag säga.
+1 på den
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind

MaxP skrev:Grymma uppdateringar måste jag säga.
Mikael316 skrev:+1 på den
Haha, tack grabbar :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Instämmer! Så bra skrivet.
Hur är torrekullas layout? Lik Hills? Det är ju samma designer.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind

JohanAdministratör skrev:Instämmer! Så bra skrivet.
Hur är torrekullas layout? Lik Hills? Det är ju samma designer.
Tack!

Layouten är ganska rolig tycker jag. Och ganska vacker för ögat också! Korta hål, bland annat ett 365m par 5 där ett stort vattenparti strax före green har täppts igen. Tyvärr är det ju en riktig lågbudgetanläggning. Rangen består av några mattor och ett nät med hittebollar från 80-talet, och greenkeepingen är vad jag skulle klassa som återhållsam. Det hade varit roligt att prova banan i toppskick, men det lär inte hända.
Användarens profilbild
Hollowind

2016-07-29 - En runda på fina Forsgården

Tidig fredagmorgon, fint väder och obefintlig vind. Perfekt tänker man och studsar upp ur sängen trots knappt fem timmars sömn i snitt, flera nätter i rad. Golf går före det mesta under sommarens peak, enligt mig. Var det inte Nike som drog igång hashtaggen #dontsleeponsummer ? :)

Forsgårdens GK stod på agendan. Jag har lärt känna en tjej som arbetar där, och vi har länge pratat om att vi måste spela en runda ihop där. Som med mycket annat har det varit svårt att hitta en tidpunkt där våra skol- och jobbscheman synkar tillräckligt mycket för att klämma in ett varv.

Man har ju hört så mycket gott om Forsgården och jag har hört allt ifrån att den ska vara tråkig till grymt bra, snabb, svår i vinden, bred, samt att den är "en riktig scoringbana". Delade meningar alltså, vilket förstås blir extra roligt att bilda sin egen uppfattning om.

Strax innan rundan får jag veta att vi får sällskap i bollen av Forsgårdens eget LET Access-proffs. Riktigt roligt! Gillar verkligen att spela med så bra spelare, det ger en morot att träna och bli bättre, även fast man är en medelgolfare och inte har några högre ambitioner än singelhandicap i i bästa fall. Hon spelade väldigt stabil och imponerande golf och drev ut mig med 5-20 meter på samtliga hål trots att jag fick på några goa träffar.

Rundan i sig blev en blandad kompott. Ungefär varannat hål kändes bra och några enstaka riktiga plumpar i protokollet. Det värsta som hände var när jag fastnade i en djup, blöt och okrattad bunker där jag först bladade bollen in i kanten, bollen hamnar i mitt fotspår och jag halvmissar bollen på nästa försök. På nästa försök går hela klubbhuvudet under bollen och den rör sig knappt från stället likt vinglaset på ett bord när duken rycks snabbt som fasen. Jag har aldrig varit med om ett sånt haveri till bunkerspel, så jag plockade upp bollen och tog en trevlig 8a på korthålet i fråga.

Bild

Det trevligaste däremot var en putt på nionde green som gick från fringen hela vägen till flaggan som stod längst bak på greenen och i kopp. Det var säkert 14-16 meter långt och jag kan inte minnas att jag nånsin satt en så lång putt förut. Kioskupplevelsen efter nionde hålet var inte sämre precis heller. JAg menar, vilken annan niohålskiosk är en kombination av 7Eleven och Sibylla? :lol:

Bild

Till slut lyckades jag peta i ett antal par, vilket räddade upp en aning för alla hål där ett misstag ledde till ytterligare svårigheter och till slut en utebliven score. 32 poäng var ett förvånadsvärt bra resultat för vad som kändes som ett struggle med enstaka ljusglimtar. Dock var det en väldigt rolig och social runda och jag blev mycket positiv till banan, som dessutom låg tidsmässigt närmare hemifrån än jag kunnat ana. Det tog mig 25 minuter att köra från parkering till parkering utan att överskrida några hastighetsgränser nämnvärt. Det är alltså ungefär samma tid som det tar mig till St Jörgen, Albatross och många andra banor som trots allt anses tillhöra "utkanten på Göteborgs centrum". Nu blev plötsligt Forsgården med på radarn inför säsongen 2017....

Som liten knorr på rundan tog jag en titt i shopen, och såg en trave golfskor med 50% rabatt. Jag fick snabbt syn på en riktigt snygg Puma-sko som jag inte sett förut. Min storlek fanns och efter lite testande med mina specialsulor så insåg jag att detta var en riktigt skön sko och en värdig efterträdare till mina Nike, som verkligen har gjort sitt efter cirka 100 rundor. Söndag blir premiärrundan med dem, tillsammans med Wolfsheim på Lerjedalens GK.

Bild
Senast redigerad av Hollowind den 29 jul 2016, 21:52, redigerad totalt 2 gång.
Wolfsheim

Hollowind skrev:Söndag blir premiärrundan med dem, tillsammans med Wolfsheim på Lerjedalens GK.
Inte skylla på skoskav å skit bara när du fått spö ;)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Mikael316

Inte glömma att ha fler par skor och inte använda samma flera rundor i rad. De håller längre när sulan får möjlighet att återhämta sig!! Och fötterna blir även de glada när skorna kan göra vad de ska! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind

Mikael316 skrev:Inte glömma att ha fler par skor och inte använda samma flera rundor i rad. De håller längre när sulan får möjlighet att återhämta sig!! Och fötterna blir även de glada när skorna kan göra vad de ska! :)
Makes perfect sense :)
Skriv svar