Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind

2016-07-31 - Sketgolfpå Lerjedalen med Wolfsheim

Söndag, första dagen på semestern och dags för lite vänskaplig match mot forumiten Wolfsheim. Sedan förra året då jag började golfa har vi följts åt ganska väl i handicap och det är alltid roligt att addera lite allvar till sällskapsrundorna, så vi bestämde att vi skulle spela matchspel idag. Jag tänker fokusera på hur det gick för mig så får han återberätta sin del i sin dagbok om han vill :)

Rundan började lite stressigt, då vi stod på gräsrangen och värmde och snackade skit och plötsligt fick Kewin syn på klockan och insåg att det var tre minuter kvar till teetime. Första tee på Lerjedalen är dessutom inte speciellt nära rangen, så vi fick småjogga dit för att inte bli alltför sena.

Bild

Jag kände ganska snabbt att bollträffarna inte riktigt satt där de skulle den här dagen. Jag drogs med ganska tunna träffar med alla klubbor, men kastade även in nån duff här och där - något som varit ovanligt under hela året (till skillnad från i fjol då det var det stora problemet i mitt spel). Såväl längdkänslan som siktet var också spretigt. Inget kändes klockrent förutom en sak - puttingen. Den kändes helt självklar. Längdkänslan var nästan perfekt och nästan alla förstaputtar satt eller la sig nära för enkel tap-in på andraputten.

Efter sex spelade hål hade jag redan tre pliktslag. Bladad inspelswedge out på ettan, borttappad utslag på femman och ner i vattenhindret bakom green på sexan. Hujedamig.

I mitten av bakre nio hade jag en period där jag hittade lite bättre spel, jag började träffa bollen bättre men skapade fortfarande en del problem då jag inte lyckades träffa varken fairways eller greener, så det kändes som att jag knappt besökte det finklippta alls förrän det var dags att putta.

Rundan summerades med ett horribelt 18e och rundans enda streck (ur slaggolfsperspektiv) var ett faktum. Jag brukar ha kontroll på mitt humör på banan, men blev riktigt irriterad och ledsen efter att tredje bollen tappats från tee med min hybridfyra på vad som ska vara ett hyfsat lätt utslag. Frustrationen över hela säsongens ojämna golf sköljde nog över mig en aning där och då. Något jag kommer att utveckla lite nedan för den som orkar läsa.

Matchen, som ändå var fokuset för dagen, lyckades jag vinna. Det var endast tur för mig att Kewin också hade en tung dag golfmässigt, och att vi följdes åt i misären på många av hålen, vilket jag tror var lite skönt för oss båda. Att slippa vara ensam omatt inte få till det. För visst är det lite extra tungt när man har en dålig speldag och övriga spelpartners går från klarhet till klarhet? :lol:

Bild

Jag har spelat förhållandevis mycket golf den senaste veckan, även om jag endast skrivit om rundan på Forsgården i förrgår. Förra fredagen spelade jag 18 hål på Öijareds parkbana (pay and play) med en nära vän som bara golfat sporadiskt ett år. Jag spelade även 12 hål på Torrekulla plus lite lekspel på World of Golf i torsdags, samt 18 hål St Jörgen i onsdags med en kille från Golf i Göteborg-gruppen. Samtliga av dessa rundor har varit så himla ojämna, att jag börjat bli lite irriterad på mig själv. I korta ordalag summerar jag rundorna såhär:

Öijared: Mycket bra tee till green, otur/slarv runt greenerna, puttar som vägrade gå i hål - 30p

St Jörgen: Stor kontrast mellan bra och dåliga hål. För mycket plikt och frukstansvärt dålig touch runt greenerna. Träffade 8 greener men gick bara därifrån med 6 par och 2 bogeys - 28p.

Torrekulla: "Bogeygolf" rakt igenom men lite misstag på grund av lågt fokus mot slutet - 16p (på de 9 hålen som räknades)

Problemet med dessa rundor är att jag inte ser något mönster, annat än att jag inte lyckas scora. Ena rundan är touchen runt greenerna kanon och jag up-and-downar på beställning. Nästa runda träffar jag massa greener men alla puttar slinker utanför. Nästa runda drar jag på mig massor av plikt från tee men gör allt från 150-pinnen och in enligt boken. I mitt huvud tycker jag att jag har spelet som krävs för att sätta ihop en komplett runda och gå hem med 40 poäng och en efterlängtar sänkning, men det vill sig inte för mig i år.

Jag tänker förstås genast på att jag borde kontakta en coach på hemmaklubben eller World of Golf och lägga mitt spel i dennes händer, men det som gör mig lite osäker är vad denne kommer att fokusera på, när jag är så "hit och dit" i mitt spel och min sving. Ena dagen är det ju en sak och andra dagen är det en annan sak. Vad händer om jag har en dag då jag är lite tunn, kommer jag bara att få en "fix" för just det då, fast jag vet att det fungerade riktigt bra två dagar tidigare? Jag hade dock älskat att ha en coach sittandes på axeln varje runda så att hen kan analysera hela mitt spel under längre tid för att plocka upp eventuella trender. Jag vet att det finns såna spellektioner, men de kostar ju så mycket i och med den tid de allokerar för coachen.

För att avsluta denna halvtragiska rant om min egen hopplöshet just nu, vill jag bara säga att jag inte tänker ge upp. Jag är motiverad att träna hårdare och mer fokuserat och att verkligen försöka identifiera och förstå vad jag ska göra för att komma upp ur detta 30-poängsträsk. Jag känner mig som en mycket bättre golfare än förra årets, trots att jag satte ihop mid80-scorer på löpande band mot slutet av säsongen och i år lyckas jag knappt breaka 90.

Jag undrar om det är en fråga om för sporadiskt spel? För lite träning? För dålig spelstrategi? För taskigt psyke? För dålig fysisk form? För svåra klubbor? För höga förväntningar? Eller kanske en salig blandning av allihop?

Om någon har lite tips och råd på vad man kan göra för att lyfta spelet ur geggamojjan, så är jag all ears. Tack.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316

På din fråga om vad det är för fel skulle jag säga rutin. Du har helt enkelt spelat för kort tid.

Sen skulle jag vilja tilägga till det du säger om spelet, du vet att det finns, ibland långa spelet, ibland inspel ibland närspel... men aldrig samtidigt. Men bara det faktum att du har det ibland visar ju att du kan, tror inte du behöver ändra något utan våga lite på dig själv och att det du gör funkar!!! Till slut lossnar det!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Kontakt:

Som Mikael säger så finns det ju bevis på att du faktiskt kan, det handlar ju snarare om att "låsa upp" den delen.

Personligen tror jag att det handlar om träning på rätt sätt och en bättre spelstrategi. Spela för att främst gå på ditt HCP, därefter kan du fokusera på att skjuta ännu bättre. På samma sätt tror jag att du måste lära dig att klara av stressen på banan vilket du oftast gör genom att träna smartare.
Användarens profilbild
Hollowind

Mikael316 skrev:På din fråga om vad det är för fel skulle jag säga rutin. Du har helt enkelt spelat för kort tid.

Sen skulle jag vilja tilägga till det du säger om spelet, du vet att det finns, ibland långa spelet, ibland inspel ibland närspel... men aldrig samtidigt. Men bara det faktum att du har det ibland visar ju att du kan, tror inte du behöver ändra något utan våga lite på dig själv och att det du gör funkar!!! Till slut lossnar det!!
Tack för kommentaren! Jag tror också att jag lite lätt tänker "fan vad dåligt" eller andra liknande negativa tankar kring mig själv och min golfförmåga. Speciellt när jag upplever att jag fuckar upp ett moment som i vanliga fall brukar kunna vara en styrka, som t.ex. pitchslag från nära green eller inspel från 80-115m.
MaxP skrev:Som Mikael säger så finns det ju bevis på att du faktiskt kan, det handlar ju snarare om att "låsa upp" den delen.

Personligen tror jag att det handlar om träning på rätt sätt och en bättre spelstrategi. Spela för att främst gå på ditt HCP, därefter kan du fokusera på att skjuta ännu bättre. På samma sätt tror jag att du måste lära dig att klara av stressen på banan vilket du oftast gör genom att träna smartare.
Tack!

När jag väl haft större fokus på spelstrategin och faktiskt beräknat saker som att välja en klubba för ett bekvämt tredjeslag på par5:or, att slå under vinden med en extra klubba, att sikta före, efter eller på sidan om flagg om den är svårt placerad istället för att gå rakt på. Tankar jag inte hade alls förra säsongen utan bara smaskade på fullt ös och försökte gå för green oavsett om det var 220 eller 140 meter kvar och oavsett hur greenområdet var utformat.

Är det någon speciell träningsform som du tycker utvecklar tänkandet/strategin på ett bra sätt?
MaxP
Kontakt:

Hollowind skrev: Tack!

När jag väl haft större fokus på spelstrategin och faktiskt beräknat saker som att välja en klubba för ett bekvämt tredjeslag på par5:or, att slå under vinden med en extra klubba, att sikta före, efter eller på sidan om flagg om den är svårt placerad istället för att gå rakt på. Tankar jag inte hade alls förra säsongen utan bara smaskade på fullt ös och försökte gå för green oavsett om det var 220 eller 140 meter kvar och oavsett hur greenområdet var utformat.

Är det någon speciell träningsform som du tycker utvecklar tänkandet/strategin på ett bra sätt?
Jag kan fortsätta tjata om slumpmässig träning, men det jag tror skulle ge mest resultat är för dig att öka pressen vid passen. Tävlingsmoment mot dig själv på något sätt. Mina favoriter är antingen straffrundor, armhävningar eller som avslutning att du inte får åka från passet utan att ha klarat något speciellt. Bästa sättet att simulera den sorts press som blir på golfbanan.
Mikael316

MaxP skrev:
Hollowind skrev: Tack!

Jag kan fortsätta tjata om slumpmässig träning, men det jag tror skulle ge mest resultat är för dig att öka pressen vid passen. Tävlingsmoment mot dig själv på något sätt. Mina favoriter är antingen straffrundor, armhävningar eller som avslutning att du inte får åka från passet utan att ha klarat något speciellt. Bästa sättet att simulera den sorts press som blir på golfbanan.
Personligen är jag lite emot straff av sådana former. Just med att förknippa att bli bättre med något negativt. Istället att koppla det till tävlingsmänniskan i sig, har man sen ingen sådan är det väl ändå naturligt svårt att bli bättre på något.

Göra ett poängsystem för att slå sig själv, eller sådana där där man inte får gå tycker jag jag är bra. Satan vad press man kan sätta på sig själv där. 6 puttar från 1 til 1,5 meter i rad kan bli tufft, särskilt den 6e!

Just straff för att du straffar dig inte på banan utan det blir svårare. Gör då övningen svårare. Säg att momentet är driver järn 5 och pw. Och du ska landa inom en 20 m zon en 15 meter zon och en 10 meterszon.

Missar du den färsta driven måste sen järn 5 träffa 7,5 m istället för 15 osv.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa

MaxP
Kontakt:

Mikael316 skrev: Personligen är jag lite emot straff av sådana former. Just med att förknippa att bli bättre med något negativt. Istället att koppla det till tävlingsmänniskan i sig, har man sen ingen sådan är det väl ändå naturligt svårt att bli bättre på något.

Göra ett poängsystem för att slå sig själv, eller sådana där där man inte får gå tycker jag jag är bra. Satan vad press man kan sätta på sig själv där. 6 puttar från 1 til 1,5 meter i rad kan bli tufft, särskilt den 6e!

Just straff för att du straffar dig inte på banan utan det blir svårare. Gör då övningen svårare. Säg att momentet är driver järn 5 och pw. Och du ska landa inom en 20 m zon en 15 meter zon och en 10 meterszon.

Ordet straffrunda var nog lite dåligt placerat. Det jag kort och gott menar är en kort löptur (det räcker ofta med 20 meter) för att höja pulsen, samma sak med armhävningarna eller tävlingsmomentet. Detta för att sätta din sinnesstämning i något mer likt tävlingstillstånd.
Mikael316

MaxP skrev:
Mikael316 skrev: Personligen är jag lite emot straff av sådana former. Just med att förknippa att bli bättre med något negativt. Istället att koppla det till tävlingsmänniskan i sig, har man sen ingen sådan är det väl ändå naturligt svårt att bli bättre på något.

Ordet straffrunda var nog lite dåligt placerat. Det jag kort och gott menar är en kort löptur (det räcker ofta med 20 meter) för att höja pulsen, samma sak med armhävningarna eller tävlingsmomentet. Detta för att sätta din sinnesstämning i något mer likt tävlingstillstånd.
Ok då är jag med! Känns mer logiskt. Lite trött skakig och ökad puls gör det lite tuffare!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa

Användarens profilbild
Hollowind

2016-08-03 - Stallarholmens GK med Erikxson

Ledig högsommardag och dags för en ny runda med forumets egen Erikxson. Vi hade en kortare diskussion kring vilket bana vi skulle välja, och efter en stund valde vi Stallarholmens GK utanför Strängnäs. Jag hade något i bakhuvudet om att banan rekommenderats av någon, men mindes inte säkert.

När vi väl kom dit insåg vi att det var en enkel anläggning som livnär sig främst på semestrande Stockholmare i jeansshorts och sandaler. Det behöver förstås inte innebära att banan är dålig eller tråkig, tänkte vi.

Då det i skrivande stund gått över en vecka sedan denna runda spelades, har jag lite svårt att återberätta exakt hur spelet artade sig, men jag minns det som att jag spelade skapligt genom hela rundan från tee till green, men hade otroliga problem med puttern. Då greenerna var mycket långsammare än jag är van vid, tog det mig lång tid att hitta hastigheten. Om jag ens hittade den över huvudtaget. Om jag minns rätt lade jag 90% av alla förstaputtar kort och hittade inte riktigt linjerna heller. Björn däremot, lyckades redan från start och birdiesen avlöste varandra redan tidigt.

Bild

Under bakre nio hittade jag en period av bättre spel och jag petade i ett antal par och några enkla bogeys, och spelade då lite bättre än handicap. Sista hålet blev tyvärr ett haveri med vattenslag och knepiga lies, och rundan summerades till någonstans i buffertzonen om jag minns rätt.

Banan var trots sin lågbudget-vibe, en trevlig upplevelse. Såväl fairways som greener var jämna och fina och ruffen var ovanligt snäll och glesbeväxt. Väldigt lämplig för sällangolfare som inte vill fastna i klistrig ruff eller bollätande skog. Och oavsett hur scoren ser ut är det alltid roligt och lärorikt att spela med Erikxson och jag hoppas vi får till fler tillfällen till spel under nästa säsong, trots det hyfsat stora geografiska avståndet mellan oss.

Bild
Användarens profilbild
Hollowind

2016-08-10 - Strands GK med Mikael316

Efter att ha varit fullt sysselsatt, och mer därtill, i rollen som toastmaster på ett stort bröllop, var det återigen dags för lite efterlängtad golf. Vid flera tillfällen innan detta hade jag pratat med Mikael316 från forumet om att vi måste få till en runda tillsammans, när jag ändå vistas hyfsat ofta i Eskilstuna-trakten där han har sin hemvist. Just den här dagen hade han möjlighet att följa med, så nu var det alltså dags att spela ihop.

Vi valde Strands GK då Eskilstuna GK hade hela förmiddagen uppbokad p.g.a. pensionärsgolf - något som verkar vara tämligen vanligt under veckorna enligt Mikael. Trist under semestertider när man faktiskt kan och vill spela vardagsgolf. Men men, Strands GK skulle bjuda på rolig och prisvärd golf - så den bokade vi in oss på.

Efter en vecka utan golf var det otroligt knackigt på rangen under uppvärmningen. Jag tror att jag träffade bollen bra på typ 7-8 av de 30 bollar jag slog. Det kändes minst sagt oroväckande dåligt när vi stegade upp mot första tee. Som tur var visade det sig att vi skulle starta från 10:ans tee istället p.g.a. gubbagolf, men vi fick möjligheten att spela ettan först, sedan gå till 10:an. Kanske var det det som behövdes för att vakna till liv en aning.

Första nio hålen stavades BUNKERHAVERI. Jag hamnade i bunkern på tre olika hål under första nio och slog totalt sex slag för att komma ur dem, tre på första besöket, två på andra och ett på tredje. Bra trend i alla fall, tänker du kanske, men fortfarande sex bunkerslag på tre hål som givetvis inte gav några poäng i protokollet. Jag är dock bra sugen på att skicka ett argt mail till ägaren av Strands GK. Vad är det för jävla skit till bunkersand? Det var mer likt åkerjord med klumpar och sten än underlaget i en golfbunker. I övrigt slog jag bollen mycket bra, i synnerhet från tee, och hittade såväl fairways som greener hyfsat ofta. Endast inspelen lämnades gång på gång kort, så förstaputtarna var antingen från fringen eller onödigt långt från koppen.

Bild
Spelpartnern och Strand-medlemmen Peter samt två förrymda fore

Andra nio hålen föll allt på plats och jag scorade mycket bra. Mitt livs golf är att ta i, men äntligen kände jag att jag kunde spela från utslag till putt i hål utan att något moment förstörde scoren för mig.

När rundan summerades hade jag slagit 48 slag på första nio (13p) och 40 slag på bakre nio (22p). Hade jag inte hackat mig runt i bunkrarna på första nio hade jag satt ihop en trevlig score, men nu landade det på 35 poäng och utebliven sänkning. Jag är trots det mycket glad över rundan, då den innehöll allt man kan förvänta sig av en runda - trevligt sällskap, bra spel, fint väder och en schysst bana. Mikael spelade imponerande under hela rundan och satte ihop 37 fina poäng. Kul att se, då de flesta som går i min boll tenderar att spela dåligt (eller vad säger du Wolfsheim?) :lol:

Håller tummarna för att det blir fler goa rundor tillsammans med Mikael nästa år! :)

Och sist men inte minst så var Strand absolut en bana värd ett besök om man är i trakterna. Att den är öppen för spelare utan grönt kort är också bra om man har en god vän eller familjemedlem som inte spelar ofta nog för att ha ett aktivt Golf-ID, till exempel.

Bild
Mikael316 slår ett järn strax vänster, kort om green på 18e (9e för oss) hålet.
Skriv svar