Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind

2016-09-08 - Utvärdering efter mitt livs första golflektion

Bild

I medlemskapet i World of Golf CC så ingår en 35 minuter lång golflektion. Tanken är att coachen ska lära känna medlemmen och försöka att lägga upp en grund för en mer långsiktig plan för utveckling tillsammans. Precis som på vilken annan golfklubb (med egen golfbana) som helst.

Jag blev tilldelad Nicolas, som är Senior Professional på anläggningen. Såhär gick lektionen i grova drag:

Jag fick börja med att slå några vanliga slag med J6 för att han skulle se ungefär hur det såg ut och vad han skulle börja att prata med mig om. Eftersom det var första gången någon granskar min sving på det sättet, kändes det nervöst och de första slagen var allt annat än imponerande. Jag fick panga iväg 6-8 bollar och han plockade bort två som var uppenbara outliers, och sedan tittade vi tillsammans på lite siffror i Trackman-översikten.

Det han genast kunde konstatera var att jag hade bra och jämn attackvinkel ner på bollen och mitt svingspår var några grader inifrån och ut, också detta på jämn basis. Däremot var mitt clubface lite olika från slag till slag. Ibland aningen stängt, men oftare aningen öppet. Ibland till och med lite för öppet, vilket han också kunde notera på bollflykten innan vi tittade på siffrorna. Carrylängden var hyfsat stabil, mellan 155 och 163 meter och så simulerade den lite ytterligare rull på det.

Sedan tittade vi på svingen, först framifrån, d.v.s. med tårna pekandes mot kameran. Han drog streck och visade att min uppställning var för bred. Han visade också hur det påverkade min rörlighet genom impact, där vänster höft och axel inte följde med tillräckligt mycket genom träffen. Dessutom dippar huvudet ner en aning från sitt startläge, i baksvingen, för att sedan påbörja ett frånskjut uppåt genom impact. Att huvudet dippar menade han kunde bidra till aningen mer ojämn bollträff och gärna något man ska försöka minska eller träna bort helt. Att huvudet däremot kommer uppåt i nedsvingen är naturligt när man använder marken för att trycka ifrån och skapa kraft, menade han.

Sedan bytte vi till 3wood och nu började han justera min stance så att den var mer lagom bred. Aningen smalare än jag haft med J6, trots att jag nu bytt till en klubba med markant längre skaft. Det kändes förstås lite ovant för mig och jag befarade att jag skulle tappa balansen genom slaget, något som jag tror successivt lett mig mot en bredare stance från första början. Men resultatet av de 3-4 nästkommande slagen talade ett motsatt språk - väldigt fina slag med bra flykt, riktning och längd. Det kändes mer effortless att rotera igenom bollen också.

När vi tittade på svingen med spoonen, såg vi nu hur kroppen lättare flyttade över till vänstersidan genom träffen och att höften och axeln nu linjerade upp sig med vänster hålfot mycket bättre. Han verkade väldigt nöjd över att endast uppställningen gav så bra resultat direkt på den punkten. Det intressanta var dessutom att huvudet inte dippade lika mycket nu. Huruvida det hade någon koppling till bredden på stancen var svårt att säga, men det gick från cirka 8-10cm ned från startläget med J6 och kanske bara 3-5cm nu, vilket han menade var "försumbart lite".

Nu tittade vi istället från down-the-line, d.v.s. bakifrån i spelriktningen. Samma slag med spoonen fast med den andra kameran. Och så ritade han upp de vanliga linjerna från skaftet, ryggrad etc. Och i baksvingen såg allt fint ut, bra uppvridning, bra behållen hållning och bra arbete med armarna i förhållande till ryggraden. Men på vägen ner så faller hela rumpa/höft-partiet framåt lite, redan innan bollträffen. Detta är ju något vår egen MaxP har förklarat när jag lagt ut videos för länge sedan klassas som Early Extension. Något jag uppenbarligen inte lyckats bota ännu.

Nu bytte vi till drivern istället och jag fick slå 4-5 stycken. Alla med slicetendens eller fullskalig slice. Sedan tittade vi på siffrorna. Han visade för mig att jag fortfarande kommer inifrån och ut och att jag tenderar att träffa bollen med lite öppet blad. Ur down-the-lineperspektivet såg vi tydligt hur bollträffen kommer närmare hälen än mitten på klubbhuvudet och hur smashfactorn blev lidande.

Han konstaterade tydligt att jag inte över huvudtaget har en "slicesving" eller ett skärande av bollen. Utan att mina slicear har att göra med den framåtskjutning som sker innan och i träffögonblicket och att det forcerar mina armar till att parera detta för att träffa bollen över huvudtaget. Och att jag då träffar närmare hälen och ofta med ett lite öppet blad och att det i sig skapar mild eller kraftig högerspinn på bollen.

Han sa att det fanns både mycket mer längd att hämta, men främst såklart bättre riktning på slagen, av att lösa den här problematiken. Precis det jag vill och behöver för att komma vidare med mitt spel från tee. Vid det här laget hade vi redan övertrasserat de 35 minutrarna jag tilldelats och vi sa adjö till varandra och han hoppades att träffas snart igen, vilket jag också blev väldigt motiverad att göra. Han var riktigt trevlig, fokuserad och tydlig och kände nog snabbt var min nivå fanns både i terminologin men också i vad som var viktigast att fokusera på.

Nu är jag mer taggad än nånsin på att "bota" min early extension. Så även fast jag klarade alla fysiska tester som annars skulle ha diagnostiserat limiterad rörlighet eller styrka i rumpa och bål, så tänker jag komma igång i gymmet igen under hösten. Och att under vintern ha ett kontinuerligt och bra rutin som involverar hela kroppen, inte bara dessa muskelgrupper. Parat med det arbetet, kommer jag även försöka arbeta intuitivt med objekt bakom rumpan som man försöker svinga utan att tappa kontakten med.

Före- och eftervideos utlovas för detta arbete, så får ni se om ni tycker ni ser någon förbättring eller ej när våren kommer :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
stevvee

Rolig läsning, verkligen lärorikt och det är något sånt där jag med skulle vilja göra. Fast samtidigt få lite mer info om längderna på klubborna.
Bara träna och bygga upp för rejäl sänkning och förbättring nästa år då!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316

Din miss på early extrnsion är ju tvärt emot min. Då min leder till de brutalaste av quick hooks.

Kul att läsa och alla steg är bra steg!!! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind

stevvee skrev:Rolig läsning, verkligen lärorikt och det är något sånt där jag med skulle vilja göra. Fast samtidigt få lite mer info om längderna på klubborna. Bara träna och bygga upp för rejäl sänkning och förbättring nästa år då!
Det var roligare och mer intressant än jag trodde det skulle vara!

Finns det någonstans i din närhet där du kan hyra Trackman per timme och stå och skjuta själv? Tänkte så att du kan mäta upp klubborna i lugn och ro. I Göteborgsområdet finns några ställen där man kan göra det nämligen.
Mikael316 skrev:Din miss på early extrnsion är ju tvärt emot min. Då min leder till de brutalaste av quick hooks.

What, hur går det till? :D Drar du tillbaka höfterna istället och tåar bollen då eller?

Ja, verkligen! Utveckling är stimulerande :D
stevvee

Hollowind skrev:
stevvee skrev:Rolig läsning, verkligen lärorikt och det är något sånt där jag med skulle vilja göra. Fast samtidigt få lite mer info om längderna på klubborna. Bara träna och bygga upp för rejäl sänkning och förbättring nästa år då!

Finns det någonstans i din närhet där du kan hyra Trackman per timme och stå och skjuta själv? Tänkte så att du kan mäta upp klubborna i lugn och ro. I Göteborgsområdet finns några ställen där man kan göra det nämligen.!

ja det finns men isåfall får man åka till Stockholm, så får bli vinterprojektet! :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316

Hollowind skrev:

Finns det någonstans i din närhet där du kan hyra Trackman per timme och stå och skjuta själv? Tänkte så att du kan mäta upp klubborna i lugn och ro. I Göteborgsområdet finns några ställen där man kan göra det nämligen.
Mikael316 skrev:Din miss på early extrnsion är ju tvärt emot min. Då min leder till de brutalaste av quick hooks.

What, hur går det till? :D Drar du tillbaka höfterna istället och tåar bollen då eller?

Ja, verkligen! Utveckling är stimulerande :D
Ställer mig genom att skjuta fram höften mot bollen. Vilket gör att svingspåret blir brutalt inifrån och ut. Sen slår klubbhuvudet dit jag vill ibland klackat och extra stängt eller tån och extra skruv
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind

2016-09-11 - 18 hål på Forsgården i 7m/s

Forsgården är en blåsig bana, det vet alla som spelat den. Att vissa av hålen ständigt spelas i motvind gör att man ska vara riktigt glad om man lyckats nå fram på rätt antal slag. Igår var det ovanligt blåsigt, även för att vara Forsgården. Innan vi slog ut sa SMHI att det blåste 7m/s i Tölö som området heter. Det kändes som att det kunde stämma.

Jag hade med mig en kompis från Falkenberg som spelar runt 6-7 i hcp. Vi har spelat ihop ett tiotal gånger förut, främst i hans hemtrakter, men även lite i Göteborg. Vi har alltid kul när vi spelar och har bra balans mellan fokus på spelet och gött snack mellan slagen. Dagen i ära hade han skadat höger lillfinger och han hade troligen en spricka i det. För att arbeta runt det fick han ta ett baseball-liknande grepp där fingret kom med så lite som möjligt. Det hjälpte inte hans ballstriking, om man säger så.

Bild

Efter nio hål ledde jag med tre slag, vilket sa en hel del om hur dåligt det gick för honom att spela med skadat finger. Jag låg på 19p och var rätt nöjd med mig själv i de blåsiga förhållanden som rådde. Bakre nio blev inte alls lika bra för mig. Jag spelade ungefär likadant tee till green, men av någon anledning tappade jag fokuset när jag stod med putter i hand. De flesta långa puttarna lämnades kort och de kortare puttarna brände jag gång på gång. Ibland snett klubbhuvud, ibland felläsning, ibland bara taskig stroke och helt fel längd som resultat. Slarv, kan man sammanfatta det. Har ingen bra förklaring på varför jag inte gjorde bättre ifrån mig.

Rundan summerades till 31p för min del, uselt med 12p på bakre nio jag vet. Och jag förlorade med två slag brutto med mina 93. Trippeln på 18e efter bortslagen boll från tee hjälpte inte slutresultatet precis.

Bild

Oavsett att det blev lite meltdown mot slutet är jag rättså nöjd. När jag tittar i statistiken hade jag bara fyra greenträffar och fyra fairwayträffar. Visst att det blir lite så när vart tredje slag är in i vinden, vart tredje med vinden och vart tredje med vinden 90 grader från ena hållet, att man lätt missar sitt target med några meter i sid- eller längdled. Men jag räddade oftast upp det på ett fint sätt; satte upp wedgar nära från riktigt tjockt eller knixigt underlag och puttade stabilt första nio. Bollträffen med järn och wedgar var riktigt bra och jag avlossade faktiskt några draws med drivern (hör och häpna!) genom att försöka vara mer koncentrerad på att behålla positionen i höft/rumpa genom nedsvingen. Kanske hjälpte det, kanske inte. När man inte hunnit träna får man labba lite ad-hoc på banan :D

Om 2h20min peggar jag upp på Kungsbanan och nio hål skall avverkas med en annan medlem på Forsgården vid namn Marcus.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Riktigt fin bild från Forsgården! Ser ut som spännande greenområden med rejäla bunkrar.
Användarens profilbild
Hollowind

JohanAdministratör skrev:Riktigt fin bild från Forsgården! Ser ut som spännande greenområden med rejäla bunkrar.
Japp det är det! Flera riktigt luriga greener och flaggplaceringar. På sina ställen kan det vara lite tunt lager sand i bunkrarna, så det blir lite väl hårt. Det är inte så kul, men det känns bättre nu än det gjorde när jag spelade greenfee i juli.
Användarens profilbild
Hollowind

2016-09-13 - Nio hål på Kungsbanan i solnedgången

Det är inte mycket som är bättre än golf i solnedgången enligt mig. Jag gillar verkligen Kungsbanan på Forsgården också. Den är dessutom snäppet vackrare än Slottsbanan och just nu i aningen finare skick. Troligen eftersom den inte får utstå lika stort bokningstryck av företagstävlingar, pensionärsseriespel etc.

Idag var nio hål bokat tillsammans med en annan medlem vid namn Marcus, som jag träffade på när vi bokade in oss i samma starttid för några veckor sedan. En trevlig kille som jag troligen kommer att spela en del med i framtiden, om våra scheman matchar hyfsat.

Rundan tuffade på i bra takt och birdie på första hålet efter en tremetersputt är ju alltid trevligt. Som vanligt lyckas man balansera ut det goda med något dåligt relativt snabbt efteråt, men jag höll ihop spelet hela vägen från tee till green på ett bra sätt och lyckades bra även med puttern utom på de riktigt långa puttarna, som jag lämnade med irriterande långt kvar till koppen flera gånger. Jag har förstått att jag nästan alltid lämnar puttarna kort när det är lite uppför. Inte så konstigt kanske, att underläsa lutningen, men fortfarande något jag måste arbeta mer med för att undvika onödiga treputtar.

Bild
Marcus med approach från cirka 175m på sjuan

På sjunde kom första riktiga snedsteget. Perfekt utslag, nästan perfekt upplägg på andraslaget (den studsade vänster på den lutande fairwayen och rann av ner i första klippningen) men sen kom en flyerliknande wedge på inspelet och den studsade av greenen och ner mot vattnet bakom. Vi hittade aldrig bollen och tvingades förutsätta att den gått i vattenhindret. Halvkort wedge upp på greenkant, putt in och två puttar till på det så var trippeln ett faktum. Som tur var lyckades jag väga upp det snabbt med en birdie på åttan igen efter ett bra utslag mitt på green och en snygg putt på 4-5 meter nedför slopen, precis på vänsterkanten av koppen och i. Den hade rullat 1-1,5m förbi om den inte gått i...

Bild
Åttonde hålets bildsköna greenområde

Par på det långa nionde efter en nifty wedge ut ur bunkerskägget och en tvåmeters mitt i kopp och rundan summerades till 43 slag och 19 poäng.

Något som jag också tyckte kändes kul var att jag börjar få lite bukt på bollträffen med drivern efter lite experimenterande mot min early extension. Jag har börjat försöka puta lite mer mer röven i stancen och faktiskt känna att jag "spänner" hela rump/höftpartiet litegrann genom hela svingen. Tidigare har jag haft den delen av kroppen helt avslappnad och låtit den göra lite vad den vill, utan någon vidare tanke om det. Genast kände jag att jag närmade mig sweetspot och slicen blev mer av en mysfade. Eftersom jag gissar att även min smash factor blir bättre av att komma närmare sweetspot, kunde man plocka ut några extra meter i längd också. Inga riktigt klockrena träffar där bollen exploderar från klubbhuvudet, men bra slag och helt klart ett steg i rätt riktning.

Förbättring av en svaghet, en bra score, trevligt väder och trevligt sällskap - what more can a guy ask for? :D
Skriv svar