Johan - säsongen 25 - Stack & Tilt

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit

JohanAdministratör skrev:Efter en katastrofal säsong har jag bestämt för att testa något helt nytt från och med nu.
I veckan som gick tog jag första lektionen av en tränare som lär ut Stack & Tilt.

Tanken är att köra med honom hela vintern och komma ut nästa säsong med en ny sving och ett helt nytt sätt att svinga.

Jag tog lektionen i fredags och sköt årsbästa på hemmabanan på lördag så jag hade en bra start.

Stack & tilt är uppbyggt på enkla grunder:

Tre grunder:
Träffa marken EFTER bollen.
Power/Längd.
Förutsägbar utgångsriktning OCH skruv.

Tio ord:
Vikten Fram
Axel Ned
Händerna In
Armarna Raka
Höften Fram

Det ska bli ett kul test, jag har inget att förlora och jag har gjort samma sak i 30 år nu så varför inte testa något nytt.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Kolla Steve Johnstons Eureka Swing på Youtube. Det är open stance med stack & Tilt skulle jag säga.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Efter lite paus från golfen i [emoji6]-[emoji[emoji6]] veckor är jag tillbaka på Täby Indoor och nöter.
Jag fick faktiskt barn, en andra son så allt pausades men nu har jag och -åringen varit tillsammans och spelar på Trackman så jag är officiellt igång och ska fortsätta träna Stack & Tilt-svingen.

Användarens profilbild
manget

JohanAdministratör skrev: 17 nov 2024, 08:33 Efter lite paus från golfen i [emoji6BildBild]-[emoji[emoji6BildBild]BildBild] veckor är jag tillbaka på Täby Indoor och nöter.
Jag fick faktiskt barn, en andra son så allt pausades men nu har jag och Bild-åringen varit tillsammans och spelar på Trackman så jag är officiellt igång och ska fortsätta träna Stack & Tilt-svingen.

Stort grattis!
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Säsongen 25 har knappt börjat än för mig. Iofs är det bara februari. Jag brukar så här års åtminstone träna i simulatorn aktivt men en snowracer-olycka resulterade i en spricka i ett revben så det har hållit mig tillbaka.
Men jag ska snart börja svinga igång igen och då är det Stack & Tilt som gäller till 100%. Jag har bestämt mig för att fortsätta träna med S&T-gurun Thomas Klang då det kändes riktigt bra i slutet på förra säsongen och gav mig ett väldigt tydligt sving-ID. Sedan kom infon att tränaren Donald Pearson kommer att hålla till på Stockholms GK i år där jag är medlem så jag kommer nog kunna köra en del med honom också. Jag tänker i så fall att jag kör sving med Thomas och närspel med Donald.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Nu är årets första varv avklarat. Det blev GolfStar Kungsängen Queens.

Bana var i bra skick för årstiden. Alla finklippta delar var helt spelbara och det var ändå OK upptorkat i ruff.
Spelet var dock långt ifrån bra. Jag slog en bra järnsjua, en bra drive och en bra järntvåa. Övriga slag var verkligen dåliga.
Men det struntade jag i, jag hade noll förväntningar på varvet och prestationen utan såg det mest som en trevlig prommis.

Jag hade med mig 3 stycket 16-åriga grabbar som vann giveaway:en på Instagram som jag gjorde i samarbete med GolfStar och det var kul att lotsa runt dem eftersom de aldrig lirat banan förut.
IMG_9819 – liten.png
IMG_9819 – liten.png (209.48 KiB) Visad 31304 gånger
IMG_9820 – liten.png
IMG_9820 – liten.png (182.15 KiB) Visad 31304 gånger
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Sicken nytändning jag fick i veckan då jag plockade fram den nya Garmin Approach R50 launch monitorn till rangen.
Helt plötsligt så var det inte meningslöst bankande på meninggslösa rangebollar längre. Istälelt kunde jag träna med ett syfte och få direkt feedback från monitorn.

Jag har just nu fokus på att hitta rätt svingspår och att hålla bladet i relation till det för att generera en fin draw. Med möjligheten att mäta både bolldata och klubbdata kan jag direkt se och känna vad som funkar. Helt otroligt skönt.

Idag stod driver på agendan. Jag drillade först cirka 30 bollar innan jag peggade upp med drivern och tog några övningssvingar. Att använda stack & tilt med driver är verkligen speciellt. Hela uppställningen är så annorlunda jämfört med det jag gjort hela mitt liv. Det tog några slag innan jag började förstå hur allt hände ihop och cirka 10 bollar in började jag se en riktigt trevlig hög draw. Jag har aldrig kunnat spela en draw med drivern och nu så satt den konsekvent där. Även om jag hade en väldigt tydlig miss som var en riktig duckhook. Det var dock rätt tydligt att de uppkom när jag inte höll bladet genom träffen.

Det är verkligen kul att träna just nu.

Sedan filmade jag lite för en review av Garmin Approach R50 också så det ska jag försöka få ut på Insta i veckan.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Årets första Trackman Combine test gjordes igår.
Jag ska försöka göra det här regelbundet och se om utvecklingen går åt rätt håll.
Skärmavbild 2025-04-10 kl. 10.59.40 – medel.png
Skärmavbild 2025-04-10 kl. 10.59.40 – medel.png (55.34 KiB) Visad 5786 gånger
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Jag har fortsatt använda Garmin R50, https://www.garmin.com/sv-SE/p/736810 på rangen och WOW måste jag säga. Den blir bara bättre och bättre.
Min träningskvalitet ökar så himla mycket måste jag säga.

En möjlighet till träning med en launch monitor som jag aldrig haft förut är avståndsträning på rangen.
Har ni sett Ludvig Åberg-drillen? Du ska slå 11 slag, 50 - 100 meter med 5 meters intervall. Du måste pricka inom x antal meter för att få gå vidare till nästa distans sedan räknar du hur många slag du behövde för att klara av övningen.

Med Garmin bredvid sig ser du exakt hur långt du slog så övningen gick ju hur bra som helst att göra. Jag körde övningen ett antal omgångar förra veckan och jag verkligen kände hur jag blev bättre på distanskontrollen med wedgar. Det märktes i resultatet också för jag behövde färre och färre bollar för att klara av övningen.

Jag började ganska snällt med en landningsyta på 10 meter, 5m fram och 5m bakom distansen men sedan gick jag ned till 3m. Jag har inte testat mig på Ludvigs gränser som är 2 meter ungefär. Det tar nog bra tid att klara av det.
Skriv svar